Úterý 08. dubna 2025 11:19
reklama
Dukascopy new
reklama
Fintokei 10 000 000 Kč
reklama
RebelsFunding PIXAR styl
reklama
RebelsFunding

Spotřebitelská poptávka po zboží navzdory zhoršené náladě v únoru rostla

04.04.2025 12:06  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v únoru opět rostly a korigovaly tak lednový pokles. Oproti lednu meziměsíčně vzrostly o 0,4 % m/m. V meziročním vyjádření byly tržby v nemotoristickém segmentu vyšší o 3,8 %, což bylo mírně nad tržním konsensem ve výši 3,5 % a shodně s naší prognózou (3,8 %). Celkové tržby v maloobchodě s přispěním růstu prodejů v motoristickém segmentu meziměsíčně narostly o 0,3 % a setrvale tak rostou již od loňského června. Celkově to potvrzuje naše očekávání ohledně růstu spotřebitelské poptávky. A to navzdory zhoršené spotřebitelské náladě na začátku letošního roku, která by se ale s ohledem na přetrvávající nejistoty v globální i tuzemské ekonomice mohla odrazit ve vyšších úsporách a ukrojit tak z tempa oživování spotřebitelské poptávky. Zhoršená situace v domácím průmyslu, kterého se nepochybně rostoucí riziko obchodních válek dotkne, se může negativně odrazit na trhu práce a rovněž omezit útraty domácností.

Na růstu maloobchodních tržeb oproti lednu se podílelo především nepotravinářské zboží (+0,5 % m/m), zatímco reálný objem tržeb za potraviny téměř stagnoval (+0,1 % m/m). Trend obnovování spotřebitelské poptávky v obchodech je zřejmý, a to zejména v nepotravinářském segmentu. Zvýšené obavy spotřebitelů ohledně ekonomické situace v zahraničí a zprostředkovaně také u nás ale mohou omezit útraty domácností do budoucna. Domácnosti mohou totiž začít opět preferovat ve vyšší míře úspory. Míra úspor domácností v závěru loňského roku dosáhla 18,3 %, což bylo o více jak 1 pb méně oproti předchozímu roku, ale stále vysoko ve srovnání s průměrem z předpandemických let. Obavy jsou nyní navíc umocněny současnou vyhrocenou situací v globálním obchodě.

Zatímco tržby v obchodě rostly, tak tržby za služby v únoru meziměsíčně stagnovaly. To ovšem následovalo silný lednový nárůst o 1,4 %. Vývoj napříč odvětvími byl rozličný. Zatímco nárůst tržeb zaznamenaly segmenty informačních a komunikačních činností (+0,2 % m/m), činnosti v oblasti nemovitostí (+1,9 %) a profesních, vědeckých a technických činností (0,1 %), tak v oblasti dopravy a skladování (-0,6 % m/m), ubytování a stravování (-0,9 %) a administrativních a podpůrných činností (-0,6 %) naopak klesaly. Segment ubytování a stravování, který může být více spjatý s vývojem spotřebitelské poptávky, pokračuje v mírně klesajícím trendu. To může rovněž souviset se zhoršenou náladou na začátku roku. Celkově tržby v tomto segmentu jsou stále hluboko pod průměrem z roku 2019 před pandemickou krizí. V únoru tento rozdíl činil téměř 20 %.

Celkově tržby v maloobchodě a službách v prvních dvou měsících letošního roku společně s rostoucím úvěrováním domácností indikují pokračování obnovování spotřebitelské poptávky, které by mělo být podpořeno růstem reálných mezd. Další vývoj ve zbytku letošního roku je ovšem velmi nejistý, když by na domácnosti mohla negativně dopadnout nejen zhoršená nálada s ohledem na pesimismus kolem ekonomického vývoje ale také dopady úpadku v domácím průmyslu v souvislosti s obchodními válkami. To by se mohlo negativně podepsat na trhu práce, což by limitovalo mzdový růst.

Autor: Kevin Tran Nguyen, Komerční banka

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, leden 2025
    Důvěra v české ekonomice zahájila letošní rok mírným poklesem, jenž byl tažen horší náladou spotřebitelů, slabší důvěru ale hlásila také většina sektorů mezi podnikateli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2023
    Důvěra v české ekonomice v listopadu mírně stoupla a dostala se tak na své tříměsíční maximum.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2024
    Důvěra v české ekonomice se v listopadu zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, prosinec 2022
    Důvěra v české ekonomice se v závěru letošního roku vrátila k meziměsíčnímu zhoršení, jehož tahounem byl slabší sentiment ve stavebnictví a v maloobchodu, zhoršení nálady hlásí také spotřebitelé.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, říjen 2023
    Důvěra v české ekonomice v říjnu poměrně výrazně stoupla, zlepšení se nicméně plně koncentrovalo jen do dvou oblastí: do průmyslu a mezi spotřebitele.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu zlepšila, tahounem bylo zlepšení nálady na straně podnikatelů, zatímco důvěra mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2024
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu druhý měsíc v řadě zhoršila a celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry dosáhl nejnižší úroveň od letošního února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, únor 2023
    Průzkum důvěry v české ekonomice hlásí, že se v únoru prudce zhoršila nálada v průmyslu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se dále zlepšila.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2023
    Důvěra v české ekonomice v září klesla, tahounem bylo zhoršení nálady jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2024
    Důvěra v české ekonomice se v září zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská poptávka v červenci zklamala
    Tuzemské maloobchodní tržby za červenec zklamaly. Jejich reálný objem bez prodejů aut se zvýšil meziměsíčně pouze o 0,1 %, zatímco my jsme očekávali růst o 0,5 %. V meziročním vyjádření byly tržby nižší o 1,8 %, což byl ve srovnání s naší prognózou (-3,0 % y/y) i tržním konsensem (-3,1 % y/y) naopak lepší výsledek. Na meziroční vývoj totiž působily revize historických dat, když statistický úřad zhruba o desetinu zvýšil meziměsíční dynamiku pro každý měsíc v období od listopadu 2022 až do červena 2023.
  • Spotřebitelská poptávka v ČR stále klesá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut v září nadále klesaly. Meziměsíčně byly v reálném vyjádření nižší o 0,4 % po srpnovém poklesu o 0,8 %. Meziroční pokles po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní se prohloubil z -2,8 % na -4,0 %, což bylo zhruba v souladu s naší prognózou (-3,9 %) a mírně pod tržním konsensem (-3,7 %). Oproti předpandemickému únoru 2020 byla úroveň tržeb letos v září nižší o 7,7 %.
  • Spotřebitelská poptávka v samotném závěru loňského roku citelně posílila
    Maloobchodní tržby v prosinci loňského roku citelně vzrostly, když se jejich objem bez prodejů aut meziměsíčně zvýšil reálně o výrazných 1,2 %. Meziročně byly vyšší o 6,2 %, což výrazně překonalo tržní konsensus ve výši 4,1 % a i náš odhad na úrovni 4,2 %. Částečně se na tom ale podepsala i revize předchozích dat, která revidovala úroveň tržeb v maloobchodě lehce směrem dolů v první polovině loňského roku, a naopak nahoru v té druhé. Dobrý výsledek maloobchodních tržeb v prosinci zapadá do předpokladu, že v závěru loňského roku k růstu tuzemské ekonomiky, který podle předběžného odhadu HDP dosáhl 0,5 % q/q, významně přispěla spotřebitelská poptávka.
  • Spotřebitelská poptávka v únoru nečekaně a silně klesla
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut v únoru meziměsíčně klesly v reálném vyjádření o 0,8 %, zatímco ještě měsíc předtím rychle rostly o 1,3 %. Meziročně byly zmíněné tržby vyšší o 1,6 % a únorový výsledek tak zaostal za očekáváními, když tržní konsensus předpokládal růst o 2,3 % y/y. Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o 1,0 %. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce. Oproti předpandemickému únoru 2020 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o 5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstala i na začátku druhého čtvrtletí slabá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v dubnu nadále snižovaly. Tempo meziměsíčního poklesu se však zmírnilo z březnových -1,3 % na -0,3 %. Nižší byly tržby za prodej pohonných hmot (-2,9 % m/m), ty za potraviny naopak nepatrně vzrostly (+0,2 % m/m), zatímco prodeje nepotravinářského zboží stagnovaly. Vynecháme-li období pandemie, kdy byla řada obchodů buď zavřena nebo určitým způsobem omezena, tak současná úroveň reálných maloobchodních tržeb odpovídá začátku roku 2018. V meziročním srovnání byly maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v dubnu nižší o 7,7 %, což bylo výrazně pod tržním očekáváním (-6,1 %). Na této odchylce se ale podepsala také revize dat z předchozích měsíců směrem k horšímu. Zatímco původně statistici udávali, že v březnu tržby klesly meziročně o 8,1 %, po revizi se tento pokles výrazně prohloubil na -9,5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstává v ČR slabá
    Tuzemské maloobchodní tržby nezahrnující prodeje aut v září meziměsíčně vzrostly v reálném vyjádření pouze o 0,2 %. Pokračoval tak jejich utlumený vývoj, když v srpnu došlo k nárůstu o nepatrných 0,1 % m/m. Meziročně byly zářijové maloobchodní tržby vyšší o 5,6 %, což bylo zhruba v souladu s tržním konsensem (5,5 %). Částečně ale na to stále působil vliv nízké srovnávací základny. Ve srovnání s předpandemickým únorem 2020 byly reálné maloobchodní tržby bez aut nižší o 1,5 %.
  • Spotřebitelské ceny opět vzrostly
    „Od začátku letošního roku dochází k růstu spotřebitelských cen, což zvyšuje míru inflace nad cíl České národní banky. V případě, že tento vývoj bude pokračovat, je možné, že centrální banka zasáhne prostřednictvím zvýšení úrokových sazeb. V průběhu letošního roku by úrokové sazby mohly vzrůst až o polovinu procentního bodu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Spotřebitelské ceny opět zmírnily svůj růst
    „Vzhledem k postupnému zmírňování meziročního růstu spotřebitelských cen nelze očekávat, že by Česká národní banka zvyšovala úrokové sazby nad současnou úroveň. Případné snižování úrokových sazeb zřejmě přijde až ve chvíli, kdy se inflace dostane pod úroveň základní úrokové sazby,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Spotřebitelské ceny poklesly druhý měsíc v řadě
    Koronavirová nákaza i v dubnu přibrzdila růst cen, když meziroční inflace ztratila další dvě desetiny procentního bodu a dosáhla 3,2 %. Oproti březnu se pak spotřebitelské ceny snížily o 0,2 %. Tato hodnota je mírně nad naším odhadem i konsenzem trhu. Další zpomalení cenového růstu bylo dáno zejména nižšími cenami pohonných hmot, oproti březnu se však snížily i ceny alkoholických nápojů a tabáku. Na druhé straně pokračoval růst cen potravin, kde byly vyšší zejména ceny zeleniny, ovoce a pečiva.
  • Spotřebitelské ceny rostou pomalejším tempem
    „V České republice přetrvává problém vysokého růstu nákladů spojených s bydlením. Vlastnický vztah k bydlení se stává klíčovým faktorem, který určuje sociální postavení ve společnosti. Lidé, kteří bydlí ve vlastní nemovitosti bez hypotéky, mají v průměru výrazně vyšší disponibilní příjem než lidé, kteří bydlí v nájmu nebo musí splácet hypoteční úvěr,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
RebelsFunding PIXAR styl