Mezibankovní trh znamená označení pro finanční systém, ve kterém jsou elektronicky, telefonicky či jinak propojeny největší světové banky a další finanční instituce. Některé transakce provádí samotné banky a některé transakce mohou být provedené onou světovou bankou, avšak jménem nadnárodních korporací. Dle průzkumu BIS pak objem mezibankovních transakcí dosahuje přibližně až 50 % všech transakcí na forexu. Takové transakce jsou obvykle realizované za účelem spekulace a dosažení zisku nebo za účelem hedgingu, zajišťování rizik plynoucích z aktivit dané společnosti.
Důležité je však upozornit, že běžní obchodníci a investoři nemají obvykle možnost obchodovat na pravém mezibankovním trhu. Je tomu tak z toho důvodu, že takové obchodování vyžaduje extrémně vysoké nároky ať už na vstupní kapitál (obchodování bez finanční páky) či na jednorázové a také měsíční poplatky spojené s užíváním mezibankovních platforem a technologií.
Jak jsme si již zmínili, mezibankovního trhu se účastní největší světové banky typu Deutsche Bank, UBS, Barclays, CitiBank, Bank of America, JP Morgan, Morgan Stanley, Commerzbank, BNP Paribas, Credit Suisse, RBS a další, kteří na trhu působí jako poskytovatelé likvidity. Poskytovatel likvidity tvoří potřebnou protistranu pro realizování zadaného pokynu do trhu.
Běžní tradeři a investoři nemají možnost na tomto trhu obchodovat napřímo, jako světové banky a další mezinárodní finanční společnosti, avšak mohou se trhu účastnit přes tzv. DMA (Direct Market Access) brokera. Takový broker se dále dělí na STP, ECN nebo může nabídnout oba obchodní modely, nicméně označení STP / ECN vždy zákonitě neznamená přímý přístup na mezibankovní trh. Broker s přímým připojením na mezibankovní trh totiž nemůže obchodovat na vlastní účet, tedy vstupovat do obchodů proti svým klientům jako market maker, a veškeré pozice posílá k realizaci do trhu na pravý mezibankovní trh.
Proč je pro profesionálního obchodníka důležité, aby veškeré jeho obchody byly přímo odesílané na mezibankovní trh?
Nejprve si pojďme říct, jak funguje drtivá většina brokerů typu Market Maker. Takový broker přebírá kurz od dalších brokerů, ovšem vytváří si svou vlastní „hloubku trhu“, která se více či méně shoduje s mezibankovním trhem. Market Maker vždy tvoří protistranu všem obchodům svých klientů. To znamená, že pokud klient otevře long, Market Maker otevře short a naopak. Ztrátové obchody pro takového brokera tvoří tučný zisk a ziskové obchody, resp. ziskového tradera může posílat do reálného trhu či pro něj vytvoří specifické prostředí.
Tak zní teorie. Avšak praxe se obvykle velmi liší.
Jelikož ztrátové obchody klientů pro brokery typu Market Maker představují tučné zisky, brokeři neradi zajišťují ziskové pozice klientů na mezibankovním trhu, ale raději většinu obchodů klientů ponechávají na vlastním účtu, tzv. b-booku. V tom případě však dochází ke střetu zájmů mezi klientem a brokerem a právě z toho důvodu případně Market Makeři obvykle neradi vyplácí zisk z obchodních účtů, jelikož zisk vyplácený klientům se rovná jejich ztrátě.
Navíc aby si někteří neseriózní Market Makeři pojistili, že klienti nebudou dosahovat dlouhodobých zisků, můžou sáhnout až k nekalým opatřením typu roztahování spreadů, umělým skluzům, odmítáním realizace obchodních příkazů, lovení Stop-Lossů a k dalším pro tradery nepříjemným praktikám, které však nejsou legální a v praxi by se neměly dít. Brokeři typu Market Maker s licencí k obchodování na vlastní účet můžou zvolilt tuto cestu, jelikož mohou za krátký čas přijít k vysokým ziskům, avšak pouze krátkodobě. Obvykle dle statistik klienti s obchodováním u brokerů typu Market Maker končí po 3 - 5 měsících tradingu. Důležité je si položit otázku, zda chce trader obchodovat v reálném prostředí, s reálnými tržními podmínkami, tedy zvolit brokera typu STP / ECN nebo využít výhod nereálného prostředí Market Maker brokera a obchodovat tam, kde je jediný profit brokera ztráta jeho klienta. Vše má své výhody a nevýhody.
Důležité je také upozornit, že mnoho brokerů nabízí STP / ECN obchodní účty, avšak stále mají povolení k obchodování na vlastní účet, tedy k market makingu. Pochopitelně v takovém případě se opět pozice klienta na pravý mezibankovní trh nemusí dostat.
Axiory Europe však zvolil zcela opačný směr. Axiory Europe nemá povolení k obchodování na vlastní knihy, tedy market makingu, což znamená, že veškeré pozice klientů musí Axiory přeposlat k realizaci dále do trhu a u žádného obchodu nesmí tvořit protistranu pozicím klientů. Z toho důvodu je pro Axiory prioritou číslo jedna dlouhodobá ziskovost klientů, jelikož dlouhodobá ziskovost je prospěšná pro klienta i pro Axiory.
Prakticky celé obchodování na mezibankovním trhu funguje tak, že poskytovatelé likvidity (světové banky) na mezibankovním trhu kotují kurz, za které jsou ochotní daný instrument - například měnový pár EUR/USD - nakupovat a prodávat a v jakém množství. Situace tak může vypadat například následovně:
Axiory v aktuální moment z kotovaných kurzů vždy vybere nejlepší BID a nejlepší ASK, ze kterého vytvoří spread. Pro vysvětlení použijeme příklad dvou známých bank. BID může kotovat například Deutsche Bank a nejlepší ASK pak Barclays. Pokud budeme prodávat, protistranu takového obchodu bude tvořit Deutsche Bank, naopak protistranu při nákupu bude tvořit Barclays. Axiory pochopitelně k mezibankovnímu holému spreadu přičte tzv. mark-up, který transparentně následně tvoří obrat společnosti. Jak tedy můžete vidět, celé obchodování vždy funguje na základě toho, že každý obchod má svoji protistranu. Avšak zásadní rozdíl je v tom, jestli protistrana je Market Maker broker, na jehož vlastním účtu realizované transakce skončí a tím tak broker nemá zájem na dlouhodobé ziskovosti klienta, ale na vysokém počtu klientů, které jeho obchodním modelem projdou.
Nebo jestli protistranu tvoří poskytovatel likvidity - Market Maker - na mezibankovním trhu. Jelikož pokud poskytovatel likvidity na mezibankovním trhu jednoduše nebude mít zájem vstupovat do trhu za aktuální tržní situaci, nabídne horší kurz než ostatní a klientské pozice se realizují u jiného poskytovatele likvidity. Pokud však nemá zájem za aktuální situace obchodovat Market Maker broker, doplatí na to obvykle klient.
Zde tak můžete vidět, jak funguje obchodování na mezibankovním trhu a proč je pro profesionálního obchodníka k dosažení ziskových výsledků důležité, aby i broker měl maximální zájem na jeho úspěchu, ve kterém ho bude podporovat, a aby se tak veškeré pozice klientů realizovaly vždy na pravém mezibankovním trhu. Pouze obchodní model s přímým připojením na mezibankovní trh vylučuje střet zájmů mezi klientem a brokerem a zajišťuje maximálně férové tržní plnění všech realizovaných obchodů.
Axiory Europe je brokerská značka, vlastněná a provozovaná společností R Capital Solutions Ltd., Markou Botsari 3, 3040 Limassol, licencovaným kyperským obchodníkem s cennými papíry, regulovaným CySEC, číslo licence: 246/14.