V dnešní společnosti se neúspěch netoleruje, obecně společnost požaduje jen úspěch. Musíme být úspěšní při studiu, v zaměstnání, v životě a jinde. Možná, že i tento obecný požadavek společnosti vedl k dnešní ekonomické krizi. Kolik politiků, bankéřů a manažerů přiznalo chybu ? Kolikrát jsme si ji přiznali sami ? Z principu je to stejné i při obchodování na burze. Všude se píše o úspěšných Obchodních systémech, jak ten či onen je se svým systémem – stylem obchodování velmi úspěšný (ostatně o jak velký úspěch se jedná je dosti subjektivní). Přitom cesta k úspěšným obchodů je tvrdá a je lemována řadou neúspěšných nebo méně úspěšných obchodů. Přitom to je základní, poučit se z vlastních chyb a z chyb ostatních. Zjistit, kde mne “tlačí bota“ , kde dělám chyby a zda je můj Obchodní systém dobrý a zda není možné ho někde vylepšit (vždy je co zlepšovat). Nebo zda nemám nějaké špatné návyky nebo psychické bloky. Jedná se o sebereflexi. Přiznat si nedostatky, ty specifikovat a důsledně pracovat na jejich odstranění.
I.
Ztrátové obchody bych rozdělil do dvou základních skupin :
1. z cca 80 % jde o ztrátové obchody za které si můžeme sami. Např. nedokonalý Obchodní systém, který neřeší konkrétní situaci v trhu v konkrétním obchodním nástroji – měnovém páru. Nebo jde o nedostatek disciplíny při dodržení byť kvalitního a vyzkoušeného Obchodního systému.
2. z cca 20 % jde o ztrátové obchody které jsou způsobeny vlivy, které jsme nemohli předvídat. Např. nečekaná zpráva, výrok nějakého politika státu se silnou ekonomikou, nebo šéfa centrální banky, nečekaný výkyv na trhu atd. Nepředvídatelný vliv korelačních nástroje – např. akciového indexu, ropy atd.
Se skupinou ztrátových obchodů č. 1 je možné něco dělat a to lze jedině na základě jich kvalitního a věcného vyhodnocení v Obchodním deníku. I dnes po několika letech obchodování se mi stane, že udělám ztrátový obchod, dnes se většinou jedná o ztrátový obchod patřící do skupiny č. 2. Jsem jen člověk a tak sem tam nějakou chybu – blbost udělám. Většinou se jedná o nedostatek disciplíny nebo nesoustředěnost při přípravě obchodu. Vyhodnocení každého ztrátového obchodu provádím přímo v okopírovaném grafu M 5 – M1, vždy v klidu a s nadhledem. Zde vyznačím situaci jak jsem ji pro daný obchod naplánoval. Vyznačím úrovně STARTU, CÍLE, STOP – LOSSU a vyznačím úroveň kde byl obchod ukončen. Dále zde vyznačím technické chyby kterých jsem se dopustil. Součástí vyhodnocení je i celková technická situace v grafu H1. Všechny okopírované grafy mají samozřejmě zakreslenou technickou situaci, která byla v okamžiku zahájení obchodu. Dále je součásti vyhodnocení i fundamentální situace, uvedení zpráv předcházející obchodu a zpráv následující do 30 – 60 min. po zahájení obchodu a situace v korelačních trzích. Slovní vyhodnocení pod grafem je stručné a obsahuje :
1. Fundamentální situaci před zahájením obchodu a zprávy které se očekávají.
2. Záměr obchodu, proč byl zahájen, za jakých technických startovacích znaků a fundamentální situace byl zahájen, a definice úrovně cíle (TP), tedy proč byla úroveň cíle takto naplánována.
3. Co se stalo, že vývoj obchodu vedl ke ztrátě a zda nebylo možné ukončit tento obchod s menší ztrátou, např. ukončení za market, posun SL. Jaký byl následný vývoj trhu po ukončení obchodu. To je důležité z důvodu, že např. byl malý SL a následný vývoj obchodu potvrdil původní plán a obchod by byl nakonec ziskový.
4. Závěr, přesná a stručná specifikace chyb při tomto ztrátovém obchodu.
Bod č. 4 - Závěr je velmi důležitý pro statistiku, která v souhrnu všech ztrátových obchodů celkově ukáže zde se nejedná o nějakou systémovou chybu obchodního systému, nebo o nějaký stále se opakující špatný zvyk při obchodování. Buďte k sobě tvrdí a posuzujte své chyby a špatné návyky co nejlépe, aby jste s nimi mohli dobře a úspěšně bojovat.
Tři ztrátové obchody za sebou ukazují na nějaký systémový nedostatek nebo váš špatný zvyk. Nikdy po ztrátovém obchodu okamžitě neobchodujte ve snaze ztrátu nahradit, neboť ve hře jsou vaše nervy a emoce. Udělejte si přestávku, po ní proveďte s chladnou hlavou vyhodnocení ztrátového obchodu, závěr zahrňte do statistiky a po provedené opatření vedoucímu ke zjednání nápravy v klidu připravte další obchod.
II.
Co udělat s probíhajícím obchodem který se dostal do ztráty ? Někdy bývá nejlepší reakce na probíhající ztrátový obchod okamžitě takový obchod ukončit za market – cenu na trhu. Zde do hry vstupují vaše emoce. Kdysi jsem četl, že nejtěžší věc tradera je zůstat ve vítězném obchodu a nejjednodušší věc je zůstat ve ztrátovém, je to pravda a mám to z vlastní zkušenosti mnohokrát potvrzené. Už v minulém článku jsem napsal, že elementární vlastností každého obchodníka musí být schopnost ukončit obchod v pravou chvíli. Důležité je hlavně určit, jestli tato chvíle už nastala a ve ztrátě nečekat, že se trh otočí v můj prospěch.
Volba mezi čekat a nebo zavřít obchod bývá obtížná. A to hlavně z hlediska psychiky. Nezavírejte obchod zbrkle, je třeba reagovat na to co v trhu - grafu vidíte a ne na to co by jste od trhu chtěli. Je nutné v danou chvíli rychle vyhodnotit zda vývoj obchodu probíhá dle vašeho plánu vypracovaného pro tento obchod. Jste -li přesvědčeni, že pohyb trhu proti vaší pozici je jen malou korekcí a trh nevykazuje znaky proč by následně neměl pokračovat dál a udělat nám zisk, zůstaňte v trhu a překontrolujte pozici STOP – LOSSU. ( K rozhodnutí zda čekat a nebo ukončit obchod pomůže vyhodnocení aktuální situace v trhu dle Podmínek pro vstup do trhu a Znaků pro START z našeho Obchodního systému, jakoby jste posuzovali nový obchod který by byl proti vaší aktuální pozici) V žádném případě STOP – LOSS nezvětšujte – více neoddalujte od vašeho STARTu. To je cesta do pekel. Naznačuje-li trh, že s původním směrem končí (třeba jste při STARTU přehlédli S/R nebo zapomněli na nějakou zprávu atd.) a nebo technicky vytváří znaky obratu a nikoliv korekce, okamžitě ukončete obchod za MARKET byť se ztrátou. Příště to vyjde lépe. Stanovte si třeba už při zahájení obchodu úroveň, při které v případě vývoje v trhu proti vašemu STARTU okamžitě ukončíte obchod za market. Jedná se o úroveň která je samozřejmě mezi úrovní STARTU a úrovní STOP – LOSSu.
STOP – LOSS ( který považuji za jakousi pomyslnou záchrannou brzdu) slouží na ochranu našeho kapitálu proti nepředvídatelným pohybům na trhu a po STARTU by měl být co nejdříve a s ohledem na charakter trhu (jeho volatilitě a jiným faktotům) posunut směrem ke STARTU /(nikdy obráceně) tedy sníženo riziko. STOP – LOSS také používáme pro ochranu alespoň části už vytvořeného zisku – což lze v případě intradenních obchodů použít jen u větších ochodů o cca 30 – 50 bodech.
Zpočátku se budete se ztrátovými obchody setkávat častěji, ale se zvyšováním vašich zkušeností, zlepšováním Obchodního systému a odbouráváním špatných zvyků se bude počet ztrátových obchodů rychle snižovat. Nebojte se ztrátových obchodů a hledejte v nich poučení pro vaše další obchody. Začínejte s menšími objemy obchodů a s menšími obchody - s menším ziskem bodů. Do té doby než se tzv. “osmělíte” , co nejlépe doladíte svůj Obchodní systém a zvyky před zahájením obchodu a v jeho průběhu.
Úspěšný týden bez ztrátových obchodů.
Příště : vynechané a předčasně ukončené obchody