Dnešní článek budeme věnovat polemice ohledně důležitosti obchodní strategie v tradingu. Někteří obchodníci totiž tvrdí, že trading má blíže k hazardní hře než k technicky podloženému byznysu, s čímž velmi úzce souvisí i úhel pohledu, tj. jak se na trading díváme. Ještě než se pustíme do samotných úvah, tak si musíme ještě jasně definovat, co je myšleno pojmem obchodní strategie.
Co je obchodní strategie?
Myslím si, že většina obchodníků vnímá obchodní strategii pouze z pohledu vstupů a výstupů do trhu na základě neustále se opakujících patternů. Toto je sice správně, ale jedná se pouze o jeden rozměr toho, co by obchodní strategie měla být. Obchodní strategie by bezesporu měla generovat stále stejné obchodní podmínky pro vstup do obchodu, aby bylo možné statisticky zpracovávat výkonnost dané strategie. Nicméně výstupy se mohou případ od případu lišit.
Další rozměr pojmu obchodní strategie je position sizing. Jedná se o úhel pohledu, který nám umožňuje určit ceny s nižší a vyšší pravděpodobností reakce. Na cenách s vyšší pravděpodobností je potřeba umístit vyšší objem obchodních příkazů, přičemž na cenách s nižší pravděpodobností se umístí menší objem. S umisťováním objemu do trhu velmi úzce souvisí také počet obchodních příkazů, což je další rozměr obchodní strategie, se kterým ovšem pracuje už mnohem méně obchodníků.
Do trhu lze umisťovat více obchodních příkazů v rámci ředění obchodní pozice, kdy dochází k tzv. průměrování vstupní ceny. Případně lze vstupovat do trhu v zisku, kdy je otevřeným profitem kryto riziko související s umístěním další obchodní pozice. Opět se jedná o rozměr, se kterým pracuje jen velmi málo obchodníků.
Na co se tedy zaměřit?
Naprostá většina obchodníků skončí s tradingem v okamžiku, kdy vyzkoušeli tzv. všechno, ale nic nefungovalo. To je právě okamžik, kdy byly vyčerpány možnosti v rámci běžného pohledu na obchodní strategii, kdy obchodník řeší pouze vstupu a výstupy.
V tomto okamžiku je potřeba se ponořit do studia dalších rozměrů obchodní strategie, což je position sizing, money management a risk management. Až si projde obchodník i touto fází, tak mu bude jasné, že vstupy do obchodů jsou až druhotnou záležitostí, protože o ziskovost tradingu rozhoduje money management v kombinaci s výstupy z obchodů.
Právě tímto směrem by měla směřovat pozdější optimalizace obchodní strategie, kdy se obchodník snaží redukovat riziko v okamžiku, kdy trh na vstupní pattern nereaguje a naopak se snaží maximalizovat zisk v okamžiku, kdy trh vstupní pattern respektuje.
Abych odpověděl na otázku z nadpisu článku. Obchodní strategie v běžném slova smyslu určitě není to nejdůležitější v tradingu. Ovšem obchodní strategie obsahující více rozměrů, je robustní obchodní systém, který si musí projít optimalizací money managementu. Vstupní podmínky se následně stávají až druhořadým aspektem tradingu.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass