Obchodní plán, ať už se jedná o fundamentální nebo technickou analýzu, je komplexní soubor pravidel navržený tak, aby pokryl každý aspekt vašeho obchodování. Je to váš obchodní plán. Součástí obchodního plánu je obchodní strategie, rámec, ve kterém jsou definovány úrovně pro vstupy a výstupy z obchodních pozic spolu s pravidly pro řízení rizik a peněz. Obchodní plán pomáhá snížit emocionální dopad. To je jedním z jeho hlavních přínosů. Emocionálně založení a impulzivní obchodníci obvykle obcházejí racionální chování, což vede k impulzivním a v dlouhodobém časovém horizontu také špatným rozhodnutím.
Mít něco, o co se snažit a směřovat k tomu, je nezbytnou součástí vašeho obchodního plánu. To je způsob, jakým se vyvíjíme a postupně zdokonalujeme. Stanovení cílů je aspektem, který se nezaměřuje pouze na finanční cíle, měla by se také zaměřit cíle rozvoje. Některé příklady rozvojových cílů mohou být následující:
- Držte se pravidel svého obchodního nastavení a neodchylujte se od nich.
- Respektujte principy řízení rizik a peněz.
- Dodržujte vámi nastavené obchodní časy.
Tím, že se zaměříte na to, abyste se stali kvalifikovaným a disciplinovaným obchodníkem, bude následovat i odměna v podobě finančního úspěchu. Obchodní cíle jsou nejlépe strukturovány v průběhu roku. Běžně se stanovují roční, čtvrtletní, měsíční a týdenní cíle. Příkladem každoročního cíle může být zlepšit své obchodní znalosti čtením knih o psychologii, money managementu, řízení rizik nebo konkrétní oblasti, se kterou jste se uplynulém roce potýkali. Kromě toho si také možná budete chtít poznamenat svůj očekávaný roční výnos.
Někteří obchodníci si nestanovují týdenní, měsíční nebo dokonce čtvrtletní investiční cíle. Stanovují si tak až roční procentuální cíle, což jim připadá méně stresující. Snaží se tak efektivně pracovat s časem na své straně. Týdenní, měsíční a čtvrtletní cíle jsou pravděpodobně nejvhodnější pro operativní plánování a upravování strategií dle aktuálního tržního cyklu či situace na daném trhu.
Závěr
Můžete mít slibnou obchodní strategii, u které můžete generovat vysoké procento ziskových obchodů. Bez správných zásad řízení rizik a money managementu v obchodním plánu však pravděpodobně nakonec stejně o svůj kapitál z velké části přijdete. Pamatujte si, že úspěšný trading v dlouhodobém horizontu je především o disciplíně a obchodní plán je nejužitečnějším nástrojem pro udržení své osobní disciplíny.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe