Pondělí 09. září 2024 15:23
reklama
Purple Branding (vzdělávání umíme)
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
Dukascopy new
reklama
SAB Finance

Po letech slabých výsledků zažívají konfekční módní značky oživení a překonávají akcie luxusních značek

09.09.2024 12:54  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk
  • Výběr akcií konfekčních módních značek v uplynulém roce výrazně překonal luxusní značky (11 % vs. -8 %)
  • Jde o zásadní obrat, protože akcie luxusních značek jako LVMH a Hermès v předchozích letech pohodlně porážely tzv. „fast fashion“
  • Návrat konfekčních značek je podpořen klesající inflací, zmírněním tlaku na životní náklady a silnými výsledky firem jako Next a Inditex

Zbývá pouze několik dní do vypuknutí evropské sezóny módních přehlídek, kterou tradičně zahajuje Londýnský týden módy. Nová studie obchodní a investiční platformy eToro odhaluje, že konfekční módní značky se po několika letech v útlumu zdají být na cestě k návratu a překonávají své luxusní protějšky.

eToro analyzovalo výkonnost deseti největších maloobchodních prodejců luxusní a konfekční módy ve Velké Británii a Evropě podle tržní kapitalizace a sestavilo dva indexy akcií s rovnoměrnou váhou – jeden pro konfekční značky a druhý pro luxusní značky.

Data ukazují, že za posledních pět let akcie luxusních značek výrazně překonaly ty konfekční, s více než čtyřnásobnými výnosy (76 % vs. 16 %). Index luxusních akcií také pohodlně překonává klíčové globální indexy, když za posledních pět let generuje dvojnásobné výnosy oproti indexu Stoxx 600 a čtyřnásobné oproti FTSE 100 (viz tabulka 1).

V posledním roce však došlo k obratu. Index konfekčních značek vzrostl o 11 % za posledních 12 měsíců, zatímco index luxusních značek klesl o 8 % – oba zaostaly za indexy Stoxx 600 (+14 %) a FTSE 100 (+14 %) v tomto období.

V čele oživení konfekčních značek stojí britská stálice Next, jejíž cena akcií vzrostla o 44 % díky stabilnímu růstu zisku a chytrým akvizicím (viz tabulka 2). Největší světový módní prodejce a majitel Zary, Inditex, rovněž odměnil své akcionáře (nárůst o 36 % za rok), přičemž firma nedávno dosáhla rekordních zisků. Dalšími úspěšnými hráči jsou majitel Primarku ABF (+27 % za poslední rok) a italský prodejce OVS (+17 %).

Tabulka 1: Výkonnost luxusních značek a obchodů typu high street v porovnání s indexem Stoxx600 a FTSE


Luxury Index 

High Street Index

Stoxx 600

FTSE100

YTD

2 %

9 %

7 %

8 %

1Y

-8 %

11 %

14 %

14 %

3Y

14 %

-17 %

9 % 

17 %

5Y

76 %

16 %

38 %

17 %

Minulá výkonnost není ukazatelem budoucích výsledků.

K datům se vyjádřil tržní analytik eToro Sam North: „Není pochyb, že investování je dlouhodobá záležitost, a za posledních pět let jsou ti, kteří investovali do luxusních značek, mnohem spokojenější než jejich kolegové, kteří drží akcie konfekčních značek. Luxusní módní sektor byl lépe připraven čelit krizi životních nákladů, protože jeho zákazníci jsou méně citliví na ekonomickou nejistotu ve srovnání s cenově citlivějšími nakupujícími v konfekci. Společnosti jako LVMH a Hermès toho dokázaly skvěle využít.

Nicméně, zmírňující inflace a snižující se náklady zdají se být impulsem k oživení u některých z největších konfekčních značek, jako jsou Inditex, Zalando a OVS. Situace však není černobílá. Značky jako ASOS, Superdry, JD Sports a SMCP i nadále bojují od doby pandemie, přičemž svou roli sehrály změny v nákupních zvyklostech a módě. Některé z těchto zápasících společností by se mohly inspirovat v zahraničí, například u firem jako Abercrombie, které se vrátily ke svým kořenům, snížily náklady a lépe pochopily své zákazníky.

V koši luxusních značek se nedávno objevilo několik silných hráčů, jako je francouzský Hermès, který za poslední rok vzrostl o 14 %, a italská značka Brunello Cucinelli, která ve stejném období zaznamenala nárůst o 18 %. Index luxusních akcií však nedávno utrpěl kvůli špatné výkonnosti velkých jmen, jako jsou Kering (-48 %), Hugo Boss (-45 %) a Burberry (-69 %), přičemž zpomalující poptávka v Číně výrazně zasáhla zisky a náladu na trhu.

North dodává: „Luxusní značky letos utrpěly určité rány, ale to se může změnit, pokud čínská ekonomika začne znovu nabírat na síle. Nicméně, i když by oživení poptávky mohlo nabídnout záchrannou linii, je zásadní, aby tyto značky důkladně pochopily své měnící se zákazníky. Bez jasného porozumění měnícím se preferencím a nuancím čínského trhu není jisté, že obnova bude jednoduchá.

Tabulka 2: Výkonnost cen akcií velkých módních značek a luxusních módních značek


Luxury Index: 10 velkých luxusních módních značek

High Street Index: 10 velkých módních značek mezi konfekcí 



YTD

1Y

5Y


YTD

1Y

5Y

1

LVMH

-5 %

-16 %

88 %

Inditex

23 %

36 %

78 %

2

Hermès

16 %

14 %

250 %

H&M

-3 %

-3 %

-5 %

3

Richemont

19 %

8 %

80 %

Next

16 %

44 %

80 %

4

Kering

-32 %

-48 %

-41 %

JD Sport

6 %

-16 %

7 %

5

Christian Dior

-9 %

-17 %

48 %

Zalando

20 %

-13 %

-43 %

6

Moncler

3 %

-15 %

-58 %

LPP

-1 %

-16 %

116 %

7

Prada

39 %

8 %

157 %

Asos

-6 %

-5 %

-84 %

8

Burberry

-51 %

-69 %

-68 %

ABF

5 %

27 %

9 %

9

Brunello Cucinelli

3 %

18 %

211 %

SMCP

-43 %

-71 %

-86 %

10

Hugo Boss

-40 %

-45 %

-23 %

OVS

20 %

17 %

83 %

Minulá výkonnost není ukazatelem budoucích výsledků.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
eightcap forex