Nejdříve začaly na konci dubna klesat ceny kovů jako vedoucí indikátor průmyslové výroby. Aktuálně se komoditní index londýnské burzy s kovy (LME) propadl dokonce na nejnižší úrovně za posledních 14 měsíců (viz graf). Ke zlevnění oceli se přidal i hliník, měď a olovo, což značí, že poptávka slábne napříč výrobním (i stavebním) sektorem.
Vývoj komoditního indexu LME za posledních 12 měsíců:
Index nákupních manažerů v průmyslu tento trend potvrzuje a v eurozóně se dostal na pouhých 52 bodů, čímž se přiblížil na dohled 50bodové hranici, která signalizuje stagnaci odvětví (viz graf). Vše dokresluje rekordně nízká spotřebitelská důvěra, kdy pokles reálných mezd (globálně) bude chtě nechtě znamenat snížení spotřebitelských výdajů v druhé polovině roku.
Vývoj indexu nákupních manažerů v průmyslu v eurozóně:
Co tyto negativní makroekonomické zprávy znamenají pro akcie? Nakonec by nemuselo jít o další faktor zesilující medvědí trend. Pokud by totiž zchlazení ekonomiky znamenalo i svižný pokles inflace, mohly by centrální banky přestat šlapat na brzdu, což by byl pro akcie signál ke stabilizaci.
Ze sektorového pohledu by vítězem mohly být automobilky. Ty se totiž ještě nějakou dobu i přes vysoké úrokové sazby nebudou potýkat s nedostatkem zájemců o nové vozy, čekací listiny jsou stále ve vyšších jednotkách měsíců. Naopak pokles cen oceli a hliníku i lepší dostupnost čipů by měly pomoci výrobcům aut k vyšší produkci i slušným maržím. Akcie automobilek (mimo Teslu) se navíc obchodují na zajímavých úrovních k nákupu, poměr PE se u většiny z nich drží na jednociferných hodnotách. Rizikem je vyšší angažovanost v Rusku a Číně, kde kvůli sankcím i lockdownům výroba klesá. Tyto faktory by ale již měly být v cenách akcií započítané.
Vývoj ceny preferenční akcie Volkswagen za posledních 12 měsíců:
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: tradingeconomics.com, Google, Bloomberg, Markit Economics