Na jednu stranu jsem rád, že nové technologie provázejí můj život, a že už nemusím, když jedu vlakem, jezdit ve vozech, ve kterých by se topilo v kamínkách a které by táhla parní lokomotiva. Na druhou stranu občas si říkám, jestli vynálezci neplýtvají svojí energií a umem nad něčím, co je sice technicky skvělé, avšak principiálně to moc velký smysl nedává. Myslím, že každý zná můj postoj k elektromobilům. Jako hračka je to bezvadná věc, no jako řešení nutných dlouhých přesunů mi to smysl nedává.
Abych se vrátil k té nabíjecí stanici. V článku se uvádělo, že by do roku 2030 mohlo být v ČR 35 tis. dobíjecích bodů. Současně česká státní správa odhaduje, že by ve stejném roce v ČR mohlo být 220 až 500 tis. elektromobilů. Když pominu, že odhad má neuvěřitelně velký rozptyl, udělám si pro sebe závěr, že by to mohlo být třeba 350 tis. vozidel. Tedy na jeden dobíjecí bod by přicházelo deset aut. To se zdá jako číslo, které je v pohodě. Vždyť kolik je v ČR čerpacích stanic, 1500? Pokud by měla v průměru každá 4 výdejní stojany, tak bychom měli 6000 tankovacích míst. V těchto číslech mě neberte úplně za slovo, o čísla čerpaček až tak nejde, i když myslím, že jsem se docela trefil. No takže by se mohlo zdát, že 35 tisíc vs. 6 tisíc je vlastně vynikající, drtivá převaha. Jenže je to tak skutečně?
Nabití elektromobilu na 80 % zabere minimálně 30 minut. Nabití dalších 20 % potom znamená hodiny. Čistě aritmeticky si potom říkám, že 10 elektromobilů si bude muset rozdělit nabíjecí čas u jedné zástrčky. Ale jak to udělají? Bude si brát někdo dovolenou, aby si mohl jet nabít auto? Bude někdo vstávat ve tři hodiny ráno, aby si mohl dobít baterie? Jak to bude celé vypadat? Budou se v nějaké aplikaci tvořit pořadníky na dobíjení? A co když bude muset dotyčný náhle někam vyrazit a na druhé straně republiky se do pořadníku nedostanete? Jen doplním, že když přijedu k benzínce, a stojí přede mnou dvě auta, tak odjíždím natankovaný za 15 minut. Tady to bude nejdřív za hodinu a půl.
Celá elektromobilita se mi zdá jako pitomost. Vyhozené peníze. Nepochybuji o tom, že na tom někdo zbohatne (a tak nevylučuji investování do podobných pitomostí, jako se to děje i v jiných, daleko hloupějších věcech), ale celé to bude k ničemu. Jasně, pochopil bych elektrická auta pro rozvážení chleba ve městě. Pochopil bych elektrická auta pro pošťáky. Ale pro normální lidi? Nesmysl, úplně normální nesmysl.
Michal Uma