Bídné vyhlídky Mety do budoucnosti
Hlavní platforma Mety, Facebook, je za svým zenitem. Nové a mladé uživatele už netáhne. Velmi výdělečný Instagram se musí prát s čínskou konkurencí Tik-tokem. Metě možná pomůže americká vláda zákazem této čínské platformy, ale je jen otázkou času, kdy nastupující mladá generace Instagram opustí k nějaké novější, ještě neexistující platformě. A v neposlední řadě metaverse. Tento vskutku fanfarónský projekt, který stál Metu již desítky miliard, na své masové rozšíření stále čeká. Kritika vysokých investičních nákladů metaverse je evergreenem každého zveřejňování hospodářských výsledků Mety.
Vývoj akcií Mety od začátku roku:
Umělá inteligence
Když to porovnáme metavers s nástupem umělé inteligence a zejména s nástupem ChatGPT od Microsoftu, musíme konstatovat, že metavers je velmi skromný fenomén. Získat přesná čísla uživatelů metaversu je značně komplikované vzhledem k tom, že těchto světů existuje hodně. Ale platforma Horizon World od Mety má pouze 200 000 uživatelů. Cíl pro další rok je přesáhnout 500 000 uživatelů. To je opravdu velmi malé číslo, protože ChatGPT zažil pořádný růst. V únoru měl 100 milionů a v březnu 185 milionů aktivních uživatelů. Zájem je tedy obrovský. ChatGPT aspoň prozatím nad metaverse jasně vede.
Nový směr v Metě
Nyní se dostaneme k jádru možného obratu strategie u Mety. Společnost Meta zveřejnila studii o Segment Anything Model (SAM). Tento model se specializuje na propojení umělé inteligence a počítačového vidění. Model SAM by měl umožnit umělé inteligenci pracovat s věcí jako s objektem. Teoreticky tak umožní pracovat umělé inteligenci s objekty, které dosud nezná. Co je na modelu SAM tak převratné? Model by měl na základě obrázku umět ohraničit objekty na něm a následně rozpoznat umělou inteligencí, o co jde. Rozpoznávat hranice předmětů a chápat, že jsou jiné, je přirozeným projevem inteligence. SAM tak otevírá naprosto nové možnosti pro umělou inteligenci.
Umělá inteligence a nový život pro Facebook
Model SAM se bude moci využít pro stávající sít Facebook a tím umožnit znovu této stárnoucí platformě profitovat z boomu umělé inteligence. SAM zlepší analýzu chování uživatelů před daným obrázkem. Bude moc přesně určit, jaké objekty ho zaujaly. Od tohoto stupně je již pouze malý krůček k tvorbě audiovizuálního obsahu specializovaného pro každého uživatele. Originální obsah bude znamenat víc času stráveného na Facebooku. A víc času na Facebooku se rovná více příjmu z reklamy. Bude nesmírně zajímavé sledovat, jak Meta přijme výzvu umělé inteligence, aby posunula radikálně svoji formu podnikání.
Matěj Široký