Vítám vás u dalších článku o psychologii tradingu. V dnešní době snad neexistuje obchodník, který by nebyl součástí nějaké obchodní komunity, nebo by alespoň nesledoval videa a příspěvky s tradingovou tematikou na sociálních sítích. Tento fenomén je tak rozšířený, že si v dnešním článku povíme více informací o tzv. primingu, což je velmi významný druh zkreslení. Jako vždy tento fenomén poznáme v jeho obecné podobě, kterou následně budeme aplikovat do našeho oboru.
Priming - metoda vědomé manipulace
Nejsnáze si funkčnost této metody, případně zkreslení, vysvětlíme na následujícím experimentu. Účastníci psychologického experimentu přišli do testovací místnosti a sedli si ke stolům, na kterých měl každý z účastníků pitnou vodu. Následně započal experiment. Účastníkům byly ukazovány nápisy, které spolu nijak nesouvisely.
Účastníci měli zvolit intuitivně jednu z nabízených možností jako například řeka vs. kaktus, déšť vs. hlína, bazén vs. pláž atd. Cílem experimentu bylo zjistit, do jaké míry došlo k ukotvení myšlení účastníků díky pitné vodě, kterou měli v rámci experimentu k dispozici.
Tento experiment skončil tak, že účastníci měli tendenci častěji volit slova, která nějakým způsobem souvisela s vodou než ta slova, která s ní nesouvisela. Tomuto kotvení lidské mysli do určitého kontextu se říká kognitivní priming. Jedná se o velmi nebezpečnou metodu, která vás v tradingu může výrazně zpomalit i na několik let.
Priming v obchodní praxi
S tímto druhem manipulace jsem se sám setkal na vlastní kůži, kdy jsem si roky myslel, že je v tradingu možné vydělávat peníze pouze scalpingem nebo intradenním obchodování. Byl jsem o tom tak hluboce přesvědčený, že jsem přehlížel další metody a možnosti zhodnocování kapitálu. A víte, jak se mi tato parazitická myšlenka dostala do hlavy?
Díky mentorovi, který byl sám přesvědčený o tom, že ID je ta nejlepší možná cesta, jak vydělávat tradingem peníze. Začínající obchodník je totiž velmi náchylný k této možnosti snadné a nevědomé manipulace, při které je jeho mysl kotvena pouze na jeden obchodní přístup, přičemž další vývoj obchodních strategií je tomuto axiomu zcela podřízený.
Nemyslím si, že by mentoři, edukátoři a další veřejně působící lidé vědomě manipulovali svými followers, ale na nevědomé úrovni k primingu skutečně může docházet. Proto by si každý student měl udržovat nadhled nad tím, co je mu podáváno jako jasná věc a měl by zbystřit v okamžiku, kdy se ta daná věc jeví jako jediná možná. V takovém případě nastupuje priming v kombinaci se zúženým vnímáním, které může tradera ukotvit na místě v pro něj neproduktivních myšlenkových vzorcích.
Martin Klass