Dobrý den, vítám vás u dalších článku o psychologii tradingu. Dnes se podíváme na zajímavé téma, které na první pohled sice může spadat mezi technické záležitosti okolo tradingu, nicméně my se nyní přesvědčíme o tom, že za vším stojí zejména psychologie obchodníka. Pojďme se tedy podívat na to, kdy používat market obchodní příkazy a kdy naopak limitní obchodní příkazy.
Psychologický profil obchodníka
Každá obchodní strategie má své základy v tom, jak obchodník vnímá riziko, jak se k němu staví a jak s ním pracuje. Právě podle vnímání rizika se obchodník rozhoduje, zda ve své strategii použije market, nebo limitní příkazy. Obecně lze říci, že obchodníci, kteří jsou více konzervativnější a nevadí jim čekat, si zvolí čekající limitní objednávky, zatímco agresivnější obchodníci budou preferovat spíše market obchodní příkazy.
Než se tedy obchodník rozhodne pomocí jakých příkazů bude vstupovat do trhu, tak by měl mít jasno v tom, jak moc chce být agresivní.V případě, že je otevřený i hlubší introspekci, tak může rovněž zapřemýšlet nad tím, proč si zrovna zvolil to, co si zvolil. Tyto druhy sebepoznání jsou velice přínosné a mohou odhalit prostor pro zlepšení jak sama sebe, tak i obchodních výsledků.
Psychika a technika
Samozřejmě každý z těchto způsobů exekuce má své výhody i nevýhody. Výhodou market obchodních příkazů je, že obchodník má vždy možnost si situaci na trhu zkontrolovat, vyhodnotit aktuální trendy a fundamenty. To sice může zvýšit obchodní výkonnost, ovšem klade to i větší důraz na psychologii, protože obchodník musí být připraven i do trhu nevstoupit, když žádný z jeho vstupních signálů nepřijde.
Limitní objednávky naopak dávají větší možnosti, co se týče časové svobody, protože obchodník provede přípravu, zadá limitní objednávky do trhu a poté už jen čeká na to, až je trh aktivuje. Tento styl je vhodný spíše na vyšších časových rámcích. Nutné si je také uvědomit, že obchodník v okamžiku exekuce už nemá možnost vyhodnotit aktuální dění na trhu, takže je odkázán na kvalitu své obchodní přípravy.
To nejhorší, co může obchodník udělat, je skákat z jednoho obchodního stylu na druhý. Pokud bude část svých obchodů realizovat pomocí market objednávek a část pomocí limitních objednávek, tak nikdy nezíská adekvátní vzorek obchodů, který by mohl následně vyhodnotit. Tyto změny ovšem nesmí být prováděny v rámci jediné strategie.Pokud ale je strategií více, tak každá z nich samozřejmě může mít svojí vlastní exekuční strategii.
Jak jsme si v tomto článku popsali, tak i o naprosto technické záležitosti, jako je použití obchodních příkazů, rozhoduje psychika obchodníka. Proto by se měl každý trader snažit poznat hlavně sám sebe a podle svých poznatků vytvářet své strategie, které reflektují jeho povahu a toleranci k riziku.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz