Snad každý obchodník přichází na finanční trhy s vidinou úspěchu a touhou si obchodováním nebo investováním zajistit spokojený život. Ona představa v mysli obchodníků může ovšem působit buď jako motivace, nebo také i jako důvod mnoha ztrátových obchodů. V tomto článku se podíváme na to, jakým způsobem mohou naše představy, myšlenky a vizualizace ovlivňovat obchodní výkonnost.
Ideomotorický efekt v obecné rovině
Asi to známe všichni. Při sledování filmu například se smutnou zápletkou, se může stát, že daná scéna rozpláče diváky, aniž by k tomu měli důvod. Jedná se totiž stále jen o film. Jako příklad lze uvést například film Titanic. Nejedno oko zůstalo suché v okamžiku, kdy Jack, kterého ztvárnil DiCaprio, klesal pod hladinu poté, co se pro Rose obětoval.
Ideomotorický efekt je také spouštěn při pouhých představách a vizualizacích, které člověka pohltí natolik, že se přestane ovládat. Například příjemné vzpomínky na dovolenou nebo na nějakou šťastnou událost dokážou velmi rychle vykouzlit úsměv na rtech. V tomto okamžiku tělo reaguje právě na vizualizaci, kterou lidé vnitřním zrakem pozorují.
Ideomotorický efekt v tradingu
Jak jsme si již v úvodu článku řekli, tento efekt může fungovat jako motivace, kdy díky vidině úspěchu trader dokáže lépe dodržovat svá obchodní pravidla. Ale jak jsme si na příkladu filmu Titanic ukázali, vizualizace mohou mít i negativní dopady.
Například přílišná vizualizace úspěchu nebo nějakého zajímavého cenového pohybu, na kterém by obchodník hypoteticky dokázal vydělat hodně peněz, může naopak bránit v řízení obchodní pozice. Tato situace se stává velmi často. Například, když si obchodníci představují, že po vstupu do obchodu trh agresivně vyrazí směrem, který predikovali a jim nadělí tučný zisk, nebo (a to je častější) jim zaplatí již realizované ztráty.
V tomto případě se opět aktivuje ideomotorický efekt, který brání obchodníkovi fyzicky provádět takové úkony, které by měly vést k aktivní správě obchodní pozice, jako je redukce rizika, posouvání stop loss, nebo i výběr zisku na logických úrovních.
Další negativní vizualizace realizována pomocí tohoto efektu vzniká v okamžiku, kdy je obchodník až příliš posednutý tradingem, nebo úspěchem v něm, že vidí obchodní příležitost v každém cenovém pohybu. V okamžiku, kdy obchodník až moc chce vydělávat peníze, zvýší frekvenci obchodů, což ve většině případů končí ztrátovou sérií.
Jak jsme si v tomto článku ukázali, díky ideomotorickému efektu dokážeme zhmotňovat své představy do fyzické formy jako třeba malíři, kteří ve své mysli vidí obraz a jen nechají svojí ruku jej nakreslit. I obchodník může využít kladů tohoto efektu, ale je potřeba zvládat i jeho druhou stranu, která může přílišné chtění přetavit do ztrát.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass