Vítám vás u dalšího psychologického seriálu, ve kterých se seznamujeme s různými druhy zkreslení mysli a fenoménů, které brání obchodníkům podávat ty nejlepší výkony. V dnešním díle se pustíme do tématu, které není až tak zásadní pro obchodní výkonnost, ani nijak zásadně neovlivňuje naše chování mimo obchodní platformu, ovšem na druhou stranu se jedná o efekt, se kterým se můžeme velmi často setkat. Někdy až příliš často.
V dnešním článku si popíšeme fenomén s názvem iluze frekvence, který dokáže v lidské mysli předmět soustředění maximalizovat takovým způsobem, že jej vidíme naprosto všude a naprosto ve všem. Tato tendence naší mysli je ovšem na škodu v okamžiku, kdy předmět soustředění překrývá další podstatné informace, které potřebuje obchodník vyhodnotit. Jako vždy se pustíme do popisu fenoménu nejprve z pohledu běžného života.
Pozornost na hledaný předmět
Iluze frekvence se dá nejlépe prožít v okamžiku, kdy ztratíme nějaký předmět, třeba klíče od auta a musíme jej nalézt nebo si vzpomenout, kde jsme je nechali. Při hledání ztraceného předmětu soustředíme veškerou svojí mentální energii na obraz hledaných klíčů ve své mysli a snažíme se získat informace (od svého podvědomí), kam jsme klíče dali, nebo kde nám mohly ty klíče z kapsy vypadnout.
Při této činnosti je iluze frekvence prospěšná, protože díky ní člověk dokáže upřít veškerou svou pozornost na jeden předmět, čímž eliminuje další vnější vjemy. Při tréninku soustředění se tento fenomén využívá tak, že si člověk vědomě představuje jeden předmět (obvykle bod) ve své mysli a na ten se soustředí. Čím déle dokáže člověk udržet obraz tohoto bodu nebo předmětu ve své mysli, tím zvyšuje úroveň svého soustředění.
Problém iluze frekvence v tradingu
Mít pozornost pouze na jeden pattern, jeden časový rámec atd. je ovšem v tradingu problematické, protože dochází k zúžení pole vnímání a do vědomí obchodníka se nedostávají další podstatné informace, například o dlouhodobých trendech. Iluze frekvence v tradingu vzniká například při učení cenových patternů, kdy obchodník nabyté vědomosti chce ihned uplatnit v praxi a tím, že patternům dává přílišnou pozornost, brání své mysli ve vnímání širšího kontextu trhu.
A je to právě širší kontext trhů, který má vždy navrch před S/R zónami, patterny nebo jakýmikoliv indikátory či price action. Možná to znáte sami, že pin bar obchodovaný do směru dlouhodobého trendu bude mít mnohonásobně vyšší úspěšnost, než pin bar, který je obchodovaný proti trendu. Pokud bude obchodník svou mysl fixovat pouze na pin bary, tak bude po čase ze svého tradingu velmi otráven, jelikož si nevydělá peníze, nebo bude spíše ztrátový.
Efekt iluze frekvence sice není tím zásadním problémem, se kterým by obchodníci měli vést svůj hlavní boj, ale je to další střípek do skládačky s názvem psychologie tradingu a možná se s ním obchodník na krátký čas může potkat. Výhodou tohoto fenoménu poté je, že pokud se mu porozumí, může být využit pro vlastní prospěch.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass