V dnešním článku si připomeneme 5 základních chyb, které dělají ztrátoví obchodníci. Tyto chyby tak mohou u někoho dominovat nebo tvořit mix, který brání budování konzistentních zisků. Tyto chyby a jejich intenzita se může v čase měnit, mizet a objevovat se, ale to již musí každý obchodník analyzovat sám na sobě. Pojďme se podívat na oněch 5 chyb, které ztrátoví obchodníci dělají nejčastěji.
1) Neprovádí obchodní přípravu
Vědět, co chce obchodník obchodovat a jak to chce obchodovat, je stejně důležité, jako vědět, kdy neobchodovat. Oba tyto aspekty jsou velmi důležité, protože trhy se velmi často mění a ziskové období může být velmi rychle nahrazeno obdobím ztrátovým. V rámci své obchodní strategie by tak měl být obchodník schopen tato období rozlišovat a vědět, jak se při jejich vzniku na trhu chovat. Ztrátový obchodník však tato období nerozlišuje.
2) Neklade důraz na řízení obchodu
Postupem času každý obchodník zjistí, že je mnohem důležitější výstup z obchodní pozice, než vstup do ní. Výstup pozice se provádí jak v zisku, tak i ve ztrátě. Obchodník může praktikovat statický přístup, kdy pouze pozoruje vývoj obchodu, ale nijak do něj nezasahuje, nebo může praktikovat dynamický přístup, ve kterém své obchody aktivně řídí.
Aktivní řízení může obsahovat trailing pozice v zisku, částečné výběry zisků a ztrát, přikupování do otevřené pozice a aktivní práci se stop lossem. Ztrátový obchodník nemá ve svém přístupu jasně dané, jaké metody řízení kapitálu bude používat.
3) Podléhá emocím
Trading by měl být ideálně prováděn zcela bez emocí. Jejich přílišné zapojení do obchodního rozhodování a přípravy je velmi negativní a může mít i fatální následky na obchodní kapitál. Nejčastější emoce jsou chamtivost a strach, přičemž nejdestruktivnější pro obchodníka jsou výkyvy od jedné emoce ke druhé. Ztrátový obchodník často podléhá výkyvům svých emocí a nedaří se mu je stabilizovat v neutrální oblasti.
4) Realizuje příliš mnoho obchodů
Jedním z příznaků ztrátového tradingu je přeobchodovanost. Obchodník, který utrží ztrátu má tendenci v brzké době provést další obchod a to s jasným cílem tuto ztrátu smazat. Tímto smýšlením sám sebe obchodník dostává pod tlak, který posléze vede k prohloubení ztráty a ještě větší psychické zátěži. Ztrátoví obchodníci provádějí příliš mnoho obchodů a nejsou ochotni si počkat na příležitost, která zcela vyhovuje podmínkám jejich obchodní strategie.
5) Podléhá FOMO efektu
Obchodování podle cizího názoru nebývá dlouhodobě úspěšné. FOMO efekt je nebezpečný z toho důvodu, protože obchodník nemusí zcela rozumět důvodům, proč jeho idol, masa, youtuber atd. obchod realizuje a jak jej hodlá řídit (pokud vůbec). Obchodník, který zcela nerozumí důvodům, proč by měl daný obchod realizovat, by jej raději neměl realizovat vůbec.
Závěr
V tomto článku jsme si shrnuli 5 základních chyb, které provádějí ztrátoví obchodníci. Překonat zlozvyky, které podporují toto neproduktivní chování, může být někdy velmi obtížné, ovšem je naprosto nezbytné to udělat, pokud chce být obchodník dlouhodobě ziskový. Do určité míry každý podléhá nějakému mixu překážek z výše uvedených chyb, ale je důležité jednu po druhé odstraňovat tak, aby jednoho dne ono chybné chování obchodníka nebrzdilo.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass