Při současných cenách drahých kovů (především stříbra) není samozřejmě rozumné zvažovat nějaké prodeje z kovových portfolií. Naopak je jednoznačně vhodné investičně perspektivní stříbrné mince dále akumulovat.
Kovy zcela jistě, dříve či později obrátí opět k růstům. Objeví se další noví investoři a sběratelé, kteří se přidají k aktuálním a budou se předhánět v nákupech, aby stihli doplnit své investiční sbírky za ještě přijatelné ceny.
Až poté můžeme s uspokojením zvažovat, zda část z nyní levně akumulovaných kovů za výhodné ceny neuprodáme.
Nyní tedy již k možnostem prodejů zlatých a stříbrných mincí, slitků a sad.
Možné způsoby prodeje:
- 1. Zpětný odprodej obchodníkům
- 2. Internetové aukce
- 3. Burza drahých kovu
- 4. Numismatické a klubové výstavy
- 5. Bazary, výkupy drahých kovů
1. Zpětný odprodej
Zpětný prodej nakoupeného zboží (mince, sady, slitky) obchodníkovi je zajímavou možností prodeje pouze u zlatých investičních artiklů (mince, slitky), které při prodeji nejsou zatíženy DPH.
Stříbro, paládium a platina se obchodují s DPH. Obchodníci je tedy prodávají s DPH, ovšem zpětné odkupy nabízejí za ceny bez DPH. Cenový rozdíl mezi prodejní a výkupní cenou (tzv. spread) je tak v případě stříbra, paládia a platiny výrazný a pro prodávajícího velmi nevýhodný.
Zlaté i stříbrné mince, slitky a sady vykupují zpět i zahraniční prodejci.
2. Internetové aukce
Dobrou možností prodeje jsou internetové aukce (ebay.com, Amazon.com, Aukro, apd..). Výhodou pro prodávající je zde zaběhnutý způsob platby za zboží předem. Za vystavení zboží a úspěšný prodej si samozřejmě společnost provozující aukci účtuje poplatky. Ty jsou pro prodávající přijatelné a nepředstavují nějakou výraznou ztrátu z ceny při prodejích.
3. Burza drahých kovů
Zatímco nevýhodou pro nákupy na Burze drahých kovů je poměrně úzký sortiment, každý prodej nabídku Burzy zpestřuje. Zajímavé mince za zajímavou cenu si vždy (nejen na Burze) nakonec, dříve či později, svého kupce najdou.
4. Numismatické a sběratelské výstavy či aukce
Prodávat lze i na sběratelských a numismatických výstavách či aukcích. Velké výstavy (např. Sběratel, Investor) ovšem nejsou vhodné pro malé obchodníky, prodej pár desítek mincí v žádném případě nemůže nahradit náklady spojené s vystavováním (pronájem místa především).
Ovšem místní městské či klubové výstavy a aukce jsou dobrou možností, kde lze bez nákladů (či jen s minimálními) nabídnout své zboží k prodeji.
5. Bazary, zastavárny, výkupy kovů
Asi vůbec nejhorší možností prodeje dříve pečlivě vybíraných kvalitních mincí je jejich nabídka k odprodeji do bazaru, zastavárny či k výkupcům kovu.
Takovýto prodej je rozhodně zárukou obdržení nejhorší možné ceny ze všech možností prodeje. Mince jsou při výkupu ohodnoceny pouze cenou kovu sraženou i o několik desítek %, nehledí se na investiční či sběratelskou kvalitu a perspektivnost.
Josef Lukáč, Silversmartinvestment.com