Pokud jde o psychologii Forexu, existuje jedna klíčová rada, kterou mohou obchodníci čerpat ze studia psychologie obchodování na Forexu, a tou je vytvoření si obchodního plánu a především pak jeho striktního dodržování. Samozřejmě existuje více různých prostředků, které mohou pomoci obchodníkům pozvednout jejich psychickou odolnost, ale je pravděpodobné, že se stále vrátíte k jednoduchému obchodnímu plánu.
Je pochopitelné, že obchodníci pociťují strach, když obchodují. Ve forexové psychologii je však schopnost odsunout tento strach stranou a popasovat se s ním naprosto zásadní pro FX tradery, kteří chtějí být dlouhodobě úspěšní. Učte se obchodovat praxí, dělejte si poznámky, zkoumejte nové strategie a dělejte chyby. Zkušenosti ve spojení s uvědomělým podstupováním uváženého rizika je nejlepším učitelem každého ambiciózního tradera na měnových trzích.
Pokusy a omyly jsou nedílnou součástí učebního procesu obchodování ať už na FX trhu, tak i na všech ostatních finančních trzích a generace obchodníků dokázaly, že je to nejúčinnější způsob, jak eliminovat obavy z obchodování. Pokusy a omyly samy o sobě vám nic nepřinesou, je nutné si své chyby uvědomit, své pokusy zaznamenávat a později vyhodnocovat. Jen tak se z nich můžete následně poučit a na základě takového poučení upravit buďto svou obchodní strategii či svůj obchodní plán v jiných aspektech, než obchodních, např. psychologických.
Úpravy vašeho obchodního plánu provádějte vždy s ohledem na vaši psychiku, potažmo averzi k riziku. Toto je velmi důležité. Psychika a vaše sebekontrola je určujícím prvkem vašeho obchodování. Pokud si nastavíte nereálné pravidla obchodního plánu, u kterých již víceméně dopředu víte, že je nebudete zcela dodržovat, jen to bude podlamovat vaši důvěru v obchodní plán a celkově to povede k vaší menší disciplíně.
Závěr
Obchodník si musí stanovit pravidla a dodržovat je, protože s tradingem přichází také značný psychický tlak. Stanovte si pokyny na základě vaší tolerance k riziku, kdy otevřít obchod a kdy jej zavřít. Rozhodněte se pro profit-target a umístěte svůj stop-loss tak, abyste z procesu odstranili emoce.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe