Není pochyb o tom, že na trzích jsou téměř neomezené obchodní příležitosti. Ať už se obchodníci zajímají o forex, akcie, krypto nebo komodity, je pravděpodobné, že najdou obchodní příležitost, která bude vyhovovat jejich obchodnímu stylu. Existuje však jedna věc, která může stát v cestě využití těchto obchodních příležitostí, a tou je obchodní kapitál a jeho alokace, což je první klíčovou oblastí, na kterou se zde zaměříme.
Alokace finančních prostředků se obvykle provádí v souvislosti s tím, na kterém trhu bude obchodník obchodovat. Vybrat si forex nebo komodity? A máte dostatek kapitálu k obchodování na obou těchto trzích? I když se obchodníci musí rozhodnout, co budou obchodovat, musí mít také systém, kolik finančních prostředků alokovat pro každý obchodovaný trh.
Jak uplatnit alokaci finančních prostředků při obchodování?
Řekněme, že obchodník má 100 tisíc korun v obchodním kapitálu. To může být příliš málo, pokud chtějí obchodovat na všech vybraných trzích. V tomto případě je třeba být selektivní. Obchodníci se musí rozhodnout, na kterých trzích budou obchodovat. Nejprve je vhodné zúžit ze začátku na 2 trhy, maximálně na 3 a poté vydělit objem svých prostředků počtem trhů, na kterých chceme obchodovat. Pokud to bude jen forex a komoditní trh, tak je vhodné alokovat 50 tisíc na forex a 50 tisíc na komoditní trading.
Další důležitou oblastí je position sizing, tedy jak velkou obchodní pozici na daném trhu otevírat. Obecně se doporučuje neotevírat pozice, u nichž dosahuje případná ztráta hodnoty vyšší než jsou 2 % vašeho obchodního kapitálu. V případě série ztrát by totiž mohlo dojít k tak značnému poklesu vašeho kapitálu, že by již bylo velmi náročné s úměrným rizikem získat váš kapitál zpět.
Třetí oblastí úspěšné strategie money-managementu je využití stop-lossu. Využívání tohoto typu objednávky z vás sejme určité psychické břemeno rozhodování, kdy vystoupit z nepříznivě se vyvíjející obchodní pozice. Stop-lossy chrání jak vaši hlavu, tak i váš obchodní kapitál. Doporučuje se jej využívat u všech obchodních pozic a v průběhu obchodu je pokud možno neuváženě neposouvat.
Závěr
Money-management sám o sobě vám úspěch na trhu nezajistí, nicméně jedná se o přístup, bez kterého dlouhodobé setrvání mezi úspěšnými obchodníky zkrátka možné není. Zaměřte se tedy na plánování vašich obchodů, alokaci kapitálu a výši obchodních pozic. Jsou to často nováčky opomíjené oblasti, které však ve výsledku rozhodují o úspěchu a neúspěchu na trzích.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe