Každý obchodník si během svého vývoje prochází několika fázemi, jejichž délka se sice u každého liší, ale všichni si těmito fázemi projdou. V tomto článku si tyto fáze představíme a v krátkosti popíšeme, co všechno je potřeba udělat proto, aby se obchodník posunul do další fáze. Přeci jenom všichni máme stejný cíl - fáze ziskového tradera.
Ztrátový obchodník
Tato fáze je první, na kterou noví tradeři narazí. V této fázi jsou obchodníci ještě technicky neznalí, obvykle bez porozumění toho, jakým způsobem se tvoří cena na finančních aktivech. Rovněž chybí nebo je nepochopen proces párování objednávek a princip nabídky a poptávky. Trading v této fázi je obvykle založen na statistických PA patternech, popřípadě technických indikátorech. Psychologie tradingu je ignorována, stejně jako metody position sizingu a řízení obchodní pozice v zisku a ztrátě. Obchodníci v této fázi kladou důraz na vyhledávání obchodních příležitostí a optimalizování obchodní strategie pro vstupy (výjimečně i výstupy).
Hlavním důvodem ztrátovosti je ovšem příliš vysoká frekvence obchodů, kdy začínající trader vidí příležitost vstoupit do trhu v každém „druhém“ cenovém pohybu. K opuštění této fáze vede cesta především přes snížení frekvence tradingu a obchodování výhradně kvalitních cenových úrovní, na kterých jsou konfluenční faktory, případně jiná indikace toho, že level má vyšší pravděpodobnost ziskové reakce.
Neziskový obchodník
Jedná se o nejrozšířenější fázi, ve které se mohou tradeři zaseknout i na několik let. Technická znalost tradingu a fungování trhů je již na vyšší úrovni, frekvence tradingu je adekvátní ke zvolené obchodní strategii. V této fázi začíná být řešena psychologie a začínají být odstraňovány psychické bloky.
Jedná se o velmi citlivou fázi, při které se mnohdy projevuje beznaděj a pochybnosti o tradingu, protože obchodník vyzkoušel tzv. všechno, avšak nic z toho nefunguje, popřípadě nepřináší zisky. Hlavním důvodem stagnace v této vývojové fázi je neochota se na trading podívat z pohledu řízení kapitálu. Obchodníci v této fázi stále řeší parametry své obchodní strategie, což je ve skutečnosti až druhořadá záležitost.
Cestou ven z této fáze je řízení obchodní pozice ve ztrátě. Pokud se obchodník naučí pracovat s rizikem, vybírat částečné ztráty a obchody aktivně řídit, tak se mu časem podaří v obdobích, kdy strategie zisky negeneruje, kapitál ušetřit. A naopak v obdobích, kdy se strategii daří, bude vytvářet zisky.
Ziskový obchodník
Důraz v tradingu je kladen především na position sizing a řízení obchodní pozice. Jsou využívány metody optimalizace řízení rizika, ředění obchodních pozic, částečné výstupy z pozic, případně navyšování objemu v ziskové pozici. Obchodní strategie je vnímána jako výsledek čtení cenového grafu, který přináší stále se opakující cenové formace.
Trading je již trochu nuda a rutinní činnost. Vývoj postupuje k vyhlazování equity křivky, minimalizování DD a maximalizace zisku. Snižuje se frekvence obchodů, ale zvyšuje se jejich objem. Obchodníci jsou ochotni si na svojí příležitost počkat a naplno jí využít. K maximalizaci frekvence obchodů dochází spíše napříč více obchodními instrumenty, než v rámci jednoho podkladového aktiva. Tento stav je cílem všech obchodníků na finančních trzích, ale cesta k němu vede skrze poznání svých slabých stránek a především přes aktivní řízení obchodní pozice.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass