Úvod
Ačkoli jsou akcie sociálních médií citlivé na vládní regulace, palčivé otázky ochrany soukromí a bezpečnosti, nemluvě o mladých vyzyvatelích, většina společností v tomto odvětví si v loňském roce během pandemie vedla mimořádně dobře. Díky pokračujícímu přechodu na digitální reklamu by tyto společnosti mohly v nadcházejících letech zaznamenat trvalý růst i po odeznění pandemie. Společnosti působící v oblasti sociálních médií také těží ze silných síťových efektů, takže je těžké vytlačit první hráče na trhu. Není tedy divu, že se dvěma "dědečkům" sociálních médií, Facebooku a Twitteru, v uplynulém roce dařilo. Facebook vzrostl za posledních 12 měsíců o 75 % a Twitter o 140 %, zatímco index S&P 500 o 62 %.
Facebook byl neuvěřitelně dobře odolný navzdory COVID-19
Zeptejte se amerických podnikatelů, jak hodnotí rok 2020, a mnozí vám řeknou, že to byl nejhorší rok desetiletí. Koronavirus zničil mnoho podniků v různých odvětvích od maloobchodu a energetiky až po cestovní ruch. Facebook měl ale docela dobrý rok.
V roce 2020 vzrostly příjmy společnosti Facebook o 22 % na 86 miliard dolarů, což vedlo k 58% nárůstu čistého zisku na 29 miliard dolarů. Měsíční počet aktivních uživatelů (MAU) také meziročně vzrostl o 12 % na 2,8 miliardy. Zpočátku panovaly obavy, že inzerenti omezí výdaje, což by poškodilo příjmy Facebooku. Tyto obavy se však ukázaly jako neopodstatněné. Lidé, kteří byli nuceni zůstat doma kvůli COVID-19, trávili více času na sociálních sítích. Aby tyto uživatele oslovily, neměly společnosti jinou možnost než pokračovat v inzerci na Facebooku, zdaleka největší síti sociálních médií. Podle zprávy Světového centra pro výzkum reklamy (WARC) připadne v roce 2020 téměř třetina každého dolaru za digitální reklamu na Facebook.
Tato čísla potvrzují sílu obchodního modelu společnosti Facebook, který je založen na hodnotě, kterou poskytuje uživatelům. Na jedné straně “rodina” služeb Facebooku - včetně Facebooku, Messengeru, Instagramu a WhatsAppu, udržuje lidi ve spojení. Facebook však nabízí mnohem víc než "jen" komunikační nástroje. Její aplikace slouží také k získávání informací, zábavě a obchodování. Díky všem těmto vlastnostem je Facebook prostě nepostradatelný, a v souvislosti s pandemií ještě nepostradatelnější.
V roce 2020 podnikl Facebook několik chytrých kroků. Jedním z nich bylo posílení elektronického obchodování ve spolupráci se společností Shopify. Spuštěním služby Facebook Shops a dalších nástrojů pro elektronické obchodování obě společnosti usnadní uživatelům Facebooku rozvoj jejich podnikání na internetu. Uživatelé tak mají další důvod, proč trávit čas na Facebooku. A pokud budou iniciativy Facebooku v oblasti elektronického obchodování úspěšné, mohou zlepšit zpeněžení uživatelů.
(https://www.politico.eu/article/facebook-avaaz-covid19-coronavirus-misinformation-fake-news/)
Investoři nejsou Facebookem příliš nadšeni
Vzhledem k tomu, že pandemie zpustošila světové ekonomiky, bylo mnoho malých podniků nuceno ukončit činnost. Miliony Američanů z Main Street přišly o práci. Přesto Wall Street zažila jeden z nejlepších roků ve své historii. Podle serveru MarketWatch vzrostl index Nasdaq Composite v roce 2020 o 44 %, což je nejlepší výkon za posledních 11 let. Akcie společností Shopify a MercadoLibre se v roce 2020 téměř ztrojnásobily, protože se díky pandemii dostaly do plusu. Společnost Facebook, která z pandemie těžila a zaznamenala solidní růst příjmů a zisku, však vzrostla o relativně malých 31 %. Nemyslím si, že investoři přehlédli silnou realizaci Facebooku v roce 2020. Místo toho je vyděsily opakované výzvy k rozpadu Facebooku a jeho velmi veřejný střet se společností Apple. To Facebooku ubralo část lesku, takže se obchoduje za méně než devítinásobek zisku v roce 2020.
Proč investovat do akcií společnosti Facebook?
Facebook září důsledností a růstem. V letech 2016 až 2020 rostly tržby působivým tempem 33% ročního růstu. V nadcházejících letech bude Facebook pravděpodobně pokračovat v dvouciferném růstu, protože uvolní hodnotu Instagramu a WhatsAppu. Facebook možná chystá také několik překvapení v podobě nových podniků, včetně platformy pro virtuální realitu Oculus a platebních služeb. V krátkodobém horizontu existuje riziko poklesu, vzhledem k tomu, že akcie Facebooku se od svého minima z března 2020 téměř zdvojnásobily. To by však nemělo odradit investory s pětiletým horizontem. (Nejedná se o investiční doporučení, jen můj osobní optimistický instinkt)
(https://dazeinfo.com/2018/08/29/facebook-quarterly-revenue-by-segment-graphfarm/)
Facebook překonává Twitter ve všech ekonomických ukazatelích, ale může se to změnit?
Twitter v uplynulém roce rostl více než Facebook díky zlepšením v roce 2019. Přesto má Facebook v současné době jednoznačně lepší celkovou aktivitu. Ve 4. čtvrtletí se obě sociální sítě umístily v několika klíčových ukazatelích.
O tom, která společnost je nyní lepší, není pochyb, Facebook vítězí na plné čáře. Díky svému bezkonkurenčnímu rozsahu, důvěrnému přehledu o zákaznících, vysoce vizuálnímu formátu a možnostem přesného cílení se Facebook stává reklamní platformou pro velké i malé podniky, a zejména pro malé online podniky je zásadní pro oslovení nových zákazníků.
(reuters.com)
Twitter se zlepšuje
Navzdory obrovskému nárůstu výkonnosti společnosti Facebook byl Twitter v uplynulém roce lepší akcií. To je pravděpodobně způsobeno výchozím bodem obou akcií. Facebook je gigant s tržní kapitalizací téměř 800 miliard dolarů, zatímco Twitter má i po svém silném nástupu tržní kapitalizaci pouze 49 miliard dolarů. Uživatelská základna Twitteru se také zrychlila více než u Facebooku, v roce 2020 vzrostla o 27 % v porovnání s 11 % u Facebooku. To by mohlo vést k domněnce, že Twitter zrychlí své příjmy, i když ve skutečnosti na základě růstu příjmů v loňském roce za Facebookem zaostává.
Twitter měl zjevně problémy s monetizací své platformy, ale v roce 2020 se situace začala zlepšovat. Příjmy se v průběhu roku zrychlovaly a ve 4. čtvrtletí dosáhly 28% růstu, což je více než 7% růst za celý rok. V rámci celkových příjmů byl růst příjmů z reklamy ještě vyšší, a to 31 %.
Společnost zejména přilákala více inzerentů přímé reklamy, nejen velké značky. Twitter také přepracoval svůj reklamní server, aby mohl lépe cílit reklamy na mobilní zařízení. Nový nástroj pro propagaci mobilních aplikací (MAP) zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí 50% nárůst. Vedení společnosti také doufá, že v budoucnu zlepší svou neexistující pozici u malých podniků.
Facebook by však mohl být nejlepší akcií v prostředí rostoucích sazeb.S oživením ekonomiky a růstem úrokových sazeb by se situace mohla v roce 2021 změnit ve prospěch ziskovějších společností. To je dobré znamení pro Facebook, který je stále mnohem, mnohem levnější než Twitter, a to jak na základě poměru ceny k zisku, tak na základě poměru ceny k tržbám.
Twitter může mít v nejbližší době také problémy s vytvářením zisku, i když jeho příjmy porostou, protože společnost stále investuje velké prostředky. Vedení očekává, že celkové výdaje v roce 2021 vzrostou o 25 % nebo více, takže Twitter bude muset zrychlit své příjmy, pokud chce zvýšit zisky.
Očekává se, že Facebook bude i nadále dosahovat zisků, což mu umožní nejen reinvestovat do své hlavní platformy a odkupovat akcie, ale také investovat do nových technologií a připravovat se na další kapitolu. Budoucím motorem růstu by mohla být například platforma Oculus AR společnosti Facebook, která právě představila nový náramek, jenž by se mohl stát virtuální počítačovou platformou budoucnosti.
Závěr
Zda se Facebooku podaří v rozšířené realitě dosáhnout rozhodujícího průlomu, zůstává otevřenou otázkou. I bez nových obchodů by však lepší hodnota a vyšší zisky Facebooku měly obstát lépe než očekávaný růst Twitteru. Lze očekávat, že v roce 2021 se relativní výkonnost těchto dvou společností obrátí. Dnes je to Facebook, který se zdá být silnější.
Aleš Hála
Vše, co jsem s vámi sdílel, sloužilo k obecnému vzdělání. Neposkytoval jsem investiční rady. Jedná se pouze o obecné vzdělávání o penězích, investování a ekonomice.