Středa 18. prosince 2024 07:08
reklama
RebelsFunding
reklama
Dukascopy new
reklama
Swissquote Bank
reklama
RebelsFunding SLEVA 25 %

Zelená transformace, nebo finanční katastrofa? Turbulentní cesta Volkswagenu do budoucnosti

13.09.2024 14:25  Autor: XTB  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Klesající podíl na trhu na všech trzích

V posledních letech je patrný pomalý pokles dynamiky růstu tradičních automobilů z kontinentu na úkor levnějších vozů, které často nabízejí podobná řešení. Nejen skupina Volkswagen, ale celé odvětví výroby automobilů v Německu se potýká s problémy. Problémy německých výrobců začaly v Číně, kde začali ztrácet podíl na trhu ve prospěch čínských konkurentů. Důvodem mohou být nižší pořizovací náklady na automobily ve srovnání se západní konkurencí, přičemž nabízejí podobnou kvalitu a technická řešení. To je možné díky významným vládním investicím, levné pracovní síle a bohatým zdrojům klíčových nerostných surovin. Existuje také podezření z krádeže a využívání know-how, což lze pozorovat na vysoké podobnosti modelu Xiaomi SU7 s vozem Porsche Taycan.

To následně způsobilo snížení tržního podílu skupiny Volkswagen na jejím předním území, tedy v Evropě. V regionu střední a východní Evropy došlo k jasnému poklesu konkurenceschopnosti na úkor čínských protějšků. V západní Evropě je to pozorovatelné až od prvního čtvrtletí roku 2024. To vedlo k rychlé reakci EU a zavedení nových cel. Pro jednotlivé výrobce se pohybují v rozmezí od 17,4 % do 37,6 %, což je navíc k 10% celní sazbě, která se již vztahovala na všechny elektromobily dovážené z Číny.

Hlavní zdroje příjmů skupiny

Koncern Volkswagen dosáhl v roce 2023 výrazného růstu tržeb. Největší podíl na tom měly značky Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT. Západní Evropa, Severní Amerika a Jižní Amerika byly hlavními růstovými trhy pro většinu koncernových značek.


  • Volkswagen: V roce 2023 prodal 4,9 milionu vozů, přičemž těžil z popularity modelů ID., Tiguan a T-Roc.
  • Audi: Jako prémiová značka dosáhla 1,9 milionu prodaných vozů, přičemž prodejní úspěchy zaznamenaly modely Q5, A3 a Q4 e-tron.
  • SEAT a CUPRA: Společně prodaly 519 000 vozů, přičemž CUPRA zaznamenala impozantní nárůst o 50,9 %.
  • Škoda: Prodala 867 000 vozů a zaznamenala nárůst o 18,5 %.
  • Porsche: Luxusní značka dosáhla prodeje 320 000 vozů.
  • Lamborghini: Lamborghini: Ultraprémiová značka zaznamenala prodej 10 600 vozů. Bentley prodalo 13 100 vozů.
  • Volkswagen Užitkové vozy: Prodáno 409 000 lehkých užitkových vozidel.
  • TRATON Group: Prodala 339 000 nákladních vozidel a autobusů.

 

Čína zůstává pro koncern Volkswagen největším samostatným trhem, na který bude v roce 2023 dodáno 3,2 milionu vozů a jehož tržní podíl bude činit 14,5 %. Zvláště působivý byl nárůst v segmentu elektromobilů o 23 % na 190 820 kusů. Evropa je i nadále klíčovým trhem pro většinu koncernových značek, přičemž došlo k výraznému nárůstu prodejů zejména v západní Evropě.

Severní Amerika se stává stále důležitějším trhem pro mnoho značek skupiny, přičemž obzvláště silný růst zaznamenaly značky Volkswagen osobní vozy, Audi a Porsche. Také Jižní Amerika zaznamenala výrazný nárůst prodeje, zejména u značek Volkswagen osobní vozy a Volkswagen užitkové vozy.

Zákony společnosti Volkswagen a složitá vlastnická struktura

Struktura řízení společnosti Volkswagen je v podnikovém světě jedinečná a má hluboké kořeny v historii společnosti. Klíčovým prvkem je zákon o Volkswagenu z roku 1960, který vznikl jako reakce na potřebu chránit zájmy zaměstnanců a místní samosprávy po přeměně společnosti na akciovou společnost.

Zákon o Volkswagenu obsahuje dvě klíčová ustanovení, která mají zásadní význam pro strukturu řízení společnosti. První z nich vyžaduje většinu více než 80 % hlasů akcionářů pro rozhodnutí, která by za normálních okolností vyžadovala většinu 75 %. Toto ustanovení dává Dolnímu Sasku, které vlastní 20 % hlasovacích práv, faktické právo veta v klíčových otázkách. Druhé ustanovení vyžaduje souhlas dvou třetin 20členné dozorčí rady pro rozhodnutí týkající se výstavby nebo přemístění výrobních zařízení. Tato ustanovení výrazně posilují postavení zaměstnanců a místní samosprávy v rozhodovacích procesech společnosti, což je ve srovnání s jinými globálními korporacemi unikátní.

Vlastnická struktura Volkswagenu je neobvyklá. Společnost má dva druhy akcií: kmenové akcie s hlasovacím právem a prioritní akcie bez hlasovacího práva, ale s mírně vyšší dividendou. V roce 2023 nabízely kmenové akcie 7,6% dividendu, zatímco prioritní akcie 8,1%, což v přepočtu znamená 9, resp. 9,06 eur na akcii. Tato dualistická struktura akcií vede k situaci, kdy kontrola nad společností není přímo úměrná vlastnickému podílu.

Zdroj: xStation

 

Tato vlastnická struktura má významné důsledky pro obchodování s akciemi společnosti Volkswagen. Kmenové akcie (VOW v Německu, VWAGY v USA) jsou méně likvidní, protože přibližně 90 % z nich je v rukou tří dlouhodobých investorů: rodiny Porsche, Kataru a spolkové země Dolní Sasko. Naproti tomu prioritní akcie (VOW3 v Německu, VWAPY v USA) jsou likvidnější, a tedy i dostupnější. Tento rozdíl v likviditě může vést ke značným rozdílům v cenách obou typů akcií, což se v minulosti již stalo a přitáhlo to pozornost investorů.

Největším akcionářem je společnost Porsche SE, ovládaná rodinami Porsche a Piëch, která vlastní 31,9 % akcií, což znamená, že kontroluje 53,3 % hlasovacích práv. Dolní Sasko vlastní 11,8 % akcií a 20 % hlasovacích práv a Qatar Investment Authority 10,5 % akcií a 17 % hlasovacích práv. Tato koncentrace vlastnictví a hlasovacích práv v rukou několika klíčových akcionářů má významný vliv na řízení společnosti a strategické rozhodování.

Dozorčí rada společnosti Volkswagen se skládá z 20 členů, z nichž polovina zastupuje zaměstnance a polovina akcionáře. Dolní Sasko má právo jmenovat dva členy dozorčí rady, což jeho pozici dále posiluje. Taková struktura dozorčí rady je charakteristická pro německý model řízení společnosti, známý jako „spolurozhodování“ (Mitbestimmung).

Vliv zástupců zaměstnanců a Dolního Saska na řízení společnosti Volkswagen je významný a přesahuje typické vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli v jiných společnostech. Od 90. let 20. století existují v Německu záruky vylučující nucené propouštění zaměstnanců. Přibližně 44 % z více než 650 000 zaměstnanců společnosti je zaměstnáno v Německu, přestože domácí trh představuje pouze 13 % celkového prodeje vozidel.

 

Pro německé výrobce automobilů nastaly těžké časy

Skupina Volkswagen v současné době čelí řadě vážných problémů, které prověřují její přizpůsobivost a konkurenceschopnost. Jedním z problémů jsou výrobní problémy. Společnost vybudovala celosvětovou síť továren schopných vyrábět až 14 milionů vozidel ročně, ale v roce 2023 jich vyrobila pouze 9,24 milionu. Tato disproporce představuje obrovskou zátěž pro nákladovou efektivitu společnosti. Finanční ředitel Arno Antlitz zdůraznil, že společnost přišla o zhruba 500 000 prodaných vozů, což odpovídá produkci dvou továren. Tato situace nutí Volkswagen zvažovat bezprecedentní kroky, včetně možného uzavření továren v Německu, což se v 87leté historii společnosti ještě nikdy nestalo.

Čína, která je pro koncern Volkswagen největším samostatným trhem, představuje stále větší výzvu. Přestože společnost v roce 2023 dodala v Číně 3,2 milionu vozů (meziroční nárůst o 1,6 %), její tržní podíl klesl na 14,5 % z 15,1 % v předchozím roce. Tento trend je znepokojivý zejména v souvislosti s rostoucí konkurencí místních výrobců elektromobilů, kteří rychle získávají podíl na trhu.

Další problém představuje pomalé zavádění elektromobilů v Evropě. V prvním čtvrtletí roku 2024 poklesl prodej elektromobilů Volkswagen v Evropě o 24 % oproti předchozímu roku, zatímco prodej v Číně vzrostl o 91 %. Potenciální finanční a výrobní ztráty evropských výrobců automobilů, včetně společnosti Volkswagen, mohou být mnohem větší, než se dříve předpokládalo. Podle varování generálního ředitele společnosti Renault Luca de Meo by evropským výrobcům automobilů mohly hrozit sankce ve výši až 15 miliard eur, pokud nebudou plnit emisní normy EU. Aby výrobci splnili emisní normy CO2, mohou být nuceni snížit výrobu o více než 2,5 milionu vozidel. Toto potenciální omezení výroby je zvláště významné v souvislosti s již zmíněným přebytkem výrobních kapacit koncernu Volkswagen.

Významnou výzvu představuje také struktura nákladů společnosti Volkswagen ve srovnání s konkurencí. Společnost zaměstnává přibližně 44 % ze svých více než 650 000 zaměstnanců v Německu, přestože domácí trh představuje pouze 13 % celkového prodeje vozidel. Tento nepoměr výrazně ovlivňuje provozní náklady a omezuje konkurenceschopnost společnosti na světovém trhu. Finanční ředitel Arno Antlitz zdůraznil naléhavou potřebu změn a uvedl, že společnost má „rok, možná dva“ na to, aby situaci zvrátila.

 
Německý výrobce připravuje půdu pro propouštění

Volkswagen vypověděl šest dlouhodobých smluv se zaměstnanci, včetně smlouvy zaručující pracovní poměr do roku 2029. Jedna z těchto dohod chránila pracovní místa přibližně 120 000 zaměstnanců od roku 1994. Společnost chce zvýšit svou konkurenceschopnost tím, že plánuje snížení počtu zaměstnanců prostřednictvím dobrovolných odchodů a předčasných důchodů. Některé odstupné by mohlo dosáhnout až 450 000 eur. Změny se dotknou také platů a náboru zaměstnanců.

Vypovězení dohod může vést k hromadnému propouštění ve Volkswagenu. Společnost chce snížit náklady (o 20 %) a zkrátit dobu vývoje výrobků (z 50 na 36 měsíců), což ji může přinutit uzavřít německé továrny. Odbory jsou proti těmto plánům a navrhují alternativní řešení, například přechod na čtyřdenní pracovní týden.

Navzdory potížím Volkswagen v roce 2024 investuje do 30 nových modelů se zaměřením na elektrifikaci. Cílem je vytvořit do roku 2025 cenově dostupné elektromobily (pod 25 000 eur).

 

Jsou akcie společnosti Volkswagen trhem správně oceněny?


Cena akcií se v současné době pohybuje poblíž historických minim, což mezi investory často vyvolává otázku, zda je vhodná doba uvažovat o investici.

Tíživá situace Volkswagenu se odráží zejména ve forwardovém poměru P/E. Ten má klesající tendenci a v současné době se nachází na nejnižších hodnotách za poslední roky. To vše se děje ve spojení s klesající cenou akcií a klesající dynamikou tržeb.


Ukazatel forward P/E společnosti BMW, ačkoli je nižší než v minulosti, zůstává na vyšší úrovni než u společnosti Volkswagen, což naznačuje větší důvěru investorů. Cena akcií BMW vykazuje větší stabilitu a odolnost vůči výkyvům trhu než cena akcií Volkswagenu. Tyto rozdíly mohou vyplývat z pozice BMW v prémiovém segmentu, který potenciálně poskytuje větší odolnost vůči změnám na trhu a výzvám v odvětví a zároveň nabízí vyšší marži.

 

Toyota vykazuje silnější pozici na trhu než evropští konkurenti. Vděčí za to svému zaměření na nabídku stále kvalitnějších hybridních vozů. Cena jejích akcií v posledních letech zřetelně vzrostla, což svědčí o důvěře investorů. Výhledový ukazatel P/E společnosti Toyota, ačkoli je nižší než historické hodnoty, zůstává na mnohem vyšší úrovni než u společností Volkswagen a BMW, což naznačuje lepší růstové vyhlídky a větší odolnost vůči problémům v odvětví. Zaměření na nabídku stále kvalitnějších hybridních vozů namísto snahy konkurovat mezi elektromobily se investorům zamlouvá.


V rámci strategie minimalizace nákladů se zvažuje také scénář snížení nebo zrušení dividendy. V roce 2023 nabízely kmenové akcie 7,6% dividendu, zatímco prioritní akcie 8,1%. Nedostatek dividendy v roce 2015 souvisel s kauzou Dieselgate, což může dát skupině Volkswagen argument k opětovnému snížení dividendy, která v roce 2023 stála společnost 4,5 miliardy eur.


V rámci skupiny Volkswagen existuje také velmi velká diferenciace z hlediska marže provozního zisku. Osobní automobily VW, které tvoří téměř 60 % tržeb, mají marži 4 %. Audi, které je z hlediska velikosti druhé největší, dosahuje dobrých výsledků, díky nimž si společnost udržuje více než 10 % tržeb. Tento výsledek se rovněž blíží marži provozního zisku BMW. Jak je vidět, prémiové značky umožňují lepší návratnost výrobní kapacity. Nejlépe si v tomto ohledu vede Porsche s marží přesahující 15 % a Lamborghini s 27,2 %. Prémiové a luxusní značky zůstávají nejziskovější, zatímco běžné osobní vozy mají za úkol především pokrýt provozní náklady s minimálním ziskem.

Ocenění nejziskovějších značek může umožnit pochopit situaci celé skupiny. Dr. Ing hc F Porsche AG má v současné době hodnotu 30 miliard eur, z čehož 75 % ovládá skupina Volkswagen. Podle výpočtů agentury Bloomberg Intelligence bylo Lamborghini jako samostatná společnost v roce 2023 oceněno na 20 miliard eur. Společnost nedávno uzavřela společný podnik s americkou automobilkou Rivian a plánuje do něj investovat celkem 5 miliard dolarů, přičemž její současná kapitalizace činí 13,86 miliardy dolarů. Volkswagen v tom vidí významnou synergii, která by umožnila zdokonalení elektromobilů.

Současná kapitalizace celého koncernu činí necelých 50 miliard eur. Někteří analytici se proto domnívají, že nákupem akcií Volkswagenu získáte bez dalších nákladů také značky Porsche a Lamborghini a potenciální přínosy ze spolupráce s Rivianem. Je však třeba připomenout, že kontrolní podíl ve Volkswagen Group AG (31,9 % základního kapitálu, 53,3 % kmenových akcií) patří jiné společnosti, Porsche SE. Společnost Porsche SE ovládá rodina Porsche-Piëch. Právo veta má také Dolní Sasko, což může být jedním z problémů při řízení společnosti.

 

Cesta ke zvýšení ziskovosti při rostoucí konkurenci

Skupina Volkswagen, jeden z gigantů německého automobilového průmyslu, čelí mnoha výzvám, zejména kvůli silné konkurenci čínských výrobců. Společnost ztrácí podíl na trhu nejen v Číně, ale i na svých tradičních trzích, jako je Evropa. V reakci na to Volkswagen vypracoval plán snižování nákladů, který sice může společnost zachránit, ale zahrnuje kontroverzní opatření, jako je potenciální propouštění a zavírání továren. Cílem tohoto plánu je řešit problémy spojené s vysokou strukturou nákladů a neefektivitou výroby. Úspěch této strategie je však nejistý, zejména v kontextu čínského automobilového sektoru, kde významné státní dotace umožňují mnohem nižší ceny elektromobilů. Bez podobné podpory ze strany Evropy a uvolnění předpisů se může ukázat, že záchranný plán společnosti Volkswagen nebude možné realizovat. Zavedení rychlých změn dále komplikuje složitá vlastnická struktura společnosti, do níž patří rodina Porsche-Piëch a spolková země Dolní Sasko. Navzdory těmto problémům Volkswagen intenzivně investuje do elektrifikace a nových modelů a snaží se do roku 2025 vyrábět cenově dostupné elektromobily, i když cesta k ziskovosti zůstává nejistá.

 

Maksymilian Kuch,

burzovní analytik XTB

 


Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků. Investování je rizikové. Investujte zodpovědně. Tento materiál je marketingovou komunikací ve smyslu čl. 24 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů, kterou se mění směrnice 2002/92/ES a směrnice 2011/61/EU (MiFID II). Marketingová komunikace není investiční doporučení ani informace doporučující či navrhující investiční strategii ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/6/ES a směrnic Komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/958 ze dne 9. března 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014, pokud jde o regulační technické normy pro technická ujednání pro objektivní předkládání investičních doporučení nebo jiných informací doporučujících nebo navrhujících investiční strategie a pro zveřejnění konkrétních zájmů nebo náznaků střetu zájmů nebo jakékoli jiné rady, a to i v oblasti investičního poradenství, ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Marketingová komunikace je připravena s nejvyšší pečlivostí, objektivitou, prezentuje fakta známé autorovi k datu přípravy a neobsahuje žádné hodnotící prvky. Marketingová komunikace je připravena bez zohlednění potřeb klienta, jeho individuální finanční situace a nijak nepředstavuje investiční strategii. Marketingová komunikace nepředstavuje nabídku k prodeji, nabídku, předplatné, výzvu na nákup, reklamu nebo propagaci jakýchkoliv finančních nástrojů. Společnost XTB S.A., organizační složka nenese odpovědnost za jakékoli jednání nebo opomenutí klienta, zejména za získání nebo zcizení finančních nástrojů, na základě informací obsažených v této marketingové komunikaci. V případě, že marketingová komunikace obsahuje jakékoli informace o jakýchkoli výsledcích týkajících se finančních nástrojů v nich uvedených, nepředstavují žádnou záruku ani předpověď ohledně budoucích výsledků. Minulá výkonnost nemusí nutně vypovídat o budoucích výsledcích a každá osoba jednající na základě těchto informací tak činí zcela na vlastní riziko.

 

Klíčová slova: Čína | USA | Analytik | Dividendy | Akcie | Bloomberg | Forward | Investování | MIFID | Marže | P/E | Pozice | Riziko | Trend | Ukazatel | Výkonnost | Analytici | Doporučení | EUR | Obchodování | Evropa | XTB | EU | Obchodování s akciemi | Investovat | Investiční strategie | Likvidní | Cena | Cena akcií | Druhy akcií | Investiční | Investiční doporučení | Trh | Tržní podíl | Volkswagen | Předpověď | ING | Prioritní akcie | ROCE | Kmenové akcie | Komise | Know-how | Investment | Úspěch | Podnikání | BMW | Pozornost investorů | Miliardy dolarů | Ztráty | Kapitalizace | xStation | Audi | MiFID II | TRON | Podnikání na kapitálovém trhu | Akcie společnosti | Použití finanční páky | Rozdílové smlouvy | Finanční situace | Investujte zodpovědně | Konkurenceschopnost | Vysoké riziko | Miliardy | Vyhlídky | Konkurenti | Propouštění | Problémy | Finanční ztráty | Dieselgate | Porsche | Investujte | Nejziskovější | Návratnost | Miliardy eur | Poradenství | Podnik | Komunikace | Trhy | Pokles | Situace | Finanční ředitel | Rozhodování | Bentley | Toyota | Snížení dividendy | Skupina Volkswagen | Seat | Škoda | Lamborghini | Růst | VW | Podíl na trhu | Propouštění zaměstnanců | Uzavření továren | Zaměstnanci | Koncern Volkswagen | Xiaomi | Prodej elektromobilů | CL | Renault | JDE | Úspěchy | Ocenění | Ceny | Společnost XTB | Analytik XTB | Traton | VOW3 | Bloomberg Intelligence | Elektromobily | Pracovní místa | Koncern | Nařízení | Silný růst | Záchranný plán | Riziko ztráty | Prodej | CO2 | Koncentrace | Odvětví | Přizpůsobivost | Společný podnik | Provozní náklady | Německý výrobce | Společnosti | Opatření | Rivian | Porsche SE | Luxusní značky | Minulá výkonnost | Pozornost | Společnost | TIM | | Struktura řízení | Čtyřdenní pracovní týden | Sankce | Arno Antlitz | Porsche AG | Společnost Porsche | Společnost Porsche SE | Vlastnictví | Forward P/E | Marketingová komunikace | Zvýšení ziskovosti | Komise v přenesené pravomoci | Komise v přenesené pravomoci (EU) | Qatar | Varování | Růstové vyhlídky | Právo | Vlastnická struktura | Snižování nákladů | Spojení | Vice | Nižší ceny | Luca de Meo | Luxusní značka | Struktura | Řízení společnosti | Dotace | Zdroje příjmů | Prodeje | 256/2004 | SU7 | Volkswagen Group | Odpovědnost | Zrušení dividendy | Dozorčí rada společnosti | Dozorčí rada | Směrnice | ROC | Strategické rozhodování | Investování je rizikové | Katastrofa | Jižní Amerika | Spolupráce |
Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Zdroje z nemeckej vlády
    "Riadený krach Grécka by pomohol vyhnúť sa opakovaniu gréckej dlhovej krízy." Tieto s...
  • Zdroje z nemeckej vlády
    Existuje veľká obava z toho, že aj ostatné krajiny eurozóny budú potrebovať záchranu ak grécky ...
  • Zdroj z řecké vlády: Směna dluhopisů bude úspěšná, účast přesáhla 75 procent
    K výměně řeckých dluhopisů se již před oficiální uzávěrkou stanovenou na 8. břez...
  • Zdvojnásobují Katar a magnáti z Blízkého východu svůj podíl na nedostatku BTC?
    Mike Alfred, který se označuje za “angažovaného hodnotového investora a ředitele správní rady”, 4. prosince na serveru X uvedl, že se objevily zvěsti naznačující, že obchodníci s bitcoinem (BTC) čelí zvýšené konkurenci ze strany “katarského státního investičního fondu a dalších investorů z Blízkého východu”.
  • Zejména zlotý a forint si ve druhé polovině týdne polepšily
    Středoevropské měny si v průběhu minulého týdne polepšily, a to zejména v jeho druhé polovině. Polský zlotý i maďarský forint si celkově...
  • Zelená bankovka bez výraznější změny před rozhodnutím FOMC
    Americký dolar se obchodoval jen v maličké ztrátě ve středu ráno a dolarový index se nacházel o 0.05% níže během Londýnské seance, připravujíc se na velké pohyby později během dne.
  • Zelená bankovka v mírném zisku před údaji z trhu práce v USA
    Americký dolar byl během Londýnske seance v pátek ráno v malém zisku a dolárový index se obchodoval kolem 92.75, což je o 0,25% výš.
  • Zelená inflace, „greenflation“ přichází do Česka, bude tady dlouhé roky. Jak se na ni připravit?
    Jen pár dnů nazpět varovala Isabel Schnabelová z vedení Evropské centrální banky (ECB) před takzvanou zelenou inflací, neboli „greenflation“. Jedná se o dosud nejhlasitější varování zpoza zdí ECB, že nynější vysoké ceny energií napříč eurozónou, a potažmo EU včetně Česka, tu budou celé roky, a že se ještě dost možná budou průběžně výrazně zvyšovat. Jsou totiž daní za zelenou transformaci EU a ze její snahu dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality.
  • Zelená středa na Wall Street
    Včerejší obchodování v USA se neslo v pozitivním duchu od samého úvodu a korigovalo tak ztráty z posledního týdne. Nejvýraznější růsty byly na technologických titulech (Apple +1,6 %, Alphabet +1,5 %, Microsoft +2 %, AMD +2,8 %, Tesla +3,6, Intel +1,1 %) - byl to však právě Nasdaq, který v minulých dnech nejvíce ztratil, takže šlo spíše o korekci ztrát z minulých dní. Důvodem včerejšího růstu bylo mimo jiné několik nových analytických doporučení k nákupu velkých technologických společností (např. Nvidia +3,3 %).
  • Zelená střecha. Co o ní potřebujete vědět?
    Některé trendy se v architektuře objeví a po čase zase zmizí. A některé zůstávají, rozvíjejí se a nabývají na důležitosti. S rostoucím zájmem o ekologická řešení a zvyšování podílu zelených ploch napříč krajinou se čím dál tím častěji volí takzvaná zelená střecha. Co je to?
  • Zelené centrální banky a zelení miliardáři: Koho bude letošní Davos dávat nejspíše za vzor
    Probíhajícímu Světovému ekonomickému fóru v Davosu více než kdy jindy v jeho padesátileté historii dominují environmentální témata. Jedná se však stále o ekonomické fórum, nikoli o sjezd ekologů či čistě environmentálních aktivistů. Na fórum zavítá třeba 119 světových miliardářů nebo centrální bankéři.
  • Zelené dluhopisy Energy financial group jsou šancí pro malé investory
    Takzvané zelené dluhopisy se na globálním investičním trhu poprvé objevily roku 2007. Od té doby jejich obliba neustále roste. Letos počet vydávajících světových subjektů pokořil první tisícovku a hodnota vydaných bondů překonala bilion amerických dolarů. Kromě příležitostí pro velké hráče se na trhu čím dál častěji objevují také emise cenově dosažitelné i pro širší spektrum investorů. Jednou z nich jsou nově vydané dluhopisy české investiční skupiny Energy financial group (EFG).
  • Zelené dopoledne v Evropě. Pomáhá odraz ropy a energetického sektoru
    Úvodní zaváhání se na evropských akciových trzích mění v růst, který posílá například německý DAX o 0,7 pct výš. Americké futures však zůstávají opatrné a nacházejí se mírně v záporu. Eurodolar se stabilizuje u 1,0265. Dluhopisové výnosy v Evropě vykazují nevýrazné změny, zatímco v zámoří sledujeme jejich pokles. 
  • Zelené energie dnes ponúkajú nevšedné investičné príležitosti
    Mnohí si dnes pod týmto odvetvím predstavia veterné/vodné turbíny a solárne panely, vyrábajúce elektrickú energiu z vetra/vody a slnka. Od roku 2009 sme v Českej republike a na Slovensku boli, spočiatku, svedkami doslova masívneho nasadzovania fotovoltaiky v podobe zemných inštalácií a až neskôr, postupne, aj strešných inštalácií. Spôsob implementácie tejto aktivity však dodnes vyvoláva medzi verejnosťou celý rad otáznikov či nepochopenia a aj napriek tomu, že sa jedná o vysoko inovatívne technológie v energetike, odvetvie samotné mnohých vôbec neoslovilo, alebo o tomto dokonca nemajú najmenšiu vedomosť.
  • Zelené energie se zelenají, na Ameriku však doléhají pochybnosti
    ECB podle očekávání nijak nezměnila nastavení své politiky a dala jasně najevo, že zatím nediskutuje o redukci měnového stimulu. Takový krok by byl podle prezidentky Lagardové předčasný. Otázka se tedy odsouvá na další zasedání, na němž budou mít bankéři k ruce novou prognózu.
  • Zelené investování ve skutečnosti škodí životnímu prostředí, dokládá nová studie
    Zelené investování ve skutečnosti škodí životnímu prostředí, dokládá nová studie (abstrakt níže) autorů Samuela Hartzmarka z Boston College a Kelly Shueové z Yale School of Management.
  • Zelené pondělí pro technologie
    Hlavní americké akciové indexy včera mírně přidávaly za poměrně nízké volatility, až na technologický Nasdaq, který rostl o 1,3 %. Hlavním tahounem technologického sektoru byla jednoznačně Tesla. Akcie Tesly se doslova utrhly ze řetězu a ukončily včerejší den o 8 % výše, než v pátek zavíraly - konkrétně na ceně 1087 USD za akcii.
  • Zelené úterý na Wall Street
    Úterní obchodní seance se nesla v duchu vysoké nervozity a očekávání dnešního FEDu. Akcie farmaceutického obra Pfizeru narostly o více jak jedno procento. Čistý zisk na akcii činil 1,62 USD, kdežto odhad trhu byl postavený o 4,58 % níže. Tržby byly silnější než konsensus o takřka 5,5 %, PFE US +1,97 %. Společnost Biogen vykázala očekávané výsledky, BIIB US -0,78 %. Čistý zisk na akcii energetické společnosti Devon Energy překonala o 6,58 %, DVN US +10,09 %. Jednotlivé indexy uzavřely následovně: Index Dow Jones Industrial Average posílil o 0,2 % (33.129 b.), S&P 500 o 0,5 % (4.175 b.) a technologický Nasdaq Composite o 0,2 % (12.563 b.).
  • Zelené zlato přichází na český trh
    Největší český obchodník s drahými kovy v České republice společnost Golden Gate uvádí na trh zlaté investiční slitky švýcarské slévárny Valcambi s označením Green Gold. Surovina pro výrobu takzvaného zeleného zlata pochází výhradně z dolů, které dodržují nejvyšší standardy péče nejen o životní prostředí, ale také o zdraví, bezpečnost a lidská práva svých zaměstnanců podle pokynů mezinárodní organizace OECD.
  • Zelenskyj legalizuje kryptoměny na Ukrajině
    Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj podepsal virtuální zákon o majetku, který má kryptoměny legalizovat v zemi, jež ve své válce proti Rusku dostává miliony z kryptografických darů na vojenskou a humanitární pomoc.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
CapXmaster