Sobota 21. prosince 2024 18:56
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
RebelsFunding
reklama
Investingfox Partner
reklama
eightcap forex

Sophiina volba dodavatelů automobilek

14.03.2024 15:24  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Rozhodování mezi spalovacími motory a elektromobily není již tak jasné, jako bylo dříve

Ještě před nedávnem by bylo téměř automatické, že dodavatelé automobilek by měli svou výrobu přeorientovat na elektromobilitu. Dnes však rozhodování o investicích do změny výroby již tak jednoduché není. Přední světoví výrobci automobilů totiž signalizují, že elektromobily nejsou jedinou cestou, kterou zvažují. To vše činí investiční rozhodování jejich dodavatelů složitější.

Tváří v tvář stagnujícímu prodeji elektromobilů se mnoho velkých automobilových značek začíná stavět k budoucnosti svého odvětví o poznání pragmatičtěji, než tomu bylo ještě donedávna. Stále častěji zdůrazňují, že tradiční spalovací motor bude i nadále mít na trhu svou roli spolu s bateriovým pohonem a širokou škálou „e-paliv".

Elektromobilita zpomaluje

„Očekává se, že v roce 2024 se prodá 16,7 milionu osobních automobilů na elektrický pohon, což představuje celkový nárůst o 21 %. To zní sice optimisticky, ale rozdílný vývoj na hlavních automobilových trzích nutí výrobce k obezřetnosti. V Evropě se očekává stagnace, prodeje v USA by mohly stáhnout dolů politické úvahy a omezení pobídek, zatímco růst v Číně se zpomaluje kvůli nasycení trhu a ekonomickým obavám spotřebitelů - zástupců střední třídy,“ uvádí Thomas Ziegler, Moore Global.

V lednu tohoto roku předseda představenstva Toyoty, druhého největšího světového výrobce automobilů, prohlásil, že elektromobily nikdy nebudou tvořit více než 30 % celosvětového prodeje automobilů. Akio Toyoda, vnuk zakladatele společnosti, tak jen zopakoval svůj dlouhodobý názor, že alternativní paliva, jako je vodík, nabízejí větší výhody z hlediska výrobních a provozních nákladů. A to říká představitel firmy, která přišla s prvním masově prodávaný elektromobilem Prius již v roce 1997.

Nejistota pro dodavatele

Pokud si samotní výrobci nejsou dnes již zcela jisti, že budoucnost je výhradně v elektromobilitě, jak na to mají reagovat jejich dodavatelé?

Pokud jde o společnosti na vrcholu dodavatelského řetězce, které dodávají přímo konečným výrobcům automobilů (jde o tzv. úroveň Tier 1 a často se jedná o společnosti, které vyrábějí klíčové komponenty nebo systémy – např. celé motory, převodovky, brzdové systémy nebo infotainmentové systémy), jako jsou Bosch, Delphi nebo Getrag, tak těm způsobuje tato váhavost už nyní bolení hlavy. Musí se totiž rozhodnout, jak rozdělit své rozpočty na výzkum a vývoj mezi různé pohonné systémy.

Pro společnosti na úrovni Tier 2 dodavatelského řetězce, kteří dodávají produkty a komponenty dodavatelům z Tier 1 (jde například o výrobce ložisek, elektronických součástek, kabelů nebo plastových dílů), tak pro ně je nejistota ve směřování automobilek ještě bolestnější. Vyvíjí a vyrábí mnoho vysoce specializovaných komponent, u nichž je změna výroby velmi problematická. „Je velmi obtížné, aby společnost, která vyrábí vysoce technologicky náročné součásti motorů pro automobily poháněné fosilními palivy, plynule přešla na výrobu dílů pro vozidla poháněná bateriemi. Tato změna si vyžádá čas a investice. Nicméně, jak udělat takové zásadní rozhodnutí v situaci, kdy není zcela jasné, kde je budoucnost mobility,“ upozorňuje Thomas Ziegler, Moore Global.

Pokud je pro dodavatele přechod na novou výrobu pro elektromobily vůbec možný, tak před nimi stojí zásadní investiční rozhodnutí. Většina dodavatelů druhé úrovně jsou přitom malé a střední firmy a často rodinné podniky, které se při financování musí hodně spoléhat na vlastní peněžní zdroje a bankovní úvěry.

Výroba automobilových dílů je však podnikání s relativně nízkou marží a k dosažení rozumného zisku vyžaduje obrovské objemy. Je velmi pravděpodobné, že velcí výrobci automobilů se budou snažit tyto marže ještě více snížit, aby získali prostředky na financování vlastních investic do nových technologií.

Rozhodování mezi světem spalovacích motorů a elektromobilů možná nebude nutné

Výsledkem této globální šachové partie o budoucnost mobility bude velká konsolidace mezi tradičními dodavateli automobilek. Je docela pravděpodobné, že tyto změny přilákají potřebné finanční prostředky - nejspíše od soukromých investorů. Pravděpodobně se také rozvine užší spolupráce a společné podniky mezi firmami v dodavatelském řetězci.

„Nejistota tak bude v dohledné budoucnosti i nadále charakteristickým rysem automobilového trhu. Na druhou stranu pravděpodobně také podnítí vznik nového ekosystému s užšími vztahy mezi výrobci automobilů a jejich dodavateli. Může se stát, že podniky nebudou muset nakonec volit mezi starým světem spalovacích motorů a novou érou elektrických vozidel. Možná mohou zvládnout obojí,“ upozorňuje Martin Buranský, partner Moore Czech Republic. „Pochopitelně i čeští dodavatelé automobilek čelí výzvám v důsledku změn v automobilovém průmyslu. Někteří se snaží již nyní přizpůsobit novým trendům a investují do inovací a technologií souvisejících s elektromobilitou. Na českém trhu k tomu však přistupuje i další výzva v podobě chtonického nedostatku kvalifikované pracovní síly a pak samozřejmě i tlak na snižování nákladů. Situace v automobilovém průmyslu je nyní velmi dynamická a vyžaduje značnou adaptabilitu od českých dodavatelů,“ uzavírá Martin Buranský.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
InstaForex rijen 2024