Sobota 21. prosince 2024 17:04
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
Investingfox Partner
reklama
Dukascopy new
reklama
eightcap trade smarter

Pandemie zásadně změní trh s ojetinami, do 5 let se každé desáté auto prodá on-line

15.09.2020 13:21  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Během prvního pololetí letošního roku se oproti loňsku prodalo o čtvrtinu méně nových aut a ojetiny jsou na tom ještě hůře – jejich prodeje meziročně klesly o 40 %. Trh nových vozů se z koronavirového šoku pomalu vzpamatovává, ale na oživení prodejů ojetých vozů si počkáme nejméně do podzimu. Prodejci ojetin zatím zaznamenali ztrátu přes 27 miliard korun, kterou budou velice těžko dohánět. Manévrovací prostor autobazarů je totiž velmi úzký. Nacházejí se ve velice složité situaci, kdy nejsou technologicky vybaveny, aby mohly nabídnout jinou, lepší službu. Prudký pád trhu, který předtím řadu let bezstarostně rostl, zastihnul prodejce ojetých aut zcela nepřipravené.

Jen během třech měsíců největších omezení proti šíření koronaviru ztratil český trh ojetých aut na prodejích kolem 25 miliard a další miliardové ztráty se nasčítaly během léta. Musely ale autobazary a dealerství skutečně přerušit prodej? Když se podíváme na vítěze a poražené karanténních opatření z letošního jara, jasně vidíme, že on-line obchodníci naopak zaznamenali obrovský nárůst prodejů. Kromě prodejů ochranných pomůcek či desinfekcí raketově rostl především on-line prodej potravin a spotřebního zboží s dovozem domů, stejně jako například prodej zábavní elektroniky a vybavení pro domácí kanceláře. Nakupovat na internetu začali i nejvíce konzervativní zákazníci  využívat. Z dostupných dat přitom vyplývá že lidé kteří nakupují po internetu zůstávají věrní nejen tomuto způsobu nakupování, ale, samozřejmě v případě pozitivní zkušenosti, také svým obchodníkům.

Internet během několika málo let zcela změnil nákupní chování koncových zákazníků i firem – a to napříč všemi obory. Vzhledem k dlouhodobým zvyklostem své branže zůstali obchodníci s auty dlouhou  dobu stranou a teď na svůj konzervativní přístup těžce doplácejí. Již během karanténních opatření se některé autobazary snažily zavést prodeje po telefonu a po internetu, ale bez možnosti důkladné přípravy a nastavení nových služeb se souvisejícími procesy se o skutečný on-line prodej nejednalo. Navíc je prakticky jisté, že českým zákazníkům nebude stačit lokální nabídka ojetých aut, protože již dnes aktivně hledají svůj budoucí vůz na německém trhu i v dalších zemích. Skutečný on-line prodej přitom stírá regionální i jazykovou bariéru a poskytuje obrovskou možnost porovnání konfigurace vozů, jejich cen a samozřejmě také služeb poskytovaných prodejci po celé Evropě.

Je potřeba si uvědomit, že koronavirová pandemie vlastně jen uspíšila vývoj, který je nevyhnutelný. Zákazníkům on-line prodej přináší mnohem širší nabídku ojetých vozů, stejně jako jim pomáhá z pohodlí domova vyřešit financování a pojištění auta, jeho technickou prověrku a třeba i prodlouženou záruku. Obchodníkům s vozy se tak otevírá možnost efektivního prodeje na zahraničních trzích.

E-commerce v automotive sektoru je teprve na samém počátku, ale význam on-line prodeje rychle poroste. Například ve Spojených státech dosáhly on-line tržby v automotive v roce 2018 asi 14,6 miliardy dolarů a představovaly kolem 1 procenta celkového prodeje aut. Již toto 1 procento ale odpovídá polovině prodejů všech aut v České republice. Do 5 let pak on-line prodeje ve Spojených státech vzrostou na 3 až 5 procent. V Evropě odhadujeme, že se během pěti následujících let začne on-line prodávat 10 % vozů ročně, tedy jen na českém trhu se bude jednat o 50 000 aut, což bude představovat trh o velikosti přibližně jedné miliardy eur. Z tohoto koláče si ale ukousnou jen ti, kteří začnou s přípravou na on-line prodej co nejdříve. Silnější zájem o on-line prodej vozů v rámci Evropy vychází především z výrazně větších cenových rozdílů mezi jednotlivými evropskými státy, stejně odlišnou socioekonomickou situací, zákony či restrikcemi.

Zrychlení elektrifikace autoparků

Následky pandemie koronaviru se projeví také na rychlejší elektrifikaci evropského autoparku. Pobídky na povzbuzení prodeje nových vozů se totiž ve vyspělých evropských zemích budou tentokrát, narozdíl od šrotovného během minulé hospodářské krize, týkat především elektromobilů. Například Německo schválilo snížení DPH a zdvojnásobilo pobídky pro nákup elektromobilů a také rozsáhle investuje do stavby dobíjecích stanic. Zatím má ze všech v Německu nově přihlášených aut plně elektrický pohon pouhých pět procent vozů, ale bezpochyby jde o skvěle zvolenou strategii, která podpoří německé automobilky. Například VW se se svojí úplně novou jednotnou platformu pro elektroauta může do roka posunou do podobné pozice, ve které je dnes Tesla. Volkswagen je již dnes v elektromobilitě silný a jakmile se jeho nová sériová elektroauta začnou objevovat na silnicích, stane se z VW nový lídr trhu. Daimler má velkou výhodu ve spolupráci na vývoji s čínskou automobilkou Geely. Další automobilky, ani český trh, v tak dobré pozici ale nejsou . V ČR nelze zásadní změnu očekávat ani s příchodem Škody Enyaq. Elektrické vozy jsou pro běžného českého zákazníka velmi drahé a i kvůli nedostatečné infrastruktuře dobíjecích stanic nemá u nás příliš smysl tato auta pořizovat. Dotace na pořízení elektrovozů byly navíc z důvodu nedostatku financí zrušeny.

Ani se všemi pobídkami ale nemůžeme očekávat rychlé oživení prodejů nových vozů. Investice automobilek do vývoje elektromobilů se totiž promítly i do cen nových aut s konvenčním pohonem a ta jsou teď pro soukromé zákazníky velmi drahá.

Koronakrize zároveň odstartovala i zásadní změny v dodavatelských řetězcích. Zavedení dodavatelé, jako jsou firmy Bosch nebo Faurecia, nemají technologie na výrobu baterií,. jejichž cena dnes představuje až polovinu ceny elektromobilu. I proto výrazně poroste význam tradičních technologických firem, které mají kromě baterií zkušenosti i s informačními technologiemi, jako jsou Apple, Huawei nebo Samsung. A neméně klíčovou roli bude hrát i přístup k přírodním zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která má k dispozici a kontroluje suroviny k výrobě bateriových vozů.

Dealerství extrémně posílila svou pozici

V době koronavirové krize se ukázala také důležitost dealerství v dodavatelsko-odběratelském řetězci a potvrdila se extrémní nepřipravenost automobilek a prakticky celého trhu na čistě distanční prodej. Ještě v minulém roce některé studie renomovaných poradenských společností předpokládaly, že v horizontu pěti let zanikne 30 až 50 % veškerých poboček. To je ale v zásadním rozporu s faktem, že po celém světě neustále stoupá počet vozů v provozu, které je potřeba někde zákazníkům předat, servisovat, vykoupit a znovu prodat.

Další skutečností je probíhající konsolidace trhu. Bez ohledu na velikost dealerství je častým a neřešeným problémem generační obměna, na kterou majitelé dealerství nejsou připraveni. Velkou výzvu představuje nutná změna standardu vzhledem k nástupu elektrických vozů. Úprava se týká nejen interiéru showroomu, investic do vybavení dílny nebo bateriových skladů, ale i zásadního posílení elektrifikace provozovny.

Úplný zánik dealerství je ale zcela nereálný. Celý segment bojuje s nedostatkem kvalifikované pracovní síly a kapacit se nedostává na prodejní ploše ani  v servisu. V Evropě roste počet registrovaných vozidel v řádu několika procent každý rok. To s sebou přináší větší objem zakázek pro servisy a vytváří tlak na zvýšení nákladů na mzdy servisních pracovníků a tím i růst hodinových sazeb pro koncové zákazníky. Klesající počet učňů v oboru autoopravárenství je dalším faktorem pro zvyšování nákladů na servisní opravy.

Druhým důvodem, proč bychom měli vidět budoucnost dealerské sítě pozitivně, je skutečnost, že automobilky se budou výrazně více soustředit na obsazení pozic na rostoucích trzích, jako jsou Čína, Indie, Vietnam a další. Automobilky se tedy musí věnovat  přesunu výroby mimo Evropu. Budování vlastní kompetence prodávat vozy koncovým zákazníkům by automaticky mělo za následek vznik konfliktů s dealerskou sítí. V západní Evropě se produkuje až 20 % procent všech aut. A jak víme z praxe, automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobu i v dražších zemích. S nástupem elektromobility a nových platforem vidíme, že jsou nové moderní závody budovány především v asijských zemích.

V neposlední řadě je nutné pochopit i úzkou vazba zákazníka a dealera. Více než 70 % všech prodaných nových vozů tvoří dealerstvím vracející se zákazníci. To je číslo, vysoké i pro jiná retailová odvětví. 

Jan Kranát, COO autotržiště Carvago

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Pandemie prohlubuje rozdíly ve společnosti
    „I v době pandemie došlo ke zvýšení příjmů domácností. Přestože si mnozí lidé polepšili, existuje významná část společnosti, které se žije výrazně hůře. Ukazuje se, že pandemie prohlubuje rozdíly ve společnosti a doplácí na ni především lidé s nízkou kvalifikací,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Pandemie přidusila Asii, evropské akcie však rostou
    Po včerejším propadu evropských i amerických akciových trhů sentimentu nepomohly ani výsledky Netflixu. Pozornost se také upřela na vracející se problémy s koronavirem, a to především v Asii. Ačkoli situace v Evropě nebo Jižní Americe také stále není dobrá, právě Asie se stala novým centrem obav a odnesly to také zdejší burzy.
  • Pandemie rapidně zvyšuje nezaměstnanost mladých do 24 let, hůře dopadá na ženy než na muže
    Počet nezaměstnaných lidí do čtyřiadvaceti let meziročně stoupá o třicet procent, vyplývá z dat pracovního portálu Profesia.cz. Mladí lidé tak v tomto ohledu patří mezi nejvíce zasažené skupiny obyvatelstva. Mladí lidí společně se ženami tak patří k „poraženým“ pandemické situace, přičemž šrámy si mohou nést ještě řadu let po jejím skončení.
  • Pandemie rozproudila obchodování na finančních trzích
    V loňském roce jsme zaznamenali přímo explozivní růst obchodních aktivit. Stojí za ním rekordní přírůstek drobných investorů, kteří s obchodováním na finančních trzích začali během lockdownu. Otázkou je, zda takto vysoký růst našeho koše 30 firem z ekosystému obchodníků na finančních trzích vydrží i nadále. Volatilita postupně klesá a ekonomiky se otevírají, takže už budoucnost obchodování nejspíš nebude tak růžová. Celkově však bude toto odvětví patrně dál vzkvétat s tím, jak bude docházet k další financializaci světové ekonomiky. Dále se zabýváme tím, zda v tomto odvětví existují firmy, které mohou nabídnout dlouhou volatilitu bez negativního carry, k němuž dochází u strategií využití put opcí a dlouhých futures na index VIX.
  • Pandemie se dotkla dvou třetin podnikatelů a živnostníků
    Na 65 % podnikatelů a živnostníků měla pandemie nějaký vliv. Nejvíce dotázaných kvůli ní muselo změnit orientaci svého podnikání a polovina jich letos neočekává žádný zisk. 12 % muselo své podnikání ukončit. Zjistil to průzkum NMS Research pro Raiffeisenbank.
  • Pandemie, válka a pevný výnos
    Globální trhy opakovaně utrpěly různé rány. Po pandemii, obchodní válce, brexitu a velkým finančním krizím v USA a eurozóně je to nyní velký konflikt.
  • Pandemie v Česku zatím způsobila vyšší růst nezaměstnanosti, ale mírnější pokles HDP v porovnání se Slovenskem i průměrem EU
    Razantní opatření proti pandemii v Česku v prvním pololetí vedla k výraznému nárůstu nezaměstnanosti, meziročně o více než čtvrtinu (z 1,9 % na 2,4 %), v srpnu dále vystoupala na 2,8 %. Predikce očekávají do konce roku růst na téměř dvojnásobek oproti loňsku (ze 2 % v roce 2019 na letos odhadovaných 3,8 %). Jedná se v porovnání s průměrem EU, ale například i se Slovenskem, kde se míra nezaměstnanosti zvýšila z 5,7 % ve druhém čtvrtletí roku 2019 na 6,6 % ve druhém čtvrtletí roku 2020, o rychlejší relativní růst. Naopak dopad na pokles HDP v Česku byl relativně mírný - s poklesem o 3,3 % v prvním čtvrtletí, respektive o 8,7 % ve čtvrtletí druhém (mezičtvrtletně). Slovensko pak kleslo o 5,2 %, resp. 8,3 %. Obě středoevropské ekonomiky tak vyšly z první vlny pandemie v tomto ohledu méně poškozeny než většina států EU, kde průměrný pokles ve druhém čtvrtletí činil 11,4 %. Vyplývá to z analýzy, kterou v říjnu realizovalo Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) spolu s mezinárodní investiční společností Goldenburg Group.
  • Pandemie v Češích překvapivě povzbudila zájem o hypotéky, během měsíců nouzového stavu si napůjčovali o 25 procent více než loni. Hypotéky letos ještě dále zlevní
    Je to poměrně nečekaný výsledek, leč počet i objem nově poskytnutých hypoték byl letos v měsících březnu a dubnu vyšší než loni ve stejnou dobu roku. A to navzdory tomu, že od 12. března platil v ČR nouzový stav z důvodu boje s nákazou koronaviru.
  • Pandemie vrací „mamahotely“ do módy. Mladí lidé ušetří bydlením s rodiči průměrně až milion korun
    „Mamahotely“ se v důsledku pandemie vrací do módy. Mladí lidé totiž během ní z důvodu ekonomické nejistoty a zhoršených vyhlídek na získání práce zůstávají bydlet u rodičů déle. Zároveň pokračující růst cen nemovitostí během pandemie snížil dostupnost bydlení, zejména právě pro mladé.
  • Pandemie vs podpora. Investoři zůstávají v nejistotě a akcie trpí
    Nová makrodata dnes nepotěšila. Nejprve mírně zaostal za očekáváními německý index podnikatelského klimatu Ifo a odpoledne přišla zpráva o vyšších počtech amerických žadatelů o dávky v nezaměstnanosti. Při pohledu na kondici hlavních ekonomik jsou to samozřejmě malé střípky, ale zvláště druhá sada čísel se zřejmě promítla na negativním úvodu amerických trhů.
  • Pandemie zdražuje kola i auta, zdražovat budou hospodští i kadeřnictví. Čechy po otevření ekonomiky čeká drahota, na kterou nejsou zvyklí
    Rok pandemie celkově přinesl poměrně značné zdražení. To však nemusí být nic proti tomu, co nás čeká v nadcházející době.
  • Pandemie zdražuje stavební práce. Průmysl roste i přes špatnou epidemiologickou situaci
    „Ceny nemovitostí budou nadále narůstat, což bude mít negativní vliv na dostupnost bydlení. Pro mladé lidi bude stále obtížnější dosáhnout na vlastnické bydlení a mnozí z nich budou muset setrvávat celý život v nájemním bydlení,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Pandemie zvýšila zájem o zajišťování se proti kurzovému riziku o více jak 50 %
    Zájem českých firem o zajištění se proti kurzovému riziku výrazně stoupl. Dle dat společnosti SAB Finance, poskytovatele devizových obchodů, vzrostl za posledních 14 měsíců zájem o měnový forward o více než 50 %. Tuzemští exportéři se tak snaží zajistit proti stále posilující koruně, aby mohli zůstat konkurenceschopní. Nejde přitom pouze o fenomén velkých firem – z důvodu významné volatility přistupují k zajištění i menší podniky s cílem ochránit svůj obchod před nepříznivým vývojem, který pro ně může být existenční. Zajištění se proti kurzovému riziku patřilo k tématům online diskuze odborníků vysílané živě z České národní banky, které se zúčastnil viceguvernér ČNB Marek Mora, člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda a za Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR Evžen Reitschläger. Hlavním partnerem akce byla společnost SAB Finance.
  • Pandemii navzdory, nezaměstnanost klesá
    Registrovaná míra nezaměstnanosti v Česku podruhé za sebou poklesla a v dubnu tak dosáhla 4,1 %. Počet nezaměstnaných se meziměsíčně snížil o téměř 9 tisíc, zatímco počet volných pracovních míst narostl o 4,5 tisíc. Za tímto vývojem patrně stojí hlavně standardní náběh sezónních prací, který v jarních měsících míru nezaměstnanosti pravidelně snižuje. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je ovšem patrné zhoršení, když se míra nezaměstnanosti zvýšila o 0,7 procentního bodu a počet lidí bez práce narostl o více než 43 tisíc. Na jedno pracovní místo v Česku aktuálně připadá 0,9 uchazeče.
  • Panetta z ECB: doba snížení úrokových sazeb se rychle blíží
    Očekávám, že instrument EUR/USD bude dál klesat, a to nejen proto, že Federální rezervní systém začne snižovat úrokové sazby mnohem později, než trh očekává. Druhým faktorem, který sníží poptávku po společné měně, je ale měnová politika Evropské centrální banky, která je čím dál komplikovanější.
  • Pan Euro do bankovní rady ČNB
    Na středoevropských devizových trzích panoval uprostřed pracovního týdne klid. Polský zlotý i maďarský forint otevřely včera ráno oproti úterku na silnější úrovni, kterou během dne udržely. Kurz koruny byl opět stabilní, když se držel v jednohaléřovém pásmu u 27,02 CZK/EUR. Tuzemský kurzový vývoj tak nijak neovlivnily zprávy z Hradu.
  • Panické výprodeje tlačí Fed k razantnímu snížení sazeb
    Globální trhy zachvátila v pondělí panika – k prudkému poklesu akciových indexů došlo ve Spojených státech, Evropě i Asii. Japonský index Nikkei propadl nejvýrazněji od roku 1987. Index strachu VIX byl historicky vyšší jen ve dvou případech – při světové finanční krizi a na začátku pandemie. Dokonalou bouři odstartovala páteční slabá data z amerického trhu práce, která na trhy vrátila obavu z přicházející recese v největší světové ekonomice. Nad očekávání silný nárůst nezaměstnanosti totiž aktivoval tzv. Sahmovo pravidlo.
  • 😱Panický výpredaj, US100 výrazne klesol📈
    Technologické akcie vo štvrtok prudko poklesli, keďže Nasdaq poklesol o viac ako 5%. Najväčšie technologické spoločnosti si viedli ešte horšie, keďže spoločnosti ako Amazon a Microsoft stratili viac ako 5% a Apple poklesol o viac ako 6%. Zoom Video a Tesla utrpeli ešte väčšie straty, keď ich akcie klesli o 8,4%, respektíve o 7,8%. Akcie spoločnosti Facebook klesli o 5% po tom, čo vyšla správa, že spoločnosť zakáže politické reklamy vo volebnom týždni. Technologický sektor indexu S&P 500 dnes zaznamenal najhorší deň od 11. júna.
  • 🧨Panický výprodej na Terra (LUNA)❗
    Terra Luna je projekt, který nedávno povzbudil investory vysokými odměnami za staking na síti. Projekt se také chlubil rostoucí TVL (Total Value Locked), což znamená, že stále více lidí zamykalo své tokeny do blockchainu Terra a nehodlalo je prodávat, aby získali pasivní odměny za staking, které by pomohly ověřit transakce v ekosystému. Značný počet investorů těžil také z arbitráže kolem ceny stablecoinů TerraUSD (UST). Cena projektu rychle rostla, ale kryptoměna v posledních dnech zažila masivní výprodej v důsledku ztráty likvidity UST stablecoinu a kontroverze kolem fundamentu projektu:
  • Panika centrálních bank tlačí úrokové sazby dolu
    Stojíme na prahu nového monetárního cyklu. Všichni s napětím očekávají výsledky zasedání ECB a Fedu koncem července, které by mohly potvrdit nové kolo snižování sazeb. Vše naznačuje, že globální růst se bude i nadále zpomalovat. Globální ekonomika se již od začátku minulého roku neustále zhoršuje a v současnosti jsou některé ukazatele na úrovni rizika recese.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
CapXmaster