Úterý 03. prosince 2024 19:04
reklama
Purple ebook obchodování ropy
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
Investingfox 16 let
reklama
CapXmaster srovnani

Škody Smartwings narůstají, Boeing opět odkládá návrat Maxů do vzduchu. Výzvu pro Smartwings může představovat i aktuální šíření nákazy koronavirem, které má ovšem alespoň potenciál zlevnit i českým řidičům benzín a naftu

22.01.2020 10:47  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Akcie výrobce letadel Boeing se včera propadly na své minimum za poslední více než rok. Naposledy byla jejich cena nižší na samém začátku roku 2019, kdy ovšem na trzích dozníval panický výprodej z konce roku 2018, takže stlačené byly ceny akcií obecněji, nikoli pouze těch Boeingu.

Nyní je situace jiná. Akciím ostatních firem se zpravidla daří, zatímco Boeing padá na více než roční minimum. Důvodem je další odklad návratu problémových letadel Boeing 737 Max do vzduchu. Uzemněna jsou už od loňského března, do provozu se však podle nejnovějšího vyjádření Boeingu nevrátí dříve než v polovině letošního roku.

To v praxi znamená, že letečtí přepravci se musí připravit na další prázdniny – čili vrchol sezóny – bez Maxů. S dalšími škodami, jež z uzemnění plynou, musí tedy počítat i tuzemský letecký přepravce Smartwings. Tomu zákaz provozu Maxů způsobil loni škodu za zhruba 1,5 miliardy korun. Letos by se mohla celková škoda vyšplhat až ke třem miliardám. Ještě nedávno přitom Smartwings počítal, že problémové stroje zprovozní letos v květnu.

Termín návratu letadel do provozu se neustále odsouvá. Loni v dubnu či květnu měly optimistické odhady za to, že by se mohla vrátit do vzduchu ještě před loňskými prázdninami. Jen největší pesimisté hovořili o roku 2020, a to ovšem ještě o jeho prvním čtvrtletí. Nyní je tedy zřejmé, že se to nestihne dokonce ani v první polovině letošního roku.

Letečtí přepravci obecně nemohou vrátit letadla do provozu hned, jakmile příslušný regulační úřad opětovné uvedení do provozu schválí. Letecké společnosti nejdříve obdrží informace o tom, jak provést aktualizaci palubního softwaru. Poté příslušné změny provedou. Další čas spolyká nutné zatrénování pilotů, kteří se musí s aktualizovaným softwarem sžít. Někteří letečtí přepravci musí zaškolit třeba i tisíce pilotů. Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max, což je v tomto ohledu výhoda. Nicméně bude třeba také provést zalétávání „nově seřízených“ letadel, pochopitelně ještě mimo komerční provoz, což si vyžádá další čas.

Po uvedení letadel do běžného provozu je navíc třeba počítat s tím, že část klientely s nimi nebude ochotna létat. Kvůli reputačnímu šrámu. To pro letecké přepravce představuje zvýšené náklady marketingového rázu, aby prostřednictvím vhodně zacílené komunikační kampaně veřejnost přesvědčili o bezpečnosti letadel.

Je přitom pravděpodobné, že evropský regulátor bude potřebovat nějaký čas na přezkum rozhodnutí svého amerického protějšku. Čas pro popsaný proces vrácení letadel do provozu se tedy v Evropské unii může začít odpočítávat až během letošního léta. Je tak prakticky vyloučené, aby se letadla Boeing 737 Max vrátila do běžného provozu s cestujícími alespoň během druhé půle prázdnin 2020. 

Kromě uzemnění Maxů představuje z hlediska aerolinek další letošní výzvu možné rozsáhlé šíření nákazy koronavirem, který už si v uplynulých dnech vyžádal smrt několika lidí. Pokud by nákaza, která se objevila v Číně, získala rozsah nákazy virem SARS z doby před sedmnácti lety, leteckým přepravcům ubydou zákazníci. Ať už kvůli opatřením majícím zamezit šíření nákazy či kvůli útlumu turistického ruchu. Pokles poptávky po cestování by se ovšem odrazil i ve zlevnění ropy a pohonných hmot, včetně leteckého paliva.

Americká banka Goldman Sachs prognózuje, že pokud nákaza koronavirem nabyde rozsahu zmíněné epidemie SARS, klesnou ceny ropy na světovém trhu o zhruba tři dolary na barel. To by zlevnilo pohonné hmoty také v České republice.

Zdá se, že letečtí přepravci přes sebou mají rok plný výzev.   

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom CZECH FUND

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Škoda patří mezi nejprodávanější značky automobilů v Evropské unii. Registrace nových vozů v Česku se v loňském roce propadly
    „Zatímco v prvním pololetí loňského roku byla poptávka po nových automobilech v Evropské unii nižší než o rok dříve, závěr roku 2019 výrazně předčil rok 2018. Díky tomu došlo v loňském roce k meziročnímu růstu registrací nových automobilů v Evropské unii o 1,2 procenta,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Škoda považuje návrat na loňská čísla ve 4. čtvrtletí za možný
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto čeká po meziročním propadu provozního zisku a tržeb v prvním pololetí vlivem pandemie koronaviru postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň, uvedla dnes Škoda Auto v tiskové zprávě. Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč) z 10,2 miliardy eur před rokem.
  • Škoda přichází s elektromobilem Citigo za 429 900 korun
    Automobilka Škoda plánuje příští rok prodat 3 200 elektrických vozů. Citigo iV bude stát 429 900 korun a stane se tak nejdostupnějším elektromobilem. Škoda Auto plánuje v roce 2020 prodat v ČR nejméně 3 200 aut na elektrický pohon. Z toho bude 2 500 elektrovozů Citigo iV a 700 vozů bude Superb v provedení plug-in hybrid. Škoda výrazně ovlivní náš trh s elektrickými vozy. Nyní u nás jezdí přes 2 000 elektromobilů. Letos se jich do září prodalo 586 a jde o ¼ meziroční nárůst. Elektrická Škoda Citigo iV bude v ceně 429 900 korun a stane se nejdostupnějším elektromobilem v ČR.
  • Škoda rozjede výrobu od 27. dubna
    Automobilka Škoda Auto se připravuje na obnovení provozu v českých závodech. Po zahájení výroby dostanou zaměstnanci roušky nebo respirátory i desinfekci.
  • Škoda z hrozících povodní může dosáhnout i středních stovek miliard korun. Musely by ale být ještě ničivější a rozsáhlejší než ty z roku 2002
    Mohou mít nyní hrozící povodně zásadní dopad na českou ekonomiku a třeba i státní rozpočet? To je zatím, samozřejmě, předčasná otázka. Jednak je třeba doufat v co nejmenší, ideálně prakticky žádné škody, jednak je těžko odhadovat dopady děje, jehož celkovou intenzitu a rozsah působení ještě ani plně neznáme. Nicméně některé opatrné úvahy lze uskutečnit už nyní, a to díky historické zkušenosti.
  • Škodě Auto klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek skupiny Volkswagen
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360.600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to dnes uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.
  • Škodě Auto klesl zisk o 52 %, plánuje investice za 2,5 miliardy eur
    Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný čistý zisk o 52 procent na 15,2 miliardy Kč. Nekonsolidované tržby se snížily o 7,6 procenta na 424,3 miliardy Kč. Důvodem poklesu byl dopad pandemie koronaviru na nižší výrobu a prodej aut i vývoj směnných kurzů. Vyplývá to z výroční zprávy a vyjádření zástupců společnosti na tiskové konferenci.
  • Škodovka hlásí klesající zisky
    Automobilka Škoda Auto hlásí za loňský rok pokles zisků na 29 miliard korun. Hospodaření automobilky ovlivnily zejména...
  • Škodovka i Lidl a růst mezd v ČR
    Odboráři jednoznačně odmítli nárůst mezd o 15 % za 2 a ¼ roku. To samé požadují během následujících 12 měsíců. Zaměstnanců je nedostatek a mzdy zrychlují. Je třeba si ale uvědomit, že se stále mluví o státních podnicích a velkých firmách, které už nejsou české. Nehrajeme tedy o mzdy na vlastním poli, ale žebráme o almužnu u cizincům, kterým jsme prodali vlastní podniky. Navíc u spousty soukromníků převládají minimální mzdy, nebo dokonce zaměstnávání na dohodu o provedení práce, která minimální mzdy ani nedosahuje. Na tento sektor nedosáhne žádný zákon ani regulace a černý trh zaměstnávání jen pokvete, vždy se najde cesta, jek to obejít.
  • Škody na životním prostředí způsobené těžbou bitcoinu klesly o 50 %
    Zatímco se cena bitcoinu připravuje na prolomení úrovně 30 600 USD, nejnovější údaje ukázaly, že těžba bitcoinů je jednou z největších energeticky náročných činností. Data také odhalují, že intenzita emisí bitcoinů klesla z více než 500 g/kWh v červenci 2021 na 296 g/kWh v červnu 2023.
  • Škody způsobené největším IT výpadkem dějin dosahují 600 miliard korun. Z podstatné části ale nebudou odškodněny
    Škody způsobené největším IT výpadkem v historii se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další.
  • „Škola z nás finančně gramotné neudělá, problém je v rodině.“ Podvody, dark web aj. s D. Stroukalem
    Nový podcas Petra Plecháče s ekonomem Dominikem Stroukalem.
  • Školení a analýza: Plán obchodování EUR/USD a GBP/USD na 23. září 2024 pro začínající obchodníky
    V pátek byly zveřejněny údaje o maloobchodních tržbách ve Velké Británii, které v srpnu vykázaly 1% nárůst. Skutečný údaj výrazně překonal odhady analytických agentur.
  • Šmejc: Ukončení jednání o spojení Monety s bankovní částí PPF bylo správné
    Šéf skupiny PPF Jiří Šmejc po roce od ukončení jednání o spojení Moneta Money Bank s finanční částí investiční skupiny PPF považuje rozhodnutí za jednoznačně správné. Růst Air Bank předčí výhody synergie s Monetou, řekl Šmejc novinářům. Zprávy o obnovení jednání označil za nesmysl. Důvody pro ukončení původní transakce podle něj nepominuly.
  • Šmejc: Ztráty PPF z odchodu z Ruska po invazi dosáhly stovek milionů eur
    Náklady skupiny PPF související s odchodem z Ruska po invazi na Ukrajinu dosáhly stovek milionů eur. Nebýt toho, skupina loni měla vyšší zisk než před pandemií covid-19, řekl novinářům ředitel PPF Jiří Šmejc, který stojí v čele skupiny jeden rok. PPF vykázala za loňský rok čistý zisk 140 milionů eur (asi 3,36 miliardy Kč), o 49 procent méně než o rok dříve. Aktiva skupiny loni klesla o 5,5 procenta na 39,9 miliardy eur (960 miliard Kč).
  • Šmeral Brno pořádá valnou hromadu, hlavní akcionář navrhuje vytěsnění minoritních akcionářů
    Společnost Šmeral Brno pořádá valnou hromadu. Jedním z návrhů je vytěsnění minoritních akcionářů.
  • Šok na americkém trhu práce znamená, že další zvýšení sazeb Fedu je na obzoru
    Americká ekonomika za květen vytvořila obrovský nárůst 339 000 pracovních míst oproti 253 000 z předchozího měsíce a šokovala tak trhy, které očekávaly pokles. To dále oddaluje blížící se zpomalení ekonomiky, ale jen podněcuje obavy z inflace a šance, že Fed bude muset více zvýšit úrokové sazby.
  • Šok na trhu s ropou: Klíčoví těžaři nezvyšují těžbu, pohonné hmoty v ČR dále citelně podraží
    Členové kartelu OPEC a jejich spojenci v čele s Ruskem dnes šokovali ropné obchodníky, když nepřikročili k citelnému zvýšení těžby. Umocnili tak obavu trhu, že ropy nebude v čase globálního ekonomického zotavení dost, což vyžene její cenu dále vzhůru. Podpořili tak spekulace, že barel ropy by se ještě letos mohl prodávat až za sto dolarů.
  • Šok odezněl a akcie se vydávají vzhůru. Euro i koruna však zůstávají pod tlakem
    Začátek evropského obchodování na hlavních finančních trzích vypadá výrazně veseleji než ten včerejší. Už včera se zvláště technologickému Nasdaqu dařilo směrem k závěru umazávat ztráty a dnes se evropské akciové indexy nacházejí v plusu asi o půl procenta. Růst se přitom daří i většině bank, které se včera silně vyprodávaly. Na dluhopisech sledujeme konsolidaci, výnosy se drží kolem včerejších hodnot. Zlato ještě mírně ztrácí.
  • Šok pro GBP přichází z Asie.
    Měnové páry s Librou zaznamenaly dnes v 5 minutách největší pokles od Brexitu, kdy propad na měnovém páru GBPUSD dosáhl 800 pips v pouhých 5 minutách a zároveň se dostal na 31-leté minimum. Na ostatních měnových párech s GBP byla situace obdobná.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
AETOS
FBS
Purple Trading
reklama
Purple ebook obchodování ropy