Keltnerovy kanály jsou de facto obálky vypočítané na základě volatility ceny. Kanály se v grafu vykreslují nad a pod exponenciálním klouzavým průměrem (EMA). Tento indikátor je podobný jako Bollingerova pásma. Keltnerovy kanály však používají průměrný cenový rozsah (ATR) pro výpočet vzdálenosti kanálu, narozdíl od standardní odchylky jak je tomu u Bollingerových pásem.
Princip Keltnerových kanálů
Myšlenka Keltnerových kanálů je založena na těchto principech:
- Chceme vykreslit pásma v určité vzdálenosti od průměrné tržní ceny
- Pásma jsou od sebe dostatečně vzdálená tak, že představují významný tržní pohyb
- Pokud se trh pohybuje přes tato pásma, existuje nadprůměrná šance, že bychom mohli vidět pokračování cenového pohybu v tomto směru
Keltnerovy kanály jsou indikátory pro následování trendu. Používají se k identifikaci obratů, průrazů kanálů a směru kanálu. Kanál Keltner se používá k signalizaci případných cenových průrazů, k vizualizaci trendu a k ukázání překoupených a přeprodaných podmínek.
Kanály jsou typicky nastaveny na dvou násobek hodnoty ATR nad a pod 20ti denní exponenciální klouzavý průměr (EMA). EMA určuje směr a ATR definuje šířku kanálu.
Výpočet Keltnerových kanálů
Pro výpočet Keltnerových kanálů se používají tato kritéria:
- Výběr délky exponenciálního klouzavého průměru
- Výběr časového období pro ATR
- Výběr násobku pro ATR
Ve výchozím nastavení techničtí analytici používají EMA s periodou 20 a obálku používající ATR multiplikátor 2:
- Střed kanálu = EMA s periodou 20
- Horní obálka = EMA s periodou 20 + (2 X ATR)
- Spodní obálka = EMA s periodou 20 - (2 X ATR)
Obchodníci by si měli zapamatovat následující dva body při definování obchodní strategie založené na Keltnerových kanálech:
- Čím delší je délka exponenciálního klouzavého průměru, tím větší je zpoždění indikátoru
- Čím je multiplikátor vyšší, tím větší je šířka Keltnerova kanálu
Obchodní signály na základě Keltnerových kanálů
Obchodní signály vycházející z Keltner kanálů se dělí následujícími dvěma způsoby:
- 1. Potvrzení trendu
- 2. Signály překoupenosti / přeprodanosti
1. Potvrzení trendu
Během jasného trendu může být proražení nad nebo pod Keltnerův kanál známkou přetrvávající síly trendu. Během býčího trendu může být průraz nad horní obálku vnímán jako známka síly a trend bude pravděpodobně pokračovat.
Během medvědího trendu může být průraz pod dolní obálku vnímán jako známka slabosti a medvědí trend bude pravděpodobně pokračovat.
Následující pravidla mohou obchodníci využívat k obchodování signálů založených na Keltner kanálech v trendovém trhu:
- Otevírat long (nákupní) obchody, když cena prorazí nad horní obálku kanálu a umístit stop loss příkaz pod exponenciálním klouzavým průměrem (prostřední linie) a ukončit obchod pokud cena uzavře pod EMA (prostřední linie)
- Otevírat short (prodejní) obchody, když cena prorazí pod spodní obálku kanálu a umístit stop loss příkaz nad exponenciálním klouzavým průměrem (prostřední linie) a ukončit obchod pokud cena uzavře nad EMA (prostřední linie)
2. Signály překoupenosti / přeprodanosti
Když je trh nerozhodný a cena se pohybuje tzv. do strany, tak se Keltnerovy kanály používají pro identifikaci překoupených a přepodaných podmínek. Tyto podmínky mohou zpravidla vést k tomu, že se cena má tendenci navracet zpět k exponenciálnímu klouzavému průměru. Pravidla pro obchodování signálů překoupenosti / přeprodanosti u Keltnerových kanálů jsou:
- Otevírat long (nákupní) obchody, když dojde k obratu ceny na spodní obálce nebo pod ní. Zavírat pozici, když dojde k obratu ceny poblíž horní obálky, nebo dojde k překřížení ceny pod EMA
- Otevírat short (prodejní) obchody, když dojde k obratu ceny na horní obálce nebo nad ní. Zavírat pozici, když dojde k obratu ceny poblíž spodní obálky, nebo dojde k překřížení ceny nad EMA
Stejně jako u všech technických ukazatelů platí, že pokud použijete Keltnerovy kanály ve spojení s dalšími indikátory, tak se zvyšuje pravděpodobnost úspěšných obchodů. Otestujte si přístupy založené na Keltnerových kanálech na vašich oblíbených trzích a zjistěte, jestli nemohou přinést další ziskovost do vašeho portfolia. Můžete je také zkusit otestovat ve spojení s vaším stávajícím obchodním přístupem a zjistit, jestli nevylepší jeho úspěšnost.
Tým Admiral Markets