Nedokážu posoudit, do jaké míry byla nelegální úprava, kterou ve svém motoru používalo Ferrari v minulém roce a které se muselo pro letošek vzdát. Nedokážu ani posoudit, do jaké míry jsou legální úpravy v oblasti aerodynamiky, respektive v oblasti zavěšení předních kol, které používá bez potíží konkurence. O těchto věcech můj dnešní článek není. Je o situaci, kterou mnozí z nás známe. Je to o situaci, ve které se snažíme dělat svoji práci až příliš dobře a místo odměny se nám dostává zmar a smutek. Je to o tom, že stejně jako Ferrari bojuje s výkonem své formule, tak my bojujeme s výkonem své strategie. Ale čím více se snažíme, abychom byli lepší, čím víc úsilí do toho vkládáme, tím víc odcházíme zklamáni z toho, že se nám stále a opakovaně nedaří. Pokládáme si otázky, proč to tak je a nejsme sami sobě schopni, přes veškeré to zklamání, nezaujatě odpovědět. Zkoušíme všechno možné a občas se dokonce stane, že najdeme něco, co chvilku vypadá jako správné řešení. Ale přejde jeden úspěšný obchod, možná dva a narážíme opět na limity, o kterých jsme si mysleli, že už jsou za námi.
Jenže co v takové situaci dělat? Jsem přesvědčený o tom, že ve Ferrari by byli nejraději, kdyby mohli aktuálně používaný motor vzít, hodit ho do koše, sednout si ke všem těm konstruktérským programům a udělat motor nový. Prostě zbavit se noční můry, která zatím nemá žádné dobré řešení a vytvořit něco, do čeho se promítnou všechny nové zkušenosti a veškerá nově nasbíraná data. Jenže ve formuli to tak snadno nejde. Technický vývoj je díky pravidlům, která vydává FIA zmrazen, respektive velmi omezen a tak mému oblíbenému týmu nezbývá nic jiného, než se patlat dál v tom, do čeho zabředli.
Oproti tomu my máme tu možnost naši strategii vzít, hodit do koše a začít znovu. Nejsme limitováni ničím, respektive pouze naší zodpovědností. Můžeme vzít čistý papír a psát na něj to, co se nám osvědčilo a co dělá naše obchody úspěšnými. Můžeme vynechat věci, které naši snahu a úsilí komplikují a přinášejí jen nejistý výsledek. Můžeme naši strategii zjednodušit a udělat z ní svěží a moderní věc. Ale nesmíme zapomenout na něco podstatného. I když by Ferrari mělo možnost udělat změny, které si můžeme dovolit my, opět by se jednalo o konstruování motoru pro F1, nikoliv pro nějaký trambus. A na to myslete, protože to nové, co vymyslíte, musí být evoluce vzešlá z nově získaných zkušeností, nikoliv revoluce.
Michal Uma