Jenže často je to práce plná zmaru. Sedíme u grafu, hledíme do něj a hledáme v něm něco a vlastně ani nevíme co. Přidáváme indikátory a oscilátory, zkoušíme a potom je zase odstraňujeme, protože jsme si uvědomili, že možná v jednoduchosti je skrytý úspěch. Posloucháme videa na internetu, díváme se na webináře. Chodíme na semináře a čteme tuny knih. Tisíce článků s dobrými radami. Prostě snažíme se být jako houba a nasát do sebe tolik informací, kolik je jen možné. Internet máme prozkoumaný do těch nejvzdálenějších zákoutí a všechny možné dohledatelné strategie jsme už zkusili. A pořád nejsme u cíle své cesty.
Ale proč to děláme? No děláme to proto, že hledáme zázrak. Hledáme zlatý grál tradingu a i přesto, že ani nevíme, co přesně by to mělo být, tak ho chceme. A proto tolik posloucháme, čteme, zkoušíme. Myslíme si, že poznáme, až na něj narazíme. Že to bude přelomovým dnem našeho života a od té doby už budeme jen dostávat to, co chceme. Jsme přesvědčeni, že už toho o tradingu víme tolik, že neomylně poznáme, co to ten grál vlastně je, až ho potkáme. Nevíme o něm zatím nic, ale až na něj narazíme, tak ho neomylně poznáme a sebereme.
Něco vám povím. Také bych chtěl najít nějaký zázrak, který by za mě vše vyřešil a fungoval nekonečně dlouho. A také ani nemám představu o tom, co přesně by to mělo být. Vím, co bych od něj očekával, ale jaké parametry by ten grál měl mít, to vážně nevím. A tak se zatím, než ho najdu, zaměřuji na jinou věc. A tou je hledání opakovatelností v trhu. Není to nic převratného a je to docela i nuda. Ale alespoň mám přesně definovaný úkol a cíl. Po počáteční jízdě na tobogánu svého tradingu jsem svoji pozornost nasměroval právě na opakovatelnost. Důvod byl jasný. Když jsem udělal dobrý obchod, chtěl jsem ho v budoucnu udělat znovu a proto jsem musel najít podmínku, která se v trhu opakuje. No a po pár letech jsem zjistil, že svatý grál tradingu už asi ani nechci hledat, že ho možná mám.
Stačilo jen sledovat trh, dělat obchody a zjistil jsem, že pohyb po deváté hodině ranní mi dává velkou příležitost udělat dobrý obchod. Jistě, nepovede se to vždy, ale častěji ano, než ne. A to je právě ono. Situace, která se v trhu opakuje. Opakovatelnost, kterou je možné pravidelně využívat. A tak se mi už nikdy nestane, že nebudu mít co odpovědět na otázky „..a jak jsi ten obchod udělal?“ „..a jak ho uděláš znovu?“.
Michal Uma