Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Dnes se podíváme na zajímavé téma, které je svou povahou velmi praktické, ovšem obchodníci jej poměrně často přehlížejí. Budeme se totiž zabývat otázkami výběru obchodních instrumentů a strategií, což se na první pohled může zdát jako jasná věc, avšak při bližším zkoumání zjistíme, že se jedná o zásadní bod.
Výběr pomocí ega
Nejprve se zastavme u výběru obchodního instrumentu, na kterém si popíšeme myšlenku tohoto článku. Již jsem se setkal s mnoha obchodníky a je zajímavé, že velké množství z nich začínalo svojí obchodní kariéru na komoditních trzích, respektive začínalo obchodovat CFD na zlato nebo stříbro. Když jsem se těchto obchodníků zeptal, proč si vybrali takto náročné trhy, tak mi nedokázali odpovědět.
Postupem času, jak se náš rozhovor vyvíjel, jsme přišli na to, že tím hlavním důvod, proč si vybrali třeba zlato, byl sociální status, kterým si mysleli, že oslní své přátele nebo rodinu. Ono říkat, že obchodujete zlato na finančních trzích, určitě zní lépe, než to, že obchodujete EUR/GBP na forexu.
Tedy výběr obchodního instrumentu u těchto obchodníků probíhal skrze ego, kdy si potřebovali upevnit nebo vybudovat své sociální postavení a zvýšit si tak svojí důležitost v rámci svého okolí. Takto z nadhledu je jasné, že se nejednalo o racionální a promyšlený výběr obchodního instrumentu. Ten by měl být totiž proveden zkoumáním samotného trhu, jeho volatility, stacionarity, sezonality atd.
Výběr obchodní strategie
Stejnému zkreslení podléhá také výběr obchodní strategie, kdy si obchodníci volí zbytečně náročné obchodní systémy jen proto, že jsou v aktuální době moderní a trendy, anebo proto, že je obchodují „všichni“ ostatní. Každý obchodník má odlišnou míru rizika, jiné časové možnosti, jiné požadavky na výkonnost, takže je velmi neproduktivní kopírovat obchodní styl někoho jiného, navíc když toho obchodníka sami osobně neznáte.
Pokud by docházelo ke kopírování obchodního stylu, tak je obchodník omezen myšlenkami toho, koho kopíruje. Jeho trading totiž bude postrádat robustnost, protože jednoho dne musí být každá obchodní strategie upravena a optimalizována do aktuálních tržních podmínek. Jestliže obchodník na 100 % své strategii nerozumí, nebude schopen provést tuto nutnou optimalizaci, tedy jeho trading se s největší pravděpodobností stane ztrátovým.
Shrnutí
V tomto článku jsme si popsali zajímavé zkreslení, které se projevuje při výběru obchodního instrumentu a také obchodní strategie. V rámci tohoto zkreslení mají obchodníci špatně nastavenou stupnici hodnot, a spíše než technické parametry trhu nebo strategie, vybírají vše podle prestiže. Nevýhodou tohoto konání je velmi nízké pochopení trhu nebo strategie a následně neschopnost aktivně reagovat na změny, kterých je na finančních trzích velké množství.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz