Vítám vás u dalšího článku o psychologii obchodování. Dnešní článek se bude nést na trochu pesimistické vlně, protože si řekneme pár zajímavostí ohledně klamu, který ovládne nově příchozí obchodníky. Trading je totiž pro mnoho lidí vysněnou prací, kterou si představují tak, že stačí párkrát něco kliknout na počítači, pár minut počkat a hned jsou boháči. Proč si toto začínající tradeři myslí a jakému kognitivnímu zkreslení tak podléhají? To si vysvětlíme na následujících řádcích.
Trading zalitý sluncem
Možná nyní každý z vás může zavzpomínat, co bylo oním lákadlem, které ho k tradingu přivedlo, případně které jej u tradingu drželo. Když zavzpomínám já osobně, tak se skutečně jednalo především o vidinu práce z domova, možnost pracovat na počítači odkudkoliv na světě, samozřejmě za adekvátní peníze, o kterých bych si v zaměstnání mohl jen nechat zdát. Myslím si, že moje prvotní vize tradingu se nikterak nelišila od toho, s čím obchodníci na finanční trhy přicházejí.
Ovšem v dnešní době je marketing okolo tradingu mnohem sofistikovanější, než tomu bylo před deseti lety. Dnes se točí videa o tom, jak si stačí koupit pár prop účtů, nějak splnit challenge a pak jen brát payouty. Tato videa přitom točí lidé, kteří si nejspíš tradingem nevydělali ani korunu, ale dělají to tak kvalitně, že tento sluníčkový trading mnoho lidí přijme a vzhlédne se v něm.
Nevidíme poražené
Marketing ohledně tradingu je dosti nevyvážený. To znamená, že nově příchozí člověk dostává pouze informace o tom, jak je většina obchodníků zisková, jak si žijí na vysoké noze atd. Co zde však zcela chybí, tak jsou zkušenosti lidí, kteří v tradingu neuspěli, nebo jej z nějakého důvodu vzdali. Broker sice informuje o tom, kolik procent traderů je ztrátových, nicméně tyto informace jsou upozaďovány a přehlíženy. Ono udávat tato data v procentech není příliš šťastné, protože obvykle lidé v procentech přemýšlet moc neumí. Kdyby broker napsal, že 950 000 traderů z 1 000 000 našich klientů v posledních 12 měsících prodělalo peníze, již by to mělo jiný dopad.
A nyní se dostáváme k onomu zkreslení. Právě kvůli informacím, které trading velice často vykreslují pouze v jedné jeho rovině, si noví obchodníci udělají mylnou představu o tomto oboru, která je v praxi samozřejmě ihned rozmetána.
Tomuto druhu zkreslení se říká Survivorship bias (zkreslení přeživších) a hovoří právě o tom, že když se soustředíme právě na „přeživší“, tak následně celou informaci vyhodnocujeme zkresleně. Obecným příkladem může být podnikání. Pokud si mladý chlapec vylepí plakát Marka Zuckerberga nad postel, tak postupem času uvěří tomu, že podnikání je snadné. V rámci tohoto zkreslení následně nevnímá fakt, že většina podnikatelů postupem času zkrachuje, a že ve finále dokáže být úspěšným podnikatelem jen malé procento lidí.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz