To, že jsou ztráty součástí tradingu, je již mnohokrát vyslovená fráze, kterou většina obchodníků už někdy určitě slyšela, nicméně stále jí na sto procent nepřijala. I když je v této frázi ukrytá velká moudrost, tak nám však dále nic neradí v tom směru, co dělat, když už ta ztráta přijde. Respektive jak se k ní postavit a jak si napravit sebevědomí a psychiku. Tento článek budeme věnovat právě změnám v obchodním chování tradera po uzavřené ztrátě. Povíme si o tom nejhorším, co může trader začít dělat a také si vysvětlíme, proč k tomuto destruktivnímu chování dochází. Pojďme se opět ponořit do tajů lidské mysli.
Udělal/a si chybu? Hned to naprav!
Společnost, ve které žijeme, je nekompromisní a neodpouští chyby. Vše musí být dokonalé, i když lépe řečeno, se to musí tvářit dokonale. A díky povrchnímu nastavení již není tak důležité, co se skrývá uvnitř a jaká je skutečná povaha věcí. Ovšem v tradingu se na povrchnost nehledí. I když se trader bude po ztrátě tvářit jako „mistr světa“ a dokáže nalézt spoustu důvodů, proč ke ztrátě došlo, stále bude ve ztrátě.
Díky společenskému nastavení, kdy se chyby neodpouští, jsou lidé vychováni k tomu, aby buď své chyby před ostatními skrývali, nebo se je snažili v co nejkratším termínu napravit. Procesem této výchovy si prošel snad každý, kdo se účastnil základní a střední školy, samozřejmě s „kvalitním“ základem ze své rodiny a svého dětství.
Milostivý trading
Jedna z mála výhod tradingu je, že vám dává dostatek času na to, se ze ztráty oklepat, nebo případně učinit opatření proti další ztrátě. Trhy na vás nikdy nebudou křičet, ať se za ztrátu/chybu omluvíte, nebo ať jí ihned napravíte. Nicméně i přes tuto milostivou povahu si mnoho lidí na finanční trhy přináší tento destruktivní vzorec chování, kdy je podvědomě nucen svojí výchovou, chybu co nejrychleji napravit.
Tento vzorec se projevuje tak, že v případě uzavřené ztráty, nebo série ztrát, se obchodník snaží v trhu vyhledávat více obchodních úrovní, kde by vstoupil do obchodu, čímž by onu ztrátu smazal. Toto chování, při kterém je ve většině případů prvotní ztráta ještě více prohloubena, je spouštěno právě oním programem ze společnosti, který chyby neodpouští, případně vyžaduje jejich okamžitou nápravu.
Přitom se zamysleme, jak je toto chování nesmyslné. Když trader utrží ztrátu, nebo sérii ztrát, tak evidentně na trhu panují takové podmínky, které jeho obchodní strategii nevyhovují, takže maximalizování počtu obchodů (nebo zvýšení lotáže) v nevyhovujících podmínkách, je naprosto nesmyslné.
Proto se po inkasování ztráty nikdy nesnažte o okamžitou nápravu. Pokud vás ztráta rozhodí, je mnohem lepší přestat obchodovat, než opět podlehnout tomuto masovému vzorci chování, při kterém si lidé hrají na „dokonalé“. Ze ztrát se trader dokáže poučit, ale po demolici obchodního účtu to bude o mnoho složitější.
Martin Klass