Začněme u obchodování samotného. Je potřeba určit, za jakých okolností otevíráte vaši obchodní pozice a v jakém případě z ní naopak můžete nebo musíte vystoupit. To jsou základní parametry vašeho obchodního setupu. Dále je pak důležité mít předem dané, jaký typ obchodního příkazu využíváte pro danou strategii. Je to pouze limitní příkaz? V takovém případě musíte být připraveni, že ne vždy se povede vaši objednávku trhu vyplnit. Pokud využíváte market příkaz, očekávejte naopak, že někdy může dojít ke skluzu v plnění objednávky a vy tak může vstupovat do obchodu za méně výhodnou cenu.
Vaši strategii byste měli mít také otestovanou na historický datech a nejlépe i následně otestovanou na demo účtu či s malým kapitálem. Proto testování strategie byste měli mít také sepsaná pravidla. Testujete zpětně 3 měsíce či rok? Jak vypadá dostatečně přesvědčivý výsledek zpětného testování? To jsou důležité otázky, které byste si měli zodpovědět a následně uvést ve svém obchodním plánu.
Vyhodnocování obchodů je další klíčovou kapitolou vašeho obchodního plánu. Stanovte si, kdy budete pravidelně vyhodnocovat záznamy svých obchodů a optimalizovat na základě nich své strategie. Budete na konci každé obchodní seance nebo jednou za týden či měsíc. Nejspíš bude závist na stylu vašeho obchodování. Pokud jste intradenním obchodníkem, hodilo by se si po každém obchodním dnu vyhodnotit, jaké obchody šli podle plánu, kde jste udělali chybu a jaké si vzít z daného dne poučení do budoucna.
V obchodním plánu by mělo ještě být určeno s jak velkým obchodním kapitálem budete tu či onu strategii obchodovat a jak velká rizika na jednu otevřenou pozici budete mít. Současně také vnímejte svou celkovou expozici na trhu. Pokud například obchodujete na forexu, můžete na několika měnových párech otevřít různé pozice a při zpětném pohledu na ně zjistit, že jste měli několikanásobnou expozici do amerického dolaru a tím zvýšená rizika. Stanovte si proto také svou maximální celkovou expozici všech otevřených obchodních pozic.
Závěr
Napsání obchodního plánu vám zajistí určitý náskok před všemi obchodníky, kteří jej nevyužívají a jsou tak méně disciplinovaní. V obchodním plánu také nezapomínejte na svou psychickou stránku a pravidla pro krizové okamžiky. Stále platí, že čím více jste disciplinovaní, tím větší máte dlouhodobé šance na ziskovost v tradingu.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe