Ještě než se naplno pustíme do tohoto tématu, budeme si muset definovat pojem objem. V rámci tohoto článku myslím objemem lotáž jednotlivých obchodních příkazů, případně se to dá pochopit jako celkové riziko na obchod. Objemem obchodů určitě nemyslím frekvenci, protože vyšší frekvence tradingu u většiny obchodníků vede spíše ke generování ztráty než k maximalizaci zisku. Pojmy máme stanoveny, pojďme se podívat blíže, jaké překážky může zvyšování objemů obchodů přinést.
Nový rok - nový start
Začátek nového roku svádí ke změnám obchodního přístupu, ke změnám obchodních instrumentů a také ke změnám v rámci money managementu. Začít nový rok se zisky by chtěl určitě každý, ale pokud navyšujete objem svých obchodních příkazů, měl by se tento krok odvíjet spíše od výkonnosti vaší obchodní strategie a psychologické připravenosti, než od pomyslného milníku, kterým je nový rok.
Bohužel to v tradingu nefunguje tak, že s příchodem roku začnou být ztrátoví obchodníci najednou ziskoví, nebo že se cosi změní a zisky z tradingu se rapidně zvýší. Pokud jste v loňském roce vygenerovali zisk a cítíte, že je načase se posunout dál a zvýšit objem s cílem vydělat více peněz, určitě můžete tento milník využít.
Skokově nebo postupně?
Osobně jsem zastáncem postupného navyšování objemu. Při skokovém navýšení, například na dvojnásobný objem, jsem opět začal při tradingu pociťovat emoce, což určitě není dobrý krok. Trading by měl probíhat v rámci neutrálního nastavení emocí, kdy se přehnaně neradujete ze zisku a kdy vás ztráta nijak nerozhodí.
Další nevýhodou skokového navyšování objemu je, že případná ztráta smaže třeba sérii ziskových obchodů. To opět může být pro psychiku tradera nepříjemné a možná i demotivující, co se týče další práce s objemem. Psychický tlak se dále zvyšuje i s tím, jak se ztráty s vyšším objemem množí, přičemž může vznikat reflex začátečníka, který zvýší frekvenci obchodování, což vede obvykle k prohloubení ztrát.
Naopak postupné navyšování objemu má tu výhodu, že je obchodník z psychologického hlediska více vyrovnaný, protože obvykle ani na první pohled moc nepozná, že se objem navýšil. V rámci postupného navyšování objemu je vhodné si stanovit dobu (například 3 měsíce) a během ní objem postupně zvyšovat. Po skončení prvního kvartálu letošního roku byste tedy měli být psychicky připraveni obchodovat větší lotáže.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass