Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. V tomto článku završíme psychologickou přípravu na začátek nového obchodního roku. Tuto přípravu jsme začali připomenutím si důležitosti odpočinku o vánočních svátcích a nastíněním nejdůležitějších bodů, které by obchodník na začátku roku neměl opomenout. Dnes se ovšem zaměříme na to, jak se naladit na vítěznou vlnu ještě před tím, než se obchodní rok naplno rozjede. Pozitivní přístup je sice velmi důležitý, ale jak často opakuji, v tradingu je nutné udržovat především rovnováhu.
Orientace na úspěšné obchody
V jednom z předchozích článků jsme si psali, že je vhodné si přes vánoční svátky alespoň ve své hlavě shrnout a vyhodnotit celý obchodní rok. Ujasnit si, co se povedlo, co se nepovedlo, nebo třeba co je potřeba zlepšit. To by ovšem nemělo proběhnout v rámci retrospektivního zkreslení, kdy do celého vyhodnocení vstupují emoce a obchodník se buď svými ztrátami zbytečně trápí, nebo naopak si o sobě myslí, že všemu na trzích rozumí.
Při tomto vyhodnocování a ohlédnutí se zpět mají obchodníci tendenci řešit spíše ty ztrátové obchody a své optimalizace tak směřují pouze na snižování rizika, kterému se ovšem při vyhodnocování nedá nikdy vyhnout. Orientace na ztrátové obchody je velmi častým předmětem i back testu, kdy obchodník vymýšlí způsoby, jak množství a hodnotu ztrát omezit. To může být určitě přínosné, ale také je dobré se zamyslet nad svými ziskovými obchody.
Jasná definice ziskového obchodu totiž může udělat více parády než pouhá orientace na řešení ztrát. Když bude obchodník vědět, jak vypadají jeho nejlepší obchody a bude se jimi pořádně zabývat, tak spolu s tím i programuje svojí paměť na vyhledávání ziskových patternů. Když se obchodník zabývá ztrátovými patterny, tak se může nevědomě programovat na vyhledávání ztrátových patternů, což určitě nechce. Pomoci může rovněž i zamyšlení se nad maximalizací zisků. Třeba přikupování do ziskové nebo ztrátové pozice, trailing ziskové pozice, práce s position sizingem atd.
Právě díky tomu, že se bude obchodník soustředit na to, co mu v uplynulém roce peníze vydělávalo, se může snáze naladit na vítěznou vlnu. Tomuto ladění také pomáhá nestanovovat si cíle. Paradoxně stanovený cíl, například procentuální zhodnocení obchodního účtu, může obchodníkovi svazovat ruce, dostávat ho pod tlak a je jedno, zda mu byl tento cíl přidělen (například u prop společnosti), nebo si jej v rámci novoročních předsevzetí stanovil on sám.
Vítěznou vlnu je poté potřeba během celého obchodního roku udržovat, což také není snadná disciplína. K udržení si pozitivního a především ziskového nastavení, je nutné udržovat si od tradingu zdravý odstup. Jakmile obchodník začne svůj trading moc hrotit, tak je to začátek problémů. K budování odstupu pomáhají třeba jasně definované obchodní hodiny nebo stanovené časy, ve kterých se provádí obdobní příprava. To samozřejmě úzce souvisí i se sebeovládáním, time managementem a vůlí, což ne každý obchodník zvládá.
Přeji Vám do nového roku mnoho úspěšných obchodů a kvalitní naladění se na vítěznou vlnu.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz