Základem konzistentně ziskového tradingu je motivace. Zjištění vaší motivace pro obchodování a času, který jste této činnosti ochotni věnovat, je důležitým krokem při vytváření vašeho obchodního plánu. Zeptejte se sami sebe, proč se chcete stát obchodníkem a poté si napište, čeho chcete obchodováním dosáhnout. To bude prvním krokem ve vašem obchodním plánování. Dále se zaměřte na to, kolik času můžete obětovat svým tradingovým aktivitám.
Každý máme během dne svůj čas jinak disponibilní, je proto důležité si vyselektovat čas, který můžete potenciálně věnovat tradingu. Poté třeba zjistíte, že se tradingu nemůžete věnovat dopoledne středoevropského času, protože jste v práci, kde byste se na obchodování nemohli stoprocentně soustředit. Nezapomínejte také, že abyste začali obchodovat, je potřeba provést předtím určitou přípravu (pročíst si makroekonomické zprávy, jaká vyhlašování lze v danou obchodní seanci očekávat, jaký je aktuální sentiment trhu apod.), které zabere také minimálně pár minut.
Definujte si své obchodní cíle
Pokud jste absolventem ekonomické školy, jistě jste již slyšely o tom, že by cíle měly být tzv. SMART. Je to zkratka pro anglické výrazy, která znamená, že by veškeré obchodní cíle měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově vymezené. Stanovujte si jak krátkodobé, tak dlouhodobější cíle. Například, že bude vaše roční zhodnocení 50 % a průměrné měsíční za 1 čtvrtletí 5 %.
Určete si také poměr zisku vůči ztrátám, který vám bude vyhovovat. Než začnete obchodovat, zjistěte si, jak velké riziko jste připraveni podstoupit, a to jak pro jednotlivé obchody, tak pro vaši obchodní strategii jako celek. Ceny na trzích se kontinuálně mění. I ty zdánlivě nejméně volatilní a nejbezpečnější aktiva mohou překvapit a jejich cena udělat nepředpokládaný prudký cenový pohyb. Pro zjednodušení se často říká, že byste měli udržovat riziko na úrovni minimálně 1:1 zisk vůči ztrátě. Zde bychom doplnili, že vždy záleží na tom, jak dobré výsledky vám přinese vaše strategie při testování. Vždy byste měli vycházet primárně z logiky trhu a vaší strategie, a to i při nastavování velikostí pozic, vzdálenosti stop-lossů i profit-targetů.
Závěr
Pokud chcete, aby byl váš obchodní plán úspěšný, měli byste ho podložit i obchodním deníkem. Zaznamenávejte si jak veškeré své obchodní příkazy a jejich realizace, ale také své emoce, které jste měli při obchodních rozhodnutích i během obchodů samotný. Pomůže vám to zjistit, co funguje a co ne, a v konečném důsledku i vylepšit vaší psychickou připravenost.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe