Obchodníci se často snaží využívat různé formace price action, svíčkových formací apod., aby byli připraveni na neočekávané tržní situace. Ovšem samotná "teorie" vás před psychickým selháním neochrání. Je to, jako byste si mysleli, že umíte vařit, když znáte nazpaměť recepty. Je potřeba dlouhodobě trénovat svou psychickou odolnost a své reakce na pocity strachu a chamtivosti a na překvapení v podobě tržních "šoků".
Abyste si zvykli reagovat na neočekávané události, musíte je nejdříve očekávat. Studenti bojových umění si obvykle vedou dobře při tréninku boxování, kopání a blokování, zatímco když dojde ke skutečnému boji mnoho studentů ztuhne a nejsou schopni odpovídajícím způsobem reagovat. Výsledkem je, že někteří jsou stále zranění navzdory jejich znalosti sebeobrany.
Nepředvídané události se mohou snadno přihodit i při obchodování. Řekněme, že jste zadali své objednávky těsně před zveřejněním makroekonomické zprávy. Náhle se však stane, že zpráva unikne o několik minut dříve a cenové pohyby jsou tak rozkolísané, že vaše objednávky zasáhnou. Vzhledem k tomu, že jste tento scénář nepředvídali a neplánovali, nevíte, jak reagovat, a nemáte tušení, jak řídit svůj obchod.
Jestli mají dva výše zmíněné případy něco společného, je to skutečnost, že strach má tendenci narušovat něčí normální rozhodovací proces. V obou případech byly přítomny prvky překvapení, rychlosti a "násilí", které ochromily správný úsudek a plánování. V souvislosti s tím obchodní psychologové často poukazují na fakt, že nad čím nepřemýšlíme, na to se nemůžeme připravit. Pokud při plánování obchodu neberete v úvahu tržní překvapení, můžete ztuhnout, když se nenadálá situace přihodí. Není samozřejmě možné předvídat každý scénář na každém trhu a naplánovat si, jak budete v každém případě jednat, nicméně je vhodné se snažit v tomto ohledu udělat maximum.
Pozorování - Orientace - Rozhodnutí - Akce
Výše zmíněný proces je strategií, kterou můžete pro své obchodování využít. Zaměřte se nejprve na sledování a vypozorování všech důležitých vstupů pro rozhodování, zorientujte se v nich a na základě toho si poté stanovte možné scénáře, co se na trhu může přihodit a jak na to vy jako trader budete reagovat.
Ve své podstatě je vše o řízení rizika a kontrole možných ztrát. Přestože trh přišel s něčím, co může potenciálně zhatit váš aktuální obchodní záměr na trhu, vždy primárně přemýšlejte o řízení svého rizika. Pokud se změní situace a vy nejste schopni identifikovat, co se na trhu odehrává, raději vyskočte z obchodu, než abyste nečinně seděli a bezmyšlenkovitě doufali, že se štěstí přikloní na vaší stranu.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe