Čtvrtek 21. listopadu 2024 11:40
reklama
SAB Finance
reklama
Purple trading AI
reklama
Dukascopy new
reklama
CapXmaster

Bloomberg: Proč téměř nikdo nekupuje zelený vodík

02.09.2024 09:50  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Potenciál vodíku jako bezuhlíkového paliva vyvolává nekonečné nadšení. Od pouští v Austrálii a v Namibii až po větrem ošlehané úžiny Patagonie, firmy a vlády po celém světě plánují postavit skoro 1600 závodů na jeho produkci. Plyn lze vyrábět čistě, pomocí elektřiny z větru nebo slunce, v rámci procesu, při kterém se rozdělí molekuly vody na vodík a kyslík. Je zde ale jeden problém - naprostá většina těchto projektů nemá jediného zákazníka, který by si toto palivo koupil, napsala agentura Bloomberg.

Z hrstky těch, kteří mají nějakou smlouvu o nákupu tohoto paliva, jich má většina jen vágní, nezávazné podmínky. Lze je tak v tichosti zrušit, pokud si to potenciální kupci rozmyslí. V důsledku toho se mnoho projektů, o kterých teď s velkou slávou hovoří země, které usilují o to, aby se staly "Saúdskou Arábií vodíku", pravděpodobně nepodaří nikdy zrealizovat. Pouze 12 procent závodů na vodík má smlouvu se zákazníky na využití tohoto paliva.

"Žádný rozumný developer projektu nezačne vyrábět vodík, pokud pro něj nebude mít kupce, a žádný rozumný bankéř nepůjčí peníze na rozvoj projektu, pokud nemá dostatečnou jistotu, že vodík někdo koupí," říká analytik organizace BloombergNEF Martin Tengler.

Je snadné pochopit, proč zastánci vodíku v něm vidí takový potenciál. Tato molekula může mít zásadní význam pro dosažení nulových čistých emisí v rámci boje proti změnám klimatu. Při spalování v turbíně nebo v palivovém článku vyrábí energii, aniž by vypouštěl do ovzduší skleníkové plyny. Téměř veškerý dnes používaný vodík se získává ze zemního plynu, při jeho produkci z vody a za využití obnovitelných zdrojů energie se ale nevypouští žádný oxid uhličitý.

Mnoho analytiků nevidí jinou možnost jak dekarbonizovat výrobu oceli, námořní dopravu a další odvětví, která nemohou snadno fungovat jen s využitím elektřiny. BloombergNEF odhaduje, že v roce 2050 bude potřeba 390 milionů tun vodíku ročně, aby se podařilo eliminovat emise oxidu uhličitého z globální ekonomiky. To je více než čtyřnásobek množství, které se používá dnes.

Přechod na vodík ale není jednoduchý. Většina podniků, které by mohly využívat vodík, by k tomu potřebovala drahé nové vybavení, což se jim nechce pořizovat. Vodík vyrobený z čisté energie pak stojí čtyřikrát více, než vodík vyrobený ze zemního plynu. Zároveň je obtížné vybudovat infrastrukturu pro dodávky vodíku - nejen závody na jeho produkci, ale i potrubí na jeho přepravu -, když se poptávka po něm může objevit až za několik let.

Země s potenciálem produkce velkého množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je Chile, Austrálie a Egypt, oznámily vysoké cíle produkce tohoto paliva, často na vývoz. Jenom v Číně byla oznámena výstavba více než 360 závodů na zelený vodík.

Evropská unie si stanovila cíl do roku 2030 vyrobit deset milionů tun bezuhlíkového vodíku a stejné množství dovézt. Ve Spojených státech vyčlenil prezident Joe Biden osm miliard dolarů (zhruba 184 miliard Kč) na vytvoření takzvaných vodíkových center, tedy seskupení podniků vyrábějících a využívajících toto palivo.

Generální ředitel firmy Plug Power Andy Marsh uvedl, že jeho společnost provádí inženýrské a projekční práce na evropských projektech, které by dohromady na výrobu zeleného vodíku využily zhruba 4,5 gigawattu obnovitelné energie. "Pokud se podaří realizovat polovinu, budeme šťastní," řekl. "Pokud se podaří realizovat čtvrtinu, budeme také šťastní," dodal. I když si EU stanovila ambiciózní cíle, členské státy je stále zapracovávají do svých předpisů, což zdržuje soukromé investice, upozornil Marsh.

V USA se průmysl a Bidenova vláda nadále přou o požadavky na uplatnění daňových úlev na vodík podle federálního zákona. Projekty určené na vývoz mezitím čelí dalším překážkám. Na rozdíl od zemního plynu a ropy zatím neexistuje pro přepravu vodíku globální systém. Přeprava vyžaduje jeho podchlazení, stlačení nebo přepravu v jiné, lépe zvládnutelné formě, jako je čpavek, který kombinuje vodík s dusíkem.

Generální ředitel firmy na výrobu vodíkových zařízení Thyssenkrupp Nucera Werner Ponikwar považuje potrubí za dobrou možnost. Mnoho budoucích vývozců vodíku ale nebude schopno dostat vodík ke svým případným zákazníkům prostřednictvím potrubí. "Pokud musíte překonat oceán, je to obtížnější," upozornil Ponikwar. Mnozí očekávají, že ambicióznější projekty budou tiše zrušeny. Některé navrhované závody už byly odloženy.

Ponikwar řekl, že dnes mají šanci na úspěch projekty, které zahrnují celý ekosystém, tedy umístění závodu na vodík blízko zdroje čisté energie a s připraveným zákazníkem na dosah ruky. Jeho společnost například dodává zařízení do závodu na vodík v severním Švédsku, který bude následně zásobovat železárnu a ocelárnu, kterou připravuje firma H2 Green Steel. Ta na projekt získala 6,5 miliardy eur (164 miliard Kč). Elektřinu bude závod získávat z vodních elektráren, kterých je v regionu velké množství. Společnosti Mercedes-Benz Group už se zavázala, že bude odebírat 50.000 tun oceli ročně.

Podobnou cestou se vydala i firma Hy Stor Energy. Ta navrhla projekt, který se bude nacházet v blízkosti zákazníka, firmy SSAB. Projekt v americkém státě Mississippi bude k produkci vodíku využívat větrnou a geotermální energii a vodík se bude skladovat v podzemní solné kaverně. O projekt mají teď zájem další zákazníci. Stavba sice ještě nezačala, ale cílem je tento projekt zprovoznit do roku 2027.

"Nepostavili jsme projekt a pak se ho nesnažili prodat lidem. Postavili jsme projekt kolem zákazníka," řekla generální ředitelka firmy Hy Stor Laura Luceová. "Já si myslím, že projekty, které jsou přizpůsobené zákazníkovi, si nakonec vždy najdou cestu k realizaci."

Zdroj: Bloomberg, ČTK

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Bloomberg: Evropa nemá dostatek zemního plynu, kontinent se proto vrací k uhlí
    V Evropě je takový nedostatek zemního plynu, že kontinent začal znovu spoléhat na uhlí, aby uspokojil poptávku po elektřině. Ta se nyní vrací na úroveň před pandemií nemoci covid-19. Uvedla to dnes agentura Bloomberg. Evropa je přitom jinak považována za vzor globálního boje proti emisím oxidu uhličitého.
  • Bloomberg: Gazprom vyvezl do EU a Turecka méně plynu, než se zavázal
    Ruský plynárenský gigant Gazprom loni nesplnil svůj vlastní, konzervativní cíl pro vývoz plynu do Evropy a Turecka. Vyplývá to z výpočtu agentury Bloomberg, které vycházejí z údajů od firmy. Snížený tok plynu přispěl k nejhorší krizi v dodávkách energie na evropském kontinentě za poslední desetiletí. Pro Gazprom byl však loňský rok rekordní - firma uvedla, že produkce plynu vystoupila na 514,8 miliardy metrů krychlových, což je nejlepší výsledek za 13 let.
  • Bloomberg komoditní index prolomil maxima z roku 2016. Komodity začaly rok 2018 na jedničku
    Slabý dolar se zdá být požehnáním pro trh s komoditami a dokazuje to nejen ocenění jednotlivých komodit, ale také agregátní bloomberg commodity index (BCI), který mapuje koš více než dvaceti nejobchodovanějších komodit z šesti komoditních sektorů. BCI díky jejich růst a slabšímu dolaru pokračuje od poloviny měsíce v býčím trendu, díky kterému se vyhoupl včera až nad hranici 90b. a konečně tak prolomil maxima z roku 2016.
  • Bloomberg: Koruna ztratila status bezpečného útočiště
    Česká koruna přestala být investory vnímána jako bezpečné útočiště a v důsledku nadměrných sázek na její růst se změnila "z miláčka ve vyděděnce". Píše o tom na svých internetových stránkách agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Muskova síť X se vyhne regulacím EU, vliv na trh je příliš malý
    Na sociální síť X patřící Elonu Muskovi nedopadne nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA), jehož cílem je omezit vliv technologických gigantů. Podle evropských úřadů je vliv platformy na trhy v unii příliš malý. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. Evropská komise (EK) podle nich zveřejní svá zjištění zřejmě v říjnu.
  • Bloomberg: Musk překonal poslední překážku pro získání odměny
    Tržní hodnota americké automobilky Tesla v úterý dosáhla hranice potřebné k tomu, aby šéf podniku Elon Musk získal první část své mimořádně vysoké odměny. Ta v první fázi činí více než 700 milionů USD (17,5 miliardy Kč), uvedla agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Musk se stal čtvrtým nejbohatším člověkem světa
    Zakladatel a šéf americké společnosti na výrobu elektromobilů Tesla Elon Musk se díky pondělnímu růstu ceny akcií firmy stal čtvrtým nejbohatším člověkem světa. Předstihl tak francouzského podnikatele Bernarda Arnaulta, který působí v odvětví prodeje luxusního zboží. S odvoláním na svůj index miliardářů o tom informovala agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Nejpřesnější předpovědi kurzu koruny má Ebury
    Společnost Ebury, která se věnuje kurzovému zajištění a finančním službám pro střední a malé podniky, se v prvním čtvrtletí stala podle agentury Bloomberg podruhé v řadě institucí s nejpřesnější předpovědí vývoje kurzu české koruny. Ebury zvítězila v konkurenci dvou desítek bank a dalších finančních a analytických institucí. Dlouhodobou kvalitu analytického aparátu společnosti Ebury dokládá i fakt, že v takto silné konkurenci se už sedm čtvrtletí v řadě pohybuje pravidelně mezi nejlepšími třemi institucemi co do přesnosti vývoje kurzu české měny. V letošním roce Ebury očekává, že koruna odevzdá část aktuálních zisků a uzavře rok okolo hranice 23,9 koruny za euro.
  • Bloomberg: Nissan uvažuje o prodeji svého podílu v Mitsubishi
    Japonská automobilka Nissan Motor uvažuje o prodeji svého 34procentního podílu ve společnosti Mitsubishi Motors. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje. Mitsubishi se v roce 2016 stala součástí dlouholeté aliance Nissanu s francouzskou automobilkou Renault. Za podíl v Mitsubishi tehdy Nissan zaplatil zhruba 237 miliard jenů (přes 50 miliard Kč).
  • Bloomberg: Pád Gazpromu otupuje klíčový nástroj Putinovy moci
    Ruský prezident Vladimir Putin přecenil své možnosti, když se pokusil využít ruský státní plynárenský gigant Gazprom k tomu, aby dostal Evropu na kolena. A nyní jsou jeho snahy o posílení Gazpromu vydány na milost a nemilost Číně, napsala agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Rusko vítězí v potravinové krizi, kterou pomohlo vytvořit
    Válka, kterou Rusko zahájilo proti Ukrajině a která prohlubuje globální potravinovou krizi, udělala z Ruska jednoho z vítězů chaosu, jenž Kreml pomohl sám vytvořit. Zatímco ukrajinské přístavy jsou zablokované, Rusko posílá obilí odběratelům, kteří o ně mají zájem. Prodejní cena je ale vyšší, a to právě kvůli problémům, které způsobila blokáda Ukrajiny. Uvedla to agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Saudi Aramco zamlčela investorům část emisí uhlíku
    Saúdskoarabská státní ropná společnost Saudi Aramco zamlčela ve zprávě investorům téměř polovinu emisí uhlíku ze svých rafinerií a petrochemických závodů. Poukázala na to dnes agentura Bloomberg, která analyzovala veřejně dostupné informace firmy o uhlíkové stopě.
  • Bloomberg: Tradiční český nedělní oběd nikdy nebyl dražší
    Agentura Bloomberg si dnes všímá rostoucích cen potravin v České republice. Ilustruje je na příkladu zdražování oblíbeného českého pokrmu, „vepřa-knedla-zela“, a také piva. Oboje pro řadu Čechů stále symbolizuje typický nedělní oběd.
  • Bloomberg: Velké automobilky zvažují, jak zastavit Muska a jeho Teslu
    Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu, která ovládla výrobu elektromobilů. Ve hře je budoucnost odvětví a žádný z tradičních výrobců aut se nehodlá smířit s tím, že ho Musk odsune na vedlejší kolej. Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů (3,7 bilionu Kč), aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice.
  • Bloomberg: VW chce uzavřít továrnu v Číně, kde se vyrábějí i vozy Škoda
    Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho nejstarší čínský partner SAIC Motor plánují v reakci na slábnoucí poptávku po automobilech se spalovacími motory uzavřít nejméně jeden závod v Číně. Společný podnik obou automobilek SAIC Volkswagen Automobile se připravuje na to, že příští rok uzavře továrnu ve městě Nan-ťing, kde se vyrábějí vozy Volkswagen Passat a Škoda a jehož roční kapacita je 360.000 vozů. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Zdanění prázdných bytů bohatých lidí bytovou krizi nevyřeší
    Politikům v různých částech světa se nedaří zvládnout krizi na trhu s dostupným bydlením. V některých světových velkoměstech se tak zaměřili na taktiku, kterou je zdanění prázdných bytů a domů bohatých. Ne všichni jsou však přesvědčeni, že to pomůže. Podle ekonomů jsou tyto poplatky jsou do značné míry politickým divadlem a politici musí začít řešit jiné faktory, jako nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou, píše agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Ziskovost ČEZ snižují zásahy státu, letošní dividenda však díky rezervám podniku může být vyšší, než jakou ji nyní navrhuje
    Ziskovost energetického podniku ČEZ by měla letos a v příštím roce dosáhnout solidní úrovně, a to zejména díky nízkonákladové výrobě elektřiny v jaderných blocích a klesající uhlíkové zátěži. Uvádí to agentura Bloomberg ve své dnešní analýze vyhlídek ČEZ.
  • Bludy o slovenskej montážnej dielni
    V súvislosti so správou, že Slovensko je v hre o výrobňu motorov pre Mitsubishi, sa opäť začal skloňovať pojem „montážna dielňa“. Táto téza o tom, že sme montovňou Európy s nízkou pridanou hodnotou, je blud, a zrejme bol jej pôvodným autorom nejaký politik a nie ekonóm (a potom to prebrali aj tí ekonómovia, ktorým sa nechce rozmýšľať a analyzovať).
  • Blýská se na lepší časy světové ekonomiky?
    Měnověpolitickou událostí uplynulého týdne bylo jednoznačně zasedání bankovní rady ČNB.Ta v souladu s očekáváními rozhodla o zachování základní sazby na stávající úrovni 2,00 % a zajímavější tak byly okolnosti tohoto kroku. Dva ze sedmi členů rady se vyslovili pro zvýšení sazeb o 25 bazických bodů a v radě tak zřetelně stále má zastoupení názor, že vzhledem k vysoké české inflaci by ekonomice „slušela“ přísnější politika navzdory vnějším rizikům. Mírně jestřábí tón volil i guvernér Rusnok na tiskové konferenci. Ohledně geopolitických rizik v radě zřejmě převládá do blízké budoucnosti opatrný optimismus. Zároveň Rusnok připustil, že jelikož aktuálně ČNB navzdory doporučení predikčního modelu volí stabilitu místo zvýšení sazeb, mohla by se k podobnému postupu uchýlit i v opačném případě, tedy nesáhnout ke snížení sazeb, pokud bude existovat předpoklad, že by tak měla učinit jen na přechodnou dobu. Ve své aktualizované prognóze ČNB podle očekávání snížila odhad růstu české ekonomiky pro rok 2020 na 2,4 % (z 2,9 %) a zároveň zmírnila předpokládané tempo posilování české měny. Ta minulý týden zahájila i završila shodně v okolí EUR/CZK 25,51.
  • Blýská se na libře na lepší časy?
    Libra vykázala v posledních dnech solidní zisky, a to hlavně díky dobrým výsledkům ekonomických fundamentů. Spotřebitelské útraty, inflace i růst mezd dopadly nad očekávání. Libru ovšem stále tiží nejistota okolo Brexitu, která brání vyšším ziskům.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
InstaForex rijen 2024