Pondělí 30. prosince 2024 19:48
reklama
RebelsFunding
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
eightcap zlato
reklama
InstaForex rijen 2024

Bloomberg: Velké automobilky zvažují, jak zastavit Muska a jeho Teslu

05.01.2022 18:52  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu, která ovládla výrobu elektromobilů. Ve hře je budoucnost odvětví a žádný z tradičních výrobců aut se nehodlá smířit s tím, že ho Musk odsune na vedlejší kolej. Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů (3,7 bilionu Kč), aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice.

"Ten impozantní boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější," očekává agentura Bloomberg.

Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla už první etapu éry nového pohonu aut. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace aut a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel. Na opačném konci jsou titáni automobilového odvětví - Volkswagen a Toyota, dvě největší automobilky na světě. Každá loni prodala deset nebo 11 aut proti jednomu, které prodal Musk. Volkswagen i Toyota si dobře uvědomují, že éra vozidel na baterii je tady, a proto vymýšlejí strategii, jak zůstat ve hře.

V prosinci tito dva mistři masové výroby aut během pěti dnů nastínili plány, jak v příštích letech postupně investují 170 miliard USD, aby si udrželi pozice v odvětví, kterému kralovali desítky let. Jejich šéfové si uvědomují, že přechod od spalovacích motorů nebude postupný a řádně připravený. Právě naopak - mohl by být i dost nehezký. Něco jako když americká společnost Apple vtrhla na trh mobilní komunikace a rozdrtila finskou Nokii, která do té doby trhu mobilní komunikace s přehledem vládla.

Po roce mimořádně silného růstu, po kterém se Tesla stala zdaleka nejhodnotnější automobilkou všech dob, je otázkou za bilion dolarů to, zda Muskův náskok ve výrobě automobilů příští generace je tak nepřekonatelný, jak naznačuje tržní hodnota jeho firmy.

"Když se dvě největší automobilky na světě rozhodnou, že se teď vrhnou na výrobu elektromobilů, tak už tady není žádný prostor pro spekulace - hlavní proud bude zkrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, který v minulosti řídil britskou automobilku Aston Martin a který byl i ve vedení japonské automobilky Nissan. Palmerovi se někdy přezdívá duchovní otec elektromobility, protože v Nissanu stál u zrodu bateriového auta Leaf. "Očekávám, že přechod k elektrickým autům bude rychlejší, než si kdokoliv dokáže představit."

Způsoby, jakými se Volkswagen a Toyota rozhodly bránit své pozice, se nemohou lišit víc, než by člověk od hrdých titánů automobilového odvětví z Německa a Japonska očekával. Zatímco jeden se dal do pohybu a má Teslu přímo před sebou, ten druhý mohutně investuje do elektromobility, mezitím zvažuje strategii a čeká na příležitost, až první fáze revoluce v automobilovém sektoru ukáže, jak si kdo stojí.

To monstrum, které se zuřivě snaží si to s Muskem rozdat, je Volkswagen. Firma, která je tady více než 84 let a která se postupně rozrostla tak, že už má ve své stáji tucet automobilových značek, vyrábí zhruba ve 120 závodech po celém světě a zaměstnává více lidí, než kolik jich žije v Detroitu - centru amerického automobilového průmyslu. Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliard dolarů (6,1 bilionu Kč) z prodeje aut nejrůznějších modelů.

Za každý rok, co je Herbert Diess v čele Volkswagenu, oznámila tato automobilka bezkonkurenční rozpočet na elektromobilitu. Loni 9. prosince Diess představil svůj zatím největší plán - vynaložit v příštích pěti letech 89 miliard eur na elektromobily a vývoj příslušného softwaru. Právě Muska Diess často používá jako měřítko, a to do té míry, že sám přiznal, že některé kolegy ve vedení Volkswagenu už tím otravuje. V říjnu překvapivě vítal Muska jako hosta na konferenci, které se zúčastnilo na 200 vrcholových manažerů Volkswagenu.

"Naše transformace bude rychlá," řekl Diess už loni v březnu na podobné akci, jaké pořádá Tesla. "A bude větší, než co toto odvětví zažilo za posledních 100 let," dodal.

Loni od ledna do října Volkswagen dodal na trh asi 322.000 plně elektrických aut, což je o něco více než polovina z plánovaných 600.000. Analytici společnosti Sanford C. Bernstein & Co předpokládali, že Volkswagen jich za celý rok prodá asi 450.000. "Neznamená to konec světa, ale není to ani žádný důvod k oslavě," upozorňují.

Zdá se ale, že Diesse to nijak neznervózňuje. Architektura, kterou sdílejí vozy ID.3 a ID.4, podpoří do konce letošního roku celkem 27 různých elektromobilů. Volkswagen je bude vyrábět nejprve v pěti závodech - v Německu, Číně a v České republice - a později celkem v osmi. Výrobu zahájí ve dvou dalších závodech v Německu a v jednom ze svých závodů ve Spojených státech, a sice v Chattanooze v Tennessee.

Zdroj: Bloomberg, ČTK

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Bloomberg: Muskova síť X se vyhne regulacím EU, vliv na trh je příliš malý
    Na sociální síť X patřící Elonu Muskovi nedopadne nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA), jehož cílem je omezit vliv technologických gigantů. Podle evropských úřadů je vliv platformy na trhy v unii příliš malý. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. Evropská komise (EK) podle nich zveřejní svá zjištění zřejmě v říjnu.
  • Bloomberg: Musk překonal poslední překážku pro získání odměny
    Tržní hodnota americké automobilky Tesla v úterý dosáhla hranice potřebné k tomu, aby šéf podniku Elon Musk získal první část své mimořádně vysoké odměny. Ta v první fázi činí více než 700 milionů USD (17,5 miliardy Kč), uvedla agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Musk se stal čtvrtým nejbohatším člověkem světa
    Zakladatel a šéf americké společnosti na výrobu elektromobilů Tesla Elon Musk se díky pondělnímu růstu ceny akcií firmy stal čtvrtým nejbohatším člověkem světa. Předstihl tak francouzského podnikatele Bernarda Arnaulta, který působí v odvětví prodeje luxusního zboží. S odvoláním na svůj index miliardářů o tom informovala agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Nejpřesnější předpovědi kurzu koruny má Ebury
    Společnost Ebury, která se věnuje kurzovému zajištění a finančním službám pro střední a malé podniky, se v prvním čtvrtletí stala podle agentury Bloomberg podruhé v řadě institucí s nejpřesnější předpovědí vývoje kurzu české koruny. Ebury zvítězila v konkurenci dvou desítek bank a dalších finančních a analytických institucí. Dlouhodobou kvalitu analytického aparátu společnosti Ebury dokládá i fakt, že v takto silné konkurenci se už sedm čtvrtletí v řadě pohybuje pravidelně mezi nejlepšími třemi institucemi co do přesnosti vývoje kurzu české měny. V letošním roce Ebury očekává, že koruna odevzdá část aktuálních zisků a uzavře rok okolo hranice 23,9 koruny za euro.
  • Bloomberg: Nissan uvažuje o prodeji svého podílu v Mitsubishi
    Japonská automobilka Nissan Motor uvažuje o prodeji svého 34procentního podílu ve společnosti Mitsubishi Motors. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje. Mitsubishi se v roce 2016 stala součástí dlouholeté aliance Nissanu s francouzskou automobilkou Renault. Za podíl v Mitsubishi tehdy Nissan zaplatil zhruba 237 miliard jenů (přes 50 miliard Kč).
  • Bloomberg: Pád Gazpromu otupuje klíčový nástroj Putinovy moci
    Ruský prezident Vladimir Putin přecenil své možnosti, když se pokusil využít ruský státní plynárenský gigant Gazprom k tomu, aby dostal Evropu na kolena. A nyní jsou jeho snahy o posílení Gazpromu vydány na milost a nemilost Číně, napsala agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Proč téměř nikdo nekupuje zelený vodík
    Potenciál vodíku jako bezuhlíkového paliva vyvolává nekonečné nadšení. Od pouští v Austrálii a v Namibii až po větrem ošlehané úžiny Patagonie, firmy a vlády po celém světě plánují postavit skoro 1600 závodů na jeho produkci. Plyn lze vyrábět čistě, pomocí elektřiny z větru nebo slunce, v rámci procesu, při kterém se rozdělí molekuly vody na vodík a kyslík. Je zde ale jeden problém - naprostá většina těchto projektů nemá jediného zákazníka, který by si toto palivo koupil, napsala agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Rusko vítězí v potravinové krizi, kterou pomohlo vytvořit
    Válka, kterou Rusko zahájilo proti Ukrajině a která prohlubuje globální potravinovou krizi, udělala z Ruska jednoho z vítězů chaosu, jenž Kreml pomohl sám vytvořit. Zatímco ukrajinské přístavy jsou zablokované, Rusko posílá obilí odběratelům, kteří o ně mají zájem. Prodejní cena je ale vyšší, a to právě kvůli problémům, které způsobila blokáda Ukrajiny. Uvedla to agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Saudi Aramco zamlčela investorům část emisí uhlíku
    Saúdskoarabská státní ropná společnost Saudi Aramco zamlčela ve zprávě investorům téměř polovinu emisí uhlíku ze svých rafinerií a petrochemických závodů. Poukázala na to dnes agentura Bloomberg, která analyzovala veřejně dostupné informace firmy o uhlíkové stopě.
  • Bloomberg: Tradiční český nedělní oběd nikdy nebyl dražší
    Agentura Bloomberg si dnes všímá rostoucích cen potravin v České republice. Ilustruje je na příkladu zdražování oblíbeného českého pokrmu, „vepřa-knedla-zela“, a také piva. Oboje pro řadu Čechů stále symbolizuje typický nedělní oběd.
  • Bloomberg: VW chce uzavřít továrnu v Číně, kde se vyrábějí i vozy Škoda
    Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho nejstarší čínský partner SAIC Motor plánují v reakci na slábnoucí poptávku po automobilech se spalovacími motory uzavřít nejméně jeden závod v Číně. Společný podnik obou automobilek SAIC Volkswagen Automobile se připravuje na to, že příští rok uzavře továrnu ve městě Nan-ťing, kde se vyrábějí vozy Volkswagen Passat a Škoda a jehož roční kapacita je 360.000 vozů. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Zdanění prázdných bytů bohatých lidí bytovou krizi nevyřeší
    Politikům v různých částech světa se nedaří zvládnout krizi na trhu s dostupným bydlením. V některých světových velkoměstech se tak zaměřili na taktiku, kterou je zdanění prázdných bytů a domů bohatých. Ne všichni jsou však přesvědčeni, že to pomůže. Podle ekonomů jsou tyto poplatky jsou do značné míry politickým divadlem a politici musí začít řešit jiné faktory, jako nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou, píše agentura Bloomberg.
  • Bloomberg: Ziskovost ČEZ snižují zásahy státu, letošní dividenda však díky rezervám podniku může být vyšší, než jakou ji nyní navrhuje
    Ziskovost energetického podniku ČEZ by měla letos a v příštím roce dosáhnout solidní úrovně, a to zejména díky nízkonákladové výrobě elektřiny v jaderných blocích a klesající uhlíkové zátěži. Uvádí to agentura Bloomberg ve své dnešní analýze vyhlídek ČEZ.
  • Bludy o slovenskej montážnej dielni
    V súvislosti so správou, že Slovensko je v hre o výrobňu motorov pre Mitsubishi, sa opäť začal skloňovať pojem „montážna dielňa“. Táto téza o tom, že sme montovňou Európy s nízkou pridanou hodnotou, je blud, a zrejme bol jej pôvodným autorom nejaký politik a nie ekonóm (a potom to prebrali aj tí ekonómovia, ktorým sa nechce rozmýšľať a analyzovať).
  • Blýská se na lepší časy světové ekonomiky?
    Měnověpolitickou událostí uplynulého týdne bylo jednoznačně zasedání bankovní rady ČNB.Ta v souladu s očekáváními rozhodla o zachování základní sazby na stávající úrovni 2,00 % a zajímavější tak byly okolnosti tohoto kroku. Dva ze sedmi členů rady se vyslovili pro zvýšení sazeb o 25 bazických bodů a v radě tak zřetelně stále má zastoupení názor, že vzhledem k vysoké české inflaci by ekonomice „slušela“ přísnější politika navzdory vnějším rizikům. Mírně jestřábí tón volil i guvernér Rusnok na tiskové konferenci. Ohledně geopolitických rizik v radě zřejmě převládá do blízké budoucnosti opatrný optimismus. Zároveň Rusnok připustil, že jelikož aktuálně ČNB navzdory doporučení predikčního modelu volí stabilitu místo zvýšení sazeb, mohla by se k podobnému postupu uchýlit i v opačném případě, tedy nesáhnout ke snížení sazeb, pokud bude existovat předpoklad, že by tak měla učinit jen na přechodnou dobu. Ve své aktualizované prognóze ČNB podle očekávání snížila odhad růstu české ekonomiky pro rok 2020 na 2,4 % (z 2,9 %) a zároveň zmírnila předpokládané tempo posilování české měny. Ta minulý týden zahájila i završila shodně v okolí EUR/CZK 25,51.
  • Blýská se na libře na lepší časy?
    Libra vykázala v posledních dnech solidní zisky, a to hlavně díky dobrým výsledkům ekonomických fundamentů. Spotřebitelské útraty, inflace i růst mezd dopadly nad očekávání. Libru ovšem stále tiží nejistota okolo Brexitu, která brání vyšším ziskům.
  • BMEX bude uvedený na externí burze Gate.io jako první BitMEX token, další budou následovat v roce 2023
    BitMEX, jedna z nejdůvěryhodnějších světových kryptoměnových platforem pro profesionální a institucionální obchodníky, uvede 5. dubna svůj vlastní token BMEX na kryptoměnovou burzu Gate.io. Uvedením tokenu, který poprvé přesáhne hranice platformy BitMEX a brzy se objeví i na dalších burzách, BitMEX pokračuje ve své současné strategii, jejímž cílem je růst a rozšiřování užitkového ekosystému pro držitele BMEX.
  • BMO Capital Markets snižuje prognózu cen zlata a stříbra na příští dva roky
    Zlato se snaží udržet býčí dynamiku kvůli rostoucím úrokovým sazbám. To je důvod, proč BMO Capital Markets snížila svou prognózu cen na další dva roky a uvedla, že kov v roce 2023 klesne o 6 % na 1 649 USD za unci a v roce 2024 o 4 % na 1 615 USD za unci.
  • BMW, JLR a Volkswagen používaly zakázané díly z Číny, uvádí zpráva Kongresu
    Německé automobilky BMW a Volkswagen a také britská Jaguar Land Rover (JLR) používaly součástky vyrobené dodavatelem, který je na seznamu firem zakázaných kvůli vazbám na nucenou práci v Číně. Uvádí to zpráva amerického Kongresu, na kterou upozornil server zpravodajské televize BBC.
  • BMW profituje z nárůstu poptávky na asijském trhu
    O svůj vůbec nejlepší srpnový výdělek se postarala automobilka BMW s nárůstem prodeje o 6% na 165 431 prodaných vozů. Poptávka nejvíce narostla v Asii a Evropě, zatímco v Americe klesl prodej o více než 4% na 38 200 prodaných vozů. Meziročně prodej stoupl v prvních osmi měsících letošního roku o 5,5% na 1,509 milionu prodaných aut. V Evropě vzrostl prodej o 6% na 62 653 vozů, v Asii téměř o 14% na 59 047 vozů. S nárůstem se počítá i ve zbytku letošního roku. Za minulý rok dodala automobilka neuvěřitelných 2,25 milionů aut, a to vůbec poprvé v historii společnosti.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
Purple ebook obchodování ropy