Sobota 23. listopadu 2024 08:56
reklama
Purple trading AI
reklama
Swissquote Bank
reklama
Investingfox 16 let
reklama
Investingfox Partner

Maloobchod se dočkal po roce a půl růstu

12.01.2024 13:44  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Rok a půl trvající propad maloobchodních tržeb se konečně zastavil, když v listopadu byl zaznamenán reálný růst o 0,9 %. Tento výsledek je sice pro trhy překvapením ale jednoznačně s pozitivním nádechem. V dalších měsících lze očekávat, že sektor maloobchodu bude těžit z vyšší spotřeby domácností, které nebude již takovým způsobem svírat vysoká inflace.

Zaměříme-li se na konkrétní oblasti v maloobchodu, tak v meziročním vyjádření rostly tržby za pohonné hmoty (+3,7 %) a za nepotravinářské zboží (+1,3 %). Naopak za potraviny Češi utráceli méně, když reálné tržby obchodníků klesly o 0,7 %. Pokračuje tak trend, kdy lidé nakupují v mnoha případech kvalitnější potraviny, ale v menším množství, aby je dokázali spotřebovat a nedocházelo ke zbytečnému plýtvání. Zároveň stále zásadní roli hraje pochopitelně jejich cena. Co se týká jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu, tak nejvíce rostly tržby prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+9,9 %). Následují maloobchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (+7,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (+6,6 %) a také s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+0,3 %). Na druhé straně nespokojenost bude stále panovat u prodejců s výrobky pro domácnost, kde klesly tržby o 6,5 %. I zde by se mělo ovšem začít blýskat na lepší časy s tím, jak Česká národní banka bude snižovat úrokové sazby, čímž se zvýší poptávka v oblasti stavebnictví, následovaná vyšším zájmem o vybavení domácností. Rovněž se významně snížily tržby prodejcům oděvů a obuvi (-6,2 %), kterým kromě poklesu reálných mezd domácností nenahrávalo ani počasí. Snížily se tržby jak ve specializovaných prodejnách potravin (-1,4 %), tak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (-0,7 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží tržby znovu rostly, a dokonce rychleji než v říjnu, tentokrát o 9,3 %. Internetové a zásilkové obchody evidovaly podobný růst tržeb jako v říjnu.

Meziměsíčně stouply tržby za pohonné hmoty o 3,7 %, za potraviny o 1,0 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.


Vysoká inflace požírala úspory českých domácností, což se významně projevovalo i v maloobchodním sektoru, kterému jako celku klesaly reálné tržby rok a půl. Nyní se zdá, že konečně přišel obrat k lepším časům, kdy lidé začnou více utrácet. Měla by to být právě domácí spotřeba, která v letošním roce potáhne českou ekonomiku sice k mírnému ale k růstu.

Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Maloobchodní tržby 11/2022 - Y/Y - 8,7 %
    „Další propad tržeb v maloobchodu není žádným překvapením. Je to potvrzení toho, že domácnosti šetří, kde můžou, a tak si nakoupí jen to podstatné, co pro běžný provoz potřebují. Takzvanou zbytnou spotřebu pak odkládají na dobu, kdy se inflace uklidní a jim se stabilizují příjmy. Toto odpovědné chování však bude tahat ke dnu celé české hospodářství.“
  • Maloobchodní tržby 1/2023 - Y/Y - 7,7 %
    „Češi přizpůsobují své chování vysokým cenám, a to se projevuje zejména v maloobchodních tržbách. Další meziroční pokles v prodejích tak není příliš překvapivý a dá se očekávat, že se tržby obchodníkům jen tak nevrátí. Samostatnou kapitolou je pak prodej potravin, kde se v Česku šetří nejvíce. Obchodníci si tak dohánějí marže, kde můžou a to vytváří začarovaný kruh, ve kterém je spotřebitel nucen k maximální ostražitosti.“
  • MALOOBCHODNÍ ZPRÁVA PODPORUJE DOW K NOVÉMU MAXIMU
    Překvapivě silné maloobchodní prodeje pomohly Dow Jones Industrial stoupnout devátý burzovní den v řadě, což nebyl...
  • Maloobchod pokračuje v mírném růstu
    „V červenci maloobchodní tržby v podstatě zkopírovaly červnový vývoj. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Zatímco v červnu se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně zvýšily meziročně o 4,4 %, v červenci to bylo o 4,5 %. Meziměsíční vývoj pak byl identický, v obou měsících maloobchodní tržby vzrostly o 0,7 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly meziročně o 5,9 %, potraviny si polepšily o 4,0 % a pohonné hmoty o 0,6 %. V meziměsíčním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly mírně o 0,4 % a tržby za potraviny o 1,3 %; naopak tržby za pohonné hmoty nepatrně poklesly, a to konkrétně o 0,1 %,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
  • Maloobchod pokračuje v oživení, došlo ale ke zpomalení
    Tuzemský maloobchod (bez započtení prodeje automobilů) vykázal v srpnu v meziročním vyjádření stagnaci. Po zohlednění kalendářních vlivů to pak odpovídá meziročnímu reálnému zvýšení o 1,6 %, což je jen mírně pod růstem z minulého měsíce (1,8 % r/r). Se zahrnutím automobilů došlo k meziročnímu snížení tržeb o 2,6 %. Náš optimistický předpoklad zlepšení trendu oživení se tak nenaplnil. I přesto ale trend zlepšení pokračuje. Oproti červenci maloobchodní tržby reálně vzrostly o 0,3 %.
  • Maloobchod potvrzuje oživení spotřeby
    Zatímco průmysl klopýtá, maloobchod se naopak staví na nohy o něco sebevědoměji, než jsme čekali. Maloobchodní tržby v červenci vzrostly o 0,1 % meziměsíčně a meziroční pokles tak zvolnil z -3,9 % na -1,8 %. Pokud by se vzal v potaz rychlý růst prodejů motorových vozidel, byl by maloobchod dokonce v lehkém meziročním plusu.
  • Maloobchod prochází radikální transformací
    „Kamenné prodejny se předělávají na výdejny zboží nakupovaného po internetu. Obchodníci, kteří nereflektují trend přechodu do online prostředí, jsou vytlačováni z trhu. V přímém přenosu tak můžeme sledovat radikální transformaci maloobchodního prodeje vyvolanou pandemií koronaviru,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Maloobchod překonává očekávání
    Tržby v maloobchodním sektoru vzrostly čtvrtý měsíc v řadě, když v březnu byly meziročně reálně vyšší o 6,1 %. Takto vysoký nárůst nebyl žádným z analytiků očekáván a nabízí se tak domněnka, že spotřeba domácností bude v letošním roce silnější, než se původně očekávalo. Zároveň došlo k revizi únorového výsledku z 1,6 % na 2,5 %. V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců stouply o 1,3 %.
  • Maloobchod překvapil, negativně
    Mimo veškeré odhady zamířil říjnový výsledek maloobchodu. Bohužel ve směru dolů a meziroční propad dosáhl reálně 9,4 %. Trh přitom předpokládal zpomalení „jen“ zhruba o 6,5 %, po 5,3 % v září (revidováno z -5,6 %). Nečekaně prudký je tak i pokles měřený meziměsíční dynamikou, kdy tržby proti září poklesly o 1,8 %. Česká ekonomika tak alespoň podle dílčích dat za říjen brzdí rychlejším tempem, než jsme původně předpokládali. To znamená, že pokles ekonomiky na přelomu roku může být silnější, zároveň ale rychle ustupující poptávka nedává prostor ani příliš perzistentní jádrové inflaci, a i růst cen by se měl v takovém prostředí stabilizovat rychleji.
  • Maloobchod překvapil výrazným růstem
    České maloobchodní tržby po očištění o prodeje automobilů v březnu vzrostly o výrazných 6,1 % y/y, zatímco tržní konsenzus počítal s 2,8 %. Směrem nahoru byla revidována i únorová data, a to z původních 1,6 % na 2,5 % y/y. Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy tak pokračoval již čtvrtý měsíc v řadě.
  • Maloobchod se odráží od loňských propadů
    Vládní opatření byla v platnosti i během března, a tak se od tržeb v maloobchodu nedaly čekat zázraky. Oproti únoru tržby po očištění o sezónní vlivy poklesly reálně o 1,6 %. V meziročním srovnání se ovšem dostavil líbivý výsledek +13,0 % včetně prodeje automobilů a +6,6 % vyjma automobilového sektoru. Růst je ale tažen nízkou srovnávací základnou. Zhruba od poloviny minulého března byla zavedena první restriktivní opatření a došlo tak prakticky k vypnutí aktivity v maloobchodu. Meziroční ztráty činily 12,9 %, o měsíc později, v dubnu 2020, dosahovaly již na 20,8 %.
  • Maloobchod se snad už odráží ode dna
    Maloobchodní tržby bez prodejů automobilů klesají sice již více než rok, ale květen přinesl první pozitivní signál, jelikož v meziměsíčním srovnání byly tržby o 0,5 % vyšší. Meziročně tržby v maloobchodě za měsíc květen klesly reálně o 6,1 %.
  • Maloobchod sílí, ale prodej aut je stále slabý
    Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v červenci vzrostly meziměsíčně o 0,5 %, tedy velmi podobnou rychlostí jako v červnu. V meziročním vyjádření to představuje růst o 3,1 %, což bylo prakticky v souladu s naším odhadem, ale téměř dva procentní body pod mediánem očekávání analytiků. Nutno dodat, že letošní červenec měl meziroční kalendářní nevýhodu v podobě dvou chybějících pracovních dnů. Po očištění o tento faktor činil reálný růst tržeb v maloobchodu 5,5 % po červnovém tempu 6,7 %. Toto zpomalení je přirozeně dáno rostoucí srovnávací základnou z minulého roku, kdy podobně jako letos ekonomika fungovala při téměř plném rozvolnění protipandemických opatření.
  • Maloobchod si v červnu polepšil
    „Tržby v maloobchodě se v červnu zvýšily. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Zatímco meziměsíčně v červnu tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel vzrostly o 0,7 %, meziročně se reálně zvýšily o 4,4 %. Meziměsíčně vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 1,6 % a tržby za pohonné hmoty o 1,0 %. Tržby za potraviny naopak klesly o 0,8 %. Meziroční nárůst pak zaznamenaly tržby za nepotravinářské zboží, které reálně vzrostly o 6,4 %. Současně se zvýšily i tržby za pohonné hmoty a potraviny, shodně o 2,5 %,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
  • Maloobchod ukazuje na další propad spotřeby
    Včerejší čísla z maloobchodu potvrdila, že čtvrtý kvartál bude pravděpodobně ve znamení pokračující recese, do které nás dostala vysoká inflace, prudký propad reálných mezd (v průměru skoro o 10 %) a z toho vyplývající slabá spotřeba domácností. Říjnový maloobchod ukázal, že nominálně sice české domácnosti v obchodech kvůli vysoké inflaci utratí více peněz (meziročně o 7,4 %), reálně si však koupí výrazně méně (meziročně o 9,4 %). Ještě markantnější je toto porovnání s před-covidovým rokem 2019.
  • Maloobchod ukazuje na konec spotřebitelské recese
    Českému spotřebiteli se blýská na lepší časy. Maloobchod v listopadu skončil nad odhadem nás i trhu (+0,9 % versus -1,6 %) a v kombinaci s říjnem ukazuje na opětovný růst spotřeby českých domácností. Bohudík. Jinak totiž procházka rokem 2023 nebyla pro českého spotřebitele nijak veselá a v prvních třech kvartálech se marně pokoušel najít “pevnou půdu pod nohama”.
  • Maloobchod ukazuje na lepší výkon spotřeby ke konci roku
    Maloobchodní tržby v říjnu vzrostly reálně meziměsíčně o 0,6 % (částečně i kvůli negativní revizi za září) a ukazují na lehké oživení spotřeby ke konci roku. S tím počítáme nejen my, ale i centrální banka a z jejího pohledu nejsou dnešní čísla velkým překvapením. Hodnocení čísel z maloobchodu trochu kazí pohled do jeho struktury. Je patrné, že tržbám do značné určité míry pomáhají pohonné hmoty.
  • Maloobchod ukazuje na rychlejší stabilizaci spotřeby
    Únorový maloobchod nás překvapil lehce pozitivně. Po poměrně výrazném lednovém nárůstu tržeb, daném mimo jiné i tím, že řada zboží (například textil) na rozdíl od roku 2022 začala opět sezónně zlevňovat, jsme předpokládali výraznější únorový útlum. K tomu nedošlo, když meziměsíčně maloobchod reálně poklesl jen 0,4 % a meziročně se tak tempo poklesu maloobchodu opět zmírnilo (na -6,4 % oproti našemu odhadu -8 %). Bylo to především díky sezónně zlevňujícímu nepotravinářskému zboží - tržby v prodejnách s oděvy a obuví meziročně vzrostly o 4,8 %, stejně tak jako v prodejnách s počítači a elektronikou (+3,8 %). Na druhé straně potraviny v únoru opět prohloubily svůj propad (-7,6 % meziročně).
  • Maloobchod únoru - klid před bouří
    Maloobchodní tržby v únoru bez segmentu aut meziměsíčně stagnovaly. V meziročním vyjádření to znamenalo růst o 7,4 %, což bylo citelně nad očekáváním trhu (4,5 %) i naším odhadem (4,8 %). Nicméně letošnímu únoru pomohl meziročně vyšší počet dní. Po očištění o tento efekt činil růst 3,9 %. Meziměsíčně došlo k nárůstu prodeje motorových vozidel o 0,8 %, ale jejich meziroční pokles se přesto mírně prohloubil na 4,6 % (po očištění o kalendářní vlivy o 5,5 %). Celkové tržby včetně motoristického segmentu vzrostly meziročně o 3,6 %, když analytici čekali 2,4 %.
  • Maloobchodu se v listopadu dařilo
    Listopadové maloobchodní tržby se po očištění o handicap jednoho pracovního dne zvýšily o 3,7 %. Bez této úpravy stouply o 2,9 %. Ve srovnání s tržním konsenzem překvapil především maloobchod včetně prodejů aut. Prodej automobilů v listopadu vzrostl o 3,0 % ve srovnání s říjnovými 1,2 %. Jinak opět nejvíce rostly tržby za nepotravinářské zboží. Vyšší příjmy umožňují domácnostem utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, což se pak odráží v růstu prodejů nepotravinářského zboží (+7,4 %). Tržby za potraviny rostly pouze mírně, a to o 0,2 % y/y. Tržby za pohonné hmoty v listopadu naopak vykázaly pokles. Zvýšení tržeb nejvíce ovlivnil prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb. Ten v meziročním srovnání stoupl o téměř 15 %. Kolem těchto úrovní ovšem roste stabilně. Rostl i zájem domácností o nákup počítačových a komunikačních zařízení (+8,8 % y/y) či o výrobky pro domácnost.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
InstaForex rijen 2024