Čtvrtek 21. listopadu 2024 16:56
reklama
InstaForex rijen 2024
reklama
Fintokei StartTrader
reklama
Investingfox 16 let
reklama
Purple webinář Ve vaší režii

Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst

04.12.2019 11:00  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

V nadcházejících letech automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst, vyplývá z aktuálních čísel agentury Bloomberg. Z hlediska české ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně závislá. Ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových závodech v USA či Británii.

Jen v minulém týdnu oznámily německé automobilky Daimler, vyrábějící mercedesy, a Audi, že dohromady v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst. Japonská automobilka Nissan zase svůj provoz zeštíhlí o 12 500 pracovních míst.

Důvodem je celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku oslabují růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové ekonomiky, ale také nástup online přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií, včetně těch environmentálně šetrnějších, které vyžaduje striktnější regulace zaváděná v rámci boje s klimatickými změnami.

Letos se celosvětově vyrobí 88,8 milionů osobních aut (včetně vozů typu van nebo SUV), což je meziročně o takřka šest procent méně, plyne z dat společnosti IHS Markit. Automobilky musí osekávat své náklady, což v příštích letech budou řešit právě i poměrně masivním rušením pracovních míst. Uvedená suma 80 tisíc pracovních míst podle všeho není zdaleka konečná.

Svižný růst mezd, který stále vykazuje česká ekonomika, je tak právě i z důvodu oslabování globálního autoprůmyslu neudržitelný. Česká republika patří z největším světovým producentům aut s tradičním pohonem na obyvatele, takže se ji problémy autoprůmyslu, zejména pochopitelně toho německého, dříve či později zásadně dotknou.

Podle dnešních dat ČSÚ rostly mzdy v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta po očištění o inflaci. Takový vzestup má lví podíl na citelném nárůstu reálných jednotkových nákladů práce. To je ukazatel, který vyjadřuje nákladnost práce při zohlednění změny v úrovni produktivity. Produktivita práce sice v Česku loni rostla v rámci EU nadprůměrným tempem, avšak její nárůst nestačil ke kompenzaci růstu pracovních výdělků. Loni rostly jednotkové náklady práce v celé EU rychleji než v ČR pouze v Rumunsku. Letos podle podzimní prognózy Evropské komise porostou jednotkové náklady práce v ČR reálně meziročně o 1,1 procenta, zatímco v EU jako celku jen o 0,4 procenta. Stále nadprůměrný růst české pracovní síly tedy sráží její konkurenceschopnost na mezinárodním poli, což v příštích letech uspíší nevyhnutelné rušení míst také i v českém autoprůmyslu.    

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom CZECH FUND

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Automobilka Hyundai ukončila v Nošovicích výrobu manuálních převodovek
    Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku dnes po více než 15 letech ukončila výrobu manuálních převodovek. Výrobní halu Převodovkárna přebuduje na provoz zaměřený na kompletaci baterií pro elektrická auta. Naprostá většina zaměstnanců převodovkárny se v závodě uplatní na jiných pozicích. Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) to dnes sdělila ČTK. Převodovky bude nově odebírat z Asie.
  • Automobilkám se daří, Volkswagen roste už 10 seancí v řadě a posiluje DAX
    S odstupem několika týdnů se potvrzuje, že to s pádem automobilového průmyslu nebude tak žhavé. Problémy s obcházením ...
  • Automobilka Nissan se po 11 letech propadla do ztráty
    Japonský výrobce aut Nissan Motor se v loňském roce kvůli nižšímu prodeji poprvé po 11 letech propadl do ztráty. Firma současně představila nový čtyřletý plán, který zahrnuje snížení výrobní kapacity o pětinu, včetně uzavření továren ve Španělsku a Indonésii, a fixních nákladů o 300 miliardy JPY (68,3 miliardy Kč). Automobilka by se díky novému plánu měla stát menší a efektivnější, uvádí v dnešním prohlášení.
  • Automobilka Opel je opět prověřována kvůli obcházení měření emisí
    Spolkový úřad pro motorová vozidla prošetřuje podezření, že automobilka Opel nasadila software umožňující podvádět při měření emisí u nového Insignie. Jde o první případ u vozu, který má splňovat od září platnou emisní normu Euro 6d.
  • Automobilka Škoda chce, aby za 7 let 10 aut jezdilo na elektřinu
    První elektrické auto z Mladé Boleslavi, Škoda e-Citigo, už ukáže příští rok. Za dva roky představí elektrické SUV. Škoda Auto tak mění své plány v oblasti elektromobility.
  • Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur
    Automobilka Škoda loni zvýšila provozní zisk o 182 procent na 1,77 miliardy eur (44,8 miliardy Kč). Tržby se zvýšily o 26 procent na 26,5 miliardy eur (více než 671 miliard Kč). Ve výsledkové zprávě za loňský rok to dnes uvedl německý automobilový koncern Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí. Výrobu Škoda loni zvýšila o 16 procent na 888.050 vozidel.
  • Automobilka Škoda v lednu hlásí propad prodeje automobilů
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto hlásí lednový propad. Na celém světě v lednu prodala 102 600 vozů. Meziročně o 1,1 % méně než v roce 2018 ve stejném období, kdy byl lednový prodej vozů rekordní v historii společnosti. Tehdy dodala celosvětově 103 800 vozů, meziročně o 10,7 % více.
  • Automobilka Škoda zavádí v Německu šrotovné
    Pokud si zakoupíte Škodu Super, sleva bude činit až 194 000 korun. Šrotovné umožní nahradit Němcům starší vozy disponující emisními normami Euro 5 a nižší za nové modely splňující přísný předpis Euro 6, který platí od letošního září.
  • Automobilka Tesla přesune sídlo z Kalifornie do Texasu, oznámil Musk
    Tesla oficiálně přesune své sídlo z kalifornského Silicon Valley do Texasu. Na valné hromadě akcionářů americké automobilky to oznámil generální ředitel společnosti Elon Musk. Výrobu na západním pobřeží Spojených států podle něj ale firma zachová.
  • Automobilka Volvo získala rekordní objednávku na 1000 elektrických kamionů
    Společnost Volvo Trucks podepsala předběžnou objednávku se švýcarskou stavební společností Holcim na dodání 1000 elektrických kamionů v příštích sedmi letech. Pro Volvo je to největší komerční zakázka na elektrické nákladní vozy, uvádí se v dnešním sdělení automobilky. Hodnota objednávky nebyla zveřejněna.
  • Automobilky FCA a PSA upravily podmínky fúze
    Francouzská automobilka PSA a italsko-americká Fiat Chrysler (FCA) upravily podmínky své plánované fúze. Cílem změn je zachování vyšší hotovosti a větší snížení nákladů v době pokračující koronavirové krize. Oznámily to společnosti v dnešním prohlášení. Sloučená firma se bude jmenovat Stellantis a má být čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan.
  • Automobilky hlásí obří propady prodejů
    „Škodovce se propadají prodeje nových vozidel méně než ostatním značkám na evropském trhu. Díky tomu vzrostl její tržní podíl, takže každý sedmnáctý nově prodaný automobil má logo s okřídleným šípem,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Automobilky hlásí, že prodej aut v ČR zpomaluje
    Po rekordním roce 2017 čekají české automobilky horší časy. Prodeje komplikují nové regulace ze strany EU, které způsobily poklesem prodejů od loňského roku.
  • Automobilky kvôli vyšším mzdám zo Slovenska neodídu. Lebo sú tu z iného dôvodu
    Všemožné reakcie na štrajk vo Volkswagene ma utvrdili v tom, že tu panuje jeden veľký mýtus tom, že automobilový priemysel je u nás taký veľký pre to, lebo sa v západnej Európe jedného krásneho dňa spakovali fabriky kvôli mzdám a odišli na Slovensko (nehovorím len o automobilkách, ale aj o subdodávateľoch). Keďže slovenskému automobilovému priemyslu spomedzi európskych investorov dominujú tí nemeckí, tak by podľa tejto logiky malo v Nemecku ubúdať pracovných miest v automobilovom priemysle.
  • Automobilky Nissan a Renault dosáhly dohody o úpravě aliance
    Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily dnes firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
  • Automobilky pod tlakem konkurence a změn
    Ostrá konkurence ve světě automobilek tlačí dolů marže a zisky. Jakási nestabilní rovnováha trvá již řadu let. Peníze mizí v nenávratnu, neboť jejich návratnost neodpovídá nákladu kapitálu. Mnoho automobilek svůj náklad kapitálu ani z daleka nepokrývá a jejich zisky jsou mnohem nižší, než by měly být zisky odpovídající tomu, kolik bylo do firmy investováno peněz. Mnoho z nich je i přímo ve ztrátě. Jen pár z nich náklad kapitálu pokrývá.
  • Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
    Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
  • Automobilky v srpnu stáhly průmysl do záporu
    Průmyslová produkce v ČR v srpnu po očištění o sezónní vlivy oproti červenci klesla o 3,2 %. To bylo plně v souladu s naším odhadem. Nicméně v časové řadě došlo ke změnám v meziročním srovnání. Průmysl tak rostl o pouhých 1,4 %, zatímco my jsme počítali s růstem kolem 4 %. Tržní očekávání bylo v průměru lehce nad 5 %, nicméně rozptyl odhadů byl velmi vysoký od 1,9 % do 8,5 %, což napovídá o vysoké nejistotě vývoje průmyslové produkce. Současně lze také říci, že průmyslová výroba v srpnu byla pod všemi odhady. Srpnovému výsledku navíc pomohla meziroční kalendářní výhoda v podobě jednoho pracovního dne navíc. Po standardním očištění o tento efekt odhaduje statistický úřad pro meziroční srovnání dokonce záporných 1,4 %.
  • Automobilový průmysl napříč globálním trhem
    Rok 2019 se neprojevuje v kladných číslech zejména u automobilky Volkswagen. Produkce automobilového průmyslu se loni naopak zvýšila na Slovensku.
  • Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
    Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti loňskému srpnu byla nižší o 1,4 %. Hlavním důvodem slabších srpnových čísel byly jednoznačně slabší výsledky automobilového průmyslu. Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Investingfox Nastroje