Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu, ve kterém se trochu netradičně podíváme blíže na money management. Jak jistě víte, tak money management v sobě zahrnuje několik podúrovní, jako je například position sizing nebo řízení obchodu ve ztrátě a v zisku. V tomto článku se budeme věnovat právě position sizingu a nastíníme si trochu odlišný způsob určování výše rizika, než je obvyklé 1 %. Pojďme na to.
Je tradice přežitek?
Většina obchodníků se nejspíše ve svých začátcích seznámila s nepsaným pravidlem, že na intradenní obchod se má riskovat 0,5 – 1 % a na swingový obchod 3 – 5 %. Těžko říct, odkud se toto nepsané pravidlo vzalo a kdo jej vytvořil, nicméně je jasné, že čím menší riziko budu podstupovat, tím méně peněz vydělám, ale také o méně peněz přijdu.
Na tomto pravidle není vůbec nic špatného a na úrovni začátečníka skutečně dokáže udělat hodně parády, protože jeho praktikování umožní obchodníkovi na trzích nejprve přežít a v pozdější fázi mu umožní generovat i kýžený zisk. Ovšem smysluplnost tohoto pravidla končí, když obchodník má dlouhodobě ziskovou strategii a zaměřuje se na maximalizaci zisku, ne pouze na přežití.
Jak naplnit svá očekávání
Position sizing lze ovšem provádět i trochu jiným způsobem a to tak, aby obchodování dávalo smysl jak z pohledu rizika, tak i očekávání. Například, pokud obchodník vydělává měsíčně 50 000 Kč, tak pro něj může být nudné riskovat na obchod 500 Kč, tedy jedno procento svého příjmu. Pokud obchodník nebude mít nad sebou dostatečný finanční bič, tak jeho trading bude spíše připomínat bezhlavé sázení na long nebo short.
Ovšem v případě, že už má obchodník dostatečné zkušenosti a ziskovou strategii, může si dovolit využívat větší procentuální riziko na svém účtu, protože jedině zvýšením rizika dosáhne uspokojení v podobě vyššího zisku. Další metodou maximalizace zisku je zvýšení frekvence obchodů. To je však velmi složité, protože trh nemusí být vždy nastaven tak, aby poskytoval více obchodních příležitostí. Pokud se tak stane, zvýšení frekvence obchodování je kontraproduktivní.
Do určité míry může k maximalizaci zisku dojít diverzifikací do více obchodovaných aktiv, případně do více obchodních strategií. To ovšem záleží na kapitálu obchodníka a jeho časové vytíženosti.
Psychologicky nastavený position sizing může vypadat třeba tak, že obchodníkovi s měsíčním příjmem 50 000 Kč může vyhovovat riziko 2 000 Kč na obchod, protože když o tuto částku přijde, tak ví, že si jí za den v práci vydělá nazpět. Nemusí tam tedy být taková psychologická zátěž a navíc zvýšením rizika dochází ke zvýšení ziskovosti.
Nutné je však zmínit i fakt, že ochota podstupovat riziko se u každého obchodníka dost liší. Někdy může být skutečně výhoda nastavit si riziko podle svých kapitálových možností, a ne jenom přihlížet k zažitým stereotypům s fixním rizikem. K tomuto kroku by ovšem měl obchodník sáhnout pouze v okamžiku, kdy je schopný dlouhodobě vydělávat peníze na kapitálových trzích.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass