V dnešním článku budeme opět pokračovat v našem seriálu o kognitivních zkresleních, která mohou výrazným způsobem ovlivnit naše obchodní výsledky. Tato kognitivní zkreslení je ovšem možné pozorovat i v našem běžném životě, kde většinou rovněž působí dosti negativně. Dnešní článek budeme věnovat heuristice dostupnosti, což je zkreslení, které se dá rozdělit na dvě části. Jedná se totiž o zkreslení formou preferování snadno zapamatovatelných informací nebo těch, které se jim při řešení problémů vybaví jako první. Pojďme se na tuto problematiku podívat blíže.
Je první informace správná?
Asi všichni víme, že mezi lidmi koluje pověra ohledně toho, že první informace, která nám přijde na mysl při řešení problémů, je ta správná a nejlepší. Zastánci této teorie poukazují na působení intuice nebo hlasu srdce, který se nikdy nemýlí. U některých jedinců to skutečně tak může být. Například u lidí, kteří v dané problematice správné řešení již nalezli a jejich intuice je tak vytrénovaná k realizaci správných řešení. Nicméně na finančních trzích toto zcela nefunguje.
První informace, kterou trader obdrží, je obvykle vyvolána emocí. To ovšem nemá s trénovanou intuicí nic společného. Emocionální rozhodnutí při tradingu nefungují a pokud ano, tak jen krátkodobě. Proto je potřeba při tradigu pozorovat nejen cenový graf, ale také svojí mysl. Jaké informace nám poskytuje a ideálně i to, s jakou emocionální odezvou jsou tyto informace podávány. Důvod, proč traderům přijde na mysl informace, která nevede ke správnému řešení, opět souvisí s heuristikou dostupnost, tedy s její druhou částí.
Snadno zapamatovatelné informace
Každý člověk si pamatuje trochu jiné informace. To, co si člověk pamatuje, obvykle reprezentuje postoje, kterým věří. Máme totiž sklon preferovat ty informace, které potvrzují náš pohled na svět. Proto je pro člověka složité vnímat svět v komplexní podobě. Za druhé, informace, které si člověk zapamatuje, jsou obvykle přijímány preferovanou formou, tedy buď vizuálně, zážitkem, zkušeností nebo v ústní či písemné formě. A právě v tomto bodě vstupuje do hry druhá část heuristiky dostupnosti.
Ta totiž tvrdí, že člověk preferuje ty informace, které je schopen si zapamatovat. Na tom by nebylo nic špatného, ale je prokázáno, že si člověk z přednášky odnese sotva 10 % jejího obsahu a postupem času toto číslo klesá až k 1-2 %. Informací, které po redukci v mysli zbudou, je tedy jen velmi malá část. Ke všemu může být navíc tato část ještě vytržená z kontextu, čímž může dále působit neproduktivně nebo dokonce negativně.
Pro trading tato část heuristiky dostupnosti znamená, že si obchodník vybaví pro něho snadno zapamatovatelné informace. Pokud je trader vizuální člověk, nebude mít problém v grafu identifikovat technické patterny, ale může mít problém identifikovat dopad fundamentu, což je informace, obvykle předávaná jinou formou než vizuálně (písemně-články, reporty, ústně-komentáře, prezentace). Proto obchodník musí pracovat na své komplexnosti a rozvíjet se i tam, kde mu to nemusí být příjemné. To vše s cílem hodnotit cenové pohyby v jejich komplexním pojetí a ne pouze v rámci zúženého zorného pole vzniklém na základě vlastních kognitivních zkreslení.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass