Čtvrtek 21. listopadu 2024 11:54
reklama
Fintokei StartTrader
reklama
Swissquote Bank
reklama
InstaForex rijen 2024
reklama
InstaForex rijen 2024

Problémový Boeing 737 Max se v USA vrací do vzduchu, v Evropě ještě ne. Smartwings může od Boeingu na základě žaloby získat 2,5 miliardy korun

29.12.2020 18:43  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Akcie výrobce letadel Boeing dnes citelně rostou, donedávna problémové stroje Boeing 737 Max se totiž v USA právě nyní vrací do pravidelného provozu s cestujícími. Děje se tak po takřka dvou letech. Od března 2019 byly totiž stroje uzemněny poté, co došlo ke dvěma jejich fatálním nehodám.  

Dnešní let 718 společnosti American Airlines z Miami do New Yorku, na který je v USA vůbec poprvé ze všech letů nasazen po nucené odstávce právě letoun 737 Max, se tak stává milníkem v historii nejen americké letecké dopravy. To proto, že takto rozsáhlé a dlouhé, celoplanetární uzemnění letadel svět nepamatuje.  

V Evropské unii, tedy i v Česku, povolení k návratu dostanou stroje Max 737 v polovině ledna 2021, uvedl před Vánoci šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal. Zatím mohou „Maxy“ létat v USA a v Brazílii. V Brazílii už letoun poprvé s pasažéry vzlétl, a to 9. prosince.   

S návratem „Maxů“ do vzduchu ovšem nekončí vypořádávání žalob, které kvůli uzemnění letadel americký výrobce letadel čelí. Ačkoli návrat strojů do vzduchu je příznivou zprávou, v době uzemnění loni v březnu málokdo počítal, že se letadla vrátí plnohodnotně do provozu až v roce 2021. Jako o nejzazším termínu návratu do vzduchu se na jaře 2019 spekulovalo o lednu 2020, optimisté ale věřili, že „Max“ mohou opět vzlétnout ještě v létě 2019. Návrat „Maxů“ do vzduchu zajímá o tuzemského leteckého dopravce Smartwings, který Boeing rovněž žaluje. 

Boeing se v uplynulých měsících dohodl hned s několika aerolinkami na vyrovnání za loňské uzemnění problémových letadel 737 Max. K největším provozovatelům „Maxů“ patřily v době uzemnění v březnu 2019 americké aerolinky Southwest Airlines a American Airlines, v jejichž barvách létalo 34, resp. 24 strojů. S těmi se Boeing dohodl na blíže nespecifikovaném vyrovnání na přelomu roku. Výrobce letadel však uzavírá dohody i s menšími provozovateli. Například letos v červnu se s ním na vyrovnání dohodla největší evropská cestovní kancelář, německá Tui, provozující patnáct „Maxů“. 

Na přelomu roku se také na vyrovnání s Boeingem dohodly turecké aerolinie Turkish Airlines, které v době uzemnění provozovaly tucet problémových strojů. Agentura Reuters tehdy citovala turecká média, jež vyčíslila hodnotu kompenzace na 225 milionů dolarů. To dle současného kursu odpovídá zhruba částce pěti miliard korun. Turkish Airlines v době uzemnění provozovaly dvanáct problémových strojů. Smartwings ve stejnou dobu měly sedm „Maxů“. Pokud by vodítkem pro výši kompenzace měla být právě turecká zkušenost a výhradně počet provozovaných problémových strojů „Max“, mohl by dopravce Smartwings pomýšlet na kompenzaci až takřka za tři miliardy korun. 

Ještě více by mohl žádat na základě zkušenosti brazilského dopravce GOL Linhas Aereas Inteligentes. Ten v době uzemnění provozoval jako Smartwings sedm problémových „Maxů“. Přitom se letos na jaře dohodl na kompenzaci v hodnotě 2,4 miliardy brazilských realů. To odpovídá více než deseti miliardám korun. 

V praxi však nelze výši kompenzace odvozovat jednoduše jen od počtu provozovaných problémových strojů. Značnou roli hrají celkové podmínky kontraktu na dodání letadel a šíře celého kontraktu. Boeing většině aerolinek před uzemněním „Maxů“ dodal jen menší část těchto letadel. 

Ke konci letošního února vyčíslil dopravce Smartwings celkovou škodu za uzemnění „Maxů“ na sto milionů dolarů, což odpovídá dle aktuálního kursu 2,2 miliardy korun. Realistické tedy je i na základě zkušenosti jiných dopravců předpokládat, že pokud bude po Boeingu v rámci své nynější žaloby požadovat sumu odpovídající 2,5 miliardy korun, má značnou naději se kompenzace opravdu dočkat. Od konce února se škoda ze uzemnění zvýšila, současně ovšem obecně platí, že nelze očekávat, že Boeing kompenzuje veškeré škody, které v souvislosti s uzemněním té či oné aerolince vznikly. 

V první polovině letošního roku letečtí dopravci celosvětově zrušili objednávky zhruba čtyř stovek letadel. Částečně je důvodem pandemie koronaviru, ovšem hlavní roli hraje právě uzemnění letadel Boeing 737 Max. Z uvedené sumy čtyř stovek zrušených objednávek představují ty týkající se právě „Maxů“ hned 313. I aerolinka Smartwings už od Boeingu nedávno získala alespoň kompenzaci za jedno nedodané letadlo – zhruba 220 milionů korun. Před uzemněním Boeing dodal aerolinkám 387 kusů problémového modelu a registroval objednávky na více než čtyři tisíce těchto strojů. 

Lukáš Kovanda
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Probíhající „stávky“ z pohledu ekonomie
    Rozpočtová konsolidace se pomalu promítá do očekávání firem a domácností. V důsledku toho se postupně ozývají jednotlivé zájmové skupiny, které vytvářejí nátlak na vládu ve směru korekce těchto opatření. Měla by vláda přidat pracovníkům ve školství, měla by vláda finančně podpořit energeticky náročné podniky, měla by vláda plošně přidat lékařům? To jsou legitimní otázky, ale jak je to z pohledu ekonomie a vytváření rozumných očekávání vládní politiky? Jednoduché, ustupovat zájmovým skupinám se v malé ekonomice dlouhodobě jednoznačně nevyplácí.
  • Probíhá korekce na JPY. S/R úrovně pro jednotlivé páry.
     Japonská měna naplnila předpoklad, který jsme přinesli v pondělní predikci - Gap na JPY není uzavřen. Korekce začala...
  • Problém č. 1 světových vlád pro rok 2012: Splatit dluh 7,6 bilionu dolarů
    Hospodářsky nejvyspělejší země světa čeká letos nezáviděníhodný úkol - dobíhá ji...
  • Problém důvěry u kryptoměn a jeho řešení. Co se v budoucnosti změní?
    Někteří jednotlivci – ti, kteří se nenechali odradit titulky soudného dne a dobře propagovanými hackerskými útoky – jsou ochotni podstoupit riziko, když může být odměna tak vysoká. Pro většinu nerozhodnutých je však bezpečnost na prvním místě a s každou další zprávou je stále jasnější, že právě toto je největší překážkou masového rozšíření. Pokud má tedy síla blockchainu nějakou naději oslovit masy, jednotlivci i podniky musí věřit, že to, co dělají se svými penězi a penězi svých klientů, je to nejbezpečnější.
  • Problémem NATO je hlavně Německo, říká možný brzký viceprezident USA. A hlavním problémem Německa je Volkswagen, alespoň nyní, kdy se v automobilce i výstražně stávkuje
    Problémem aliance NATO je hlavně Německo, říká možný brzký viceprezident USA J. D. Vance. Berlín podle něj nemůže již dále být „příjemcem dávek“ od USA, v podobě zajištění bezpečnosti, ale musí sám dávat více na bezpečnost a obranu.
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémové boeingy by se do vzduchu mohly vrátit ještě před začátkem prázdnin. Alespoň tedy v USA
    Americkému výrobci letadel Boeing svitla naděje. Federální úřad pro letectví USA totiž uvedl, že předpokládá, že problémové stroje Boeing 737 MAX by se mohly do vzduchu vrátit ještě před začátkem července. Americké aerolinky by tak nemusely ve svých plánech na letní sezónu zásadně prodlužovat období, po které s letadly nepočítají – a počítat ani nemohou.
  • Problémové krajiny eurozóny a EÚ si v rebríčku konkurencieschopnosti nepolepšili
    Dnes vyšiel aktuálny Doing Business ranking podnikateľského prostredia z dielne Svetovej Banky (ten rieši veci ako čas a náklady na založenie firmy, registráciu majetku, platenie daní?). Nejdem ho preberať bod za bodom, skôr sa pozriem na to, či si oproti minulému roku polepšili problémové krajiny eurozóny. Tu je rebríček krajín z EÚ pre rok 2017 (nechápem prečo to majú posunuté o rok dopredu), v druhom stĺpci je poradie, v treťom zmena oproti predošlému roku. Žltou sú krajiny, ktoré majú nezamestnanosť nad 10%:
  • Problémový Boeing 737 Max se v Evropě vrátí do vzduchu v lednu. Smartwings může od Boeingu na základě žaloby získat 2,5 miliardy korun
    Letadla Boeing 737 Max, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu 2021. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal.
  • Problém s nedostatkem čipů bude trvat několik let, varuje šéf Intelu. Mezi poškozené patří Škoda, Apple a vlastně celý svět
    Celosvětové výpadky v dodávkách čipů, které omezují výrobu i v tuzemských automobilkách, budou trvat léta. Americké televizi CBS to řekl nový šéf Intelu Pat Gelsinger.
  • Problém US byl vyřešen ve stylu Hollywoodu - na poslední chvíli!
    Minulou noci, hlava demokratu v Senátu, Harry Reid, prohlásil, že došlo k podstatnému pokroku ve řešení rozpočtové otá...
  • Problém vyřešen: ECB sníží sazby v červnu
    Euro v posledních pěti dnech vytrvale roste. V pondělí ale začalo klesat. Může jít o běžný retracement před novým růstem, nebo o začátek nové vlny 3 v 3 nebo C. Já osobně očekávám druhou možnost. Vezměte na vědomí, že vlna 2 získala v tuto chvíli přesvědčivou podobu a neúspěšný pokus o proražení úrovně 1,0956, která odpovídá 50,0 % podle Fibonacciho, naznačuje, že trh je ochoten prodávat. Chci také upozornit, že trh minulý týden výrazně zvýšil poptávku po euru. Zpravodajské pozadí nemuselo nutně přispět k růstu tohoto instrumentu. Samotná vlna 2 nabyla třívlnné podoby, takže by dnes mohla skončit.
  • Problémy automobilek se na průmyslu příliš neprojevily
    Průmyslová produkce se v srpnu meziročně snížila o 1,7 %, ale tento pokles je výrazně nižší, než očekávala naše i tržní prognóza především ve spojitosti s dodavatelskými problémy našich největších automobilek. V případě bilance zahraničního obchodu bylo zaznamenáno druhý měsíc v řadě záporné saldo, tentokrát ve výši -3,8 mld. Kč.
  • Problémy firmy Adidas jsou hlubší než jen Yeezy
    Adidas prožívá takřka od počátku pandemie noční můru. Podává výrazně horší výsledky než jeho hlavní konkurent Nike. Jde z jednoho problému do druhého. Začalo to lockdowny, následovaly potíže s dodavatelskými řetězci, pak přišla čínská reakce na komentáře ohledně bavlny ze Sin-ťiangu a v říjnu firma ukončila úspěšné partnerství s americkým rapperem Ye kvůli jeho antisemitským výrokům. Když Adidas umožnil, aby se kolekce Yeezy stala dominantním zdrojem jeho provozních výnosů, evidentně tím významně zvýšil své podnikatelské riziko. Dnes se tedy blíže podíváme na Adidas i na to, proč jsou jeho problémy podstatně hlubší než jen Yeezy.
  • Problémy japonského jenu
    Dolárové medvede si na chvíľu vydýchli, keď sa minulý týždeň pokles eura zastavil pred svojimi 13-ročnými minimami. Menší oddych bol doprianý čínskemu juanu, no japonský jen je pod neustálym tlakom. Zdá sa, že opäť hrozí fenomén s názvom carry-trades.
  • Problémy, které se v metaverzu neřeší
    Zatímco ve virtuálních světech, v takzvaných metaverzech se prý virtuální pozemky s virtuálními výhledy na virtuální moře prodávají za skutečné statisíce či milióny korun, tak v reálném světě se i nadále řeší problémy zcela jiného rázu, jako je například válečný růst cen potravin. Jeho vrchol je ještě před námi a stále více pravděpodobné je i to, že tento šok jen tak neodezní.
  • Problémy preklopenia dlhov
    Jedným z dôvodov dnešného v&yacut...
  • Problémy Samsungu by se mohly opakovat
    Pro obchodníka není nic lepšího než prudký pokles a výhodná koupě bývalého miláčka trhu, jaký právě teď zasáhl společnost Samsung – ten by mohl vzbudit zájem řady rebelů na trhu. Dle mého názoru by však bylo lepší takovému pokušení nepodlehnout.
  • Problémy s Covidem nezmizely, Evropa začíná týden negativně
    Vstup evropských akciových trhů do nového týdne je ve znamení poklesu. Ještě relativně dobře jen a tom DAX (-0,2 pct), ale další indexy registrují větší ztráty až po 1,3 pct, které vidíme ve Španělsku. Spolu s tím roste poptávka po dluhopisech, jejichž výnosy dnes dopoledne lehce klesají na obou stranách Atlantiku.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
CapXmaster srovnani