V dnešním článku o psychologii tradingu se zaměříme na diverzifikaci obchodních strategií podle tržních podmínek. Mnoho obchodníků se totiž domnívá, že ideální strategií je taková, která obstojí za všech okolností a zároveň generuje stabilní zisk. Tento pohled je však poněkud utopický. Proto se na tuto problematiku podíváme z jiné perspektivy.
Specifika jednotlivých strategií
Jak určitě víte, tak každá strategie má své slabé a silné stránky. Pokud obchodník není schopen toto u své strategie identifikovat, nejspíše se mu dlouhodobě nepodaří na finančních trzích přežít, nebo alespoň být dlouhodobě ziskový. Když ale obchodík dokáže tyto dvě proměnné u své strategie identifikovat, tak získá obrovskou výhodu a zvýší své šance na úspěch.
Silné a slabé stránky totiž velmi úzce souvisí s tržním prostředím, ve kterém je obchodní strategie aktivní. Její výkonnost se bude lišit například podle druhu seance. Jestliže obchodník bude aplikovat například chopovou strategii, tak lze očekávat, že bude mít větší pravděpodobnost generovat zisk v asijské nebo evropské senaci, zatímco americká seance bude generovat větší množství ztrátových obchodů.
To samé může platit třeba o denní době nebo určitém dni v týdnu. Pondělí bývá z hlediska volatility klidnější a navíc většinou v tento den nejsou reportovány žádné zásadní makroekonomické zprávy. Toto prostředí může tak vyhovovat strategiím, které spekulují na odrazy od supportů a rezistencí. Naopak dny, kdy jsou fundamenty, mohou vyhovovat spíše strategiím, které využívají průrazy.
Aplikování strategie na ty správné podmínky
Umět predikovat tržní sentiment je pro obchodování na finančních trzích velmi důležité, ale nemusí to být nic extra složitého. Stačí jen vycházet ze základních tržních mechanismů. Například po trendovém týdnu je poměrně vysoká pravděpodobnost, že trhy v pondělí a úterý zahájí obchodování směrem do strany, tedy po trendovém týdnu lze aplikovat chopovou strategii.
Totéž platí opačně. Když trhy delší dobu konsolidují, určitě není dobrý nápad obchodovat nejbližší supporty a rezistence, protože v okamžiku vzniku trendového pohybu je trh s největší pravděpodobností bude ignorovat. Po konsolidační fázi tedy následuje trendová fáze, po které je opět možné aplikovat breakout strategie.
Toto je jen malý výčet faktorů, podle kterých můžete optimalizovat svou obchodní strategii. Její dokonalá znalost vám může dále pomoci nejen k jejímu vylepšení, ale i vytvoření diverzifikační strategie, která bude snižovat rizika a generovat zisk v momentě, kdy primární strategie bude procházet slabším obdobím.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz