Jak začínající tak i pokročilí Tradeři se ve své obchodní praxi běžně setkávají se situacemi, ve kterých je potřeba analyzovat velké množství informací přicházejících z trhů, finančních aktiv, a informací přicházejících z institucí ve formě fundamentálních zpráv.
Především začínající obchodníci jsou konfrontování s tím, umět si vybrat ony potřebné informace, které jim zajistí správné pochopení aktuální tržní situace a informace na jejichž základě budou schopni provést kvalitní obchodní rozhodnutí.
Mezi nejčastější informační zdroje vhodné pro ID (intraday) a swing trading patří:
- Základní technická analýza (price-action, trendové čáry a kanály, svíčkové formace, grafické patterny atd.)
- Technické indikátory
- Pokročilá technická analýza (order flow, market profile, Tape reading…)
- Fundamentální analýza (COT report, ekonomické indikátory, VIX index…)
- Pokročilá ekonometrie (regresní statistika, scoringové modely, dekompenzační metody atd.)
Každý z těchto zdrojů informací vkládá do mysli Tradera velké množství proměnných, což vystavuje schopnost rozhodování velkému tlaku a pomyslný „olej do ohně“ přilije ještě fakt, že tyto informace jsou v čase proměnné.
Zvolit si zdroj informací není v dnešní digitální době až takový problém. Určitý otazník visí ovšem nad kvalitou veřejně dostupných informací. Nicméně nepotřebné informace jsou buď časem nebo testováním eliminovány až do bodu, kdy obchodník vlastní soubor jemu vyhovujících dat, které ve svém tradingu využívá.
Dnešní informační doba je zákeřná i v dalším aspektu a tím je schopnost jedinců poskytované informace vyhodnocovat. Tento fenomén lze pozorovat jak v tradingu, kdy na internetu kolují predikce aktiv, které se navzájem vyvrací, tak i ve společnosti, kdy jsou jeden den veřejnosti poskytována data a druhý den jsou tato data vyvrácena jinými informacemi…
Schopnost vyznat se ve velkém množství informací, správně je pochopit, analyzovat a vyvodit z nich funkční a konstruktivní závěry je velkou výzvou nejen pro Tradery, ale pro veřejnost obecně. Dobrou zprávou je, že schopnost vyhodnocovat informace lze trénovat a rozvíjet a my si nyní ukážeme metodu, která tuto vlastnost lidské mysli umí rozvíjet.
Anagramy
Anagramy neboli přesmyčky jsou slova nebo slovní spojení, která vzniknou přeskupením písmen slova původního.
Jedná se o velmi zajímavou techniku rozvoje vnímání informací. Při „luštění“ anagramů – přesmyček, totiž dochází k řízenému vyhledávání informací, které nejsou na první pohled zcela zřetelné. Díky vědomému využívání této schopnosti lidské mysli analyzovat text a vyhledávat v něm informace, si člověk utváří návyk tzv. „dívat se pod pokličku“, tedy vnímat takové informace, které netrénovaným jedincům zůstávají skryté.
Přesmyčky lze luštit dvěma způsoby, buď z předem daného souboru písmen sestavujete slovo s určitým vnitřním významem.
Anebo ve slově s vnitřním významem vyhledáváte jiné, významově odlišné, slovo.
Trénink pomocí anagramů je možné také provádět v modernější podobě třeba v mobilní aplikaci, kdy jsou z nahodile rozmístěného vzorku písmen sestavována slova.
Díky tréninku pomocí anagramů lze velmi dobře rozvíjet schopnost vyhodnocování informací z finančních trhů. Rovněž je tímto způsobem trénována schopnost výběru takových informací, které povedou ke správnému nastavení obchodní strategie a interpretaci jejích výsledků.
Děkuji za přečtení a přeji mnoho úspěšných obchodů.
Martin Klass