Před několika dny se na sociální síti TikTok, kterou využívá výhradně ta nejmladší generace, objevilo video vyzývající k nákupu bizarní mrtvé kryptoměny Dogecoin. Trendující video nabádá uživatele sítě k investici 25 dolarů do tokenu, který má prakticky nulovou hodnotu. Od té doby token vystřelil o 70 %.
Tato událost mě donutila se zamyslet nad tím, jak vlastně bude Generace Z obchodovat a co od ní čekat.
Elon Musk: Král mladé generace
Troufnu si tvrdit, že Tesla Generaci Z ke svému zisku využívá naprosto dokonale. Elon Musk je jednoduše „hustej“. Možná si i svoji atraktivitu pro mladé investory uvědomuje. Jak sám napsal: „Kdo ovládá memy, ovládá vesmír.“ (Meme je zpravidla vtipný obrázek, který se šíří po internetu.) Musk mimo jiné dělá na kameru věci, které o velikánech jako je Steve Jobs a Beatles víme jenom z publikací.
Například kouří marihuanu.
Chytrý marketingový tah korunovace na krále mladé generace se Muskovi vyplatil. Sbírá vyšší desetitisíce reakcí na sociální síti Twitter a přitahuje stále nové investory, kteří již nemusí demografii nejmladších obchodníků splňovat.
Charakterizace Generace Z v kontextu obchodování
Jenže jak takoví investoři vypadají? Jak charakterizovat jejich obchodní návyky?
V první řadě jde možná o nejhladovější generaci. Náctiletí jsou silně fixovaní na peníze. Tento fakt je důsledkem sociální sítě Instagram, která u mladých poráží i titána Facebook. Na Instagram dávají mladí fotky z dovolených, večeří a oslav. A na každé se samozřejmě navzdory svým problémům tváří jako úspěšní, krásní a nadaní jedinci.
Vidět každý den své přátele a influencery, ke kterým vzhlíží, na pláží a v rychlém autě, silně pozměňuje jejich vnímání světa.
Výsledkem je, že mladí považují peníze za primární cíl. Rodina a tradiční hodnoty se v západních zemích dostávají do pozadí.
V rámci obchodování jsou proto ochotni podstoupit extrémní rizika, což je jim často nemusí vyplatit. Někdy je to kvůli čisté nezkušenosti a jindy jde o snahu jít s internetovým trendem. Ač nejsem o moc starší jak oni, tak TikTok je poslední místo, kde bych hledal investiční radu.
Sekundárně jde o generaci, která zvládne provést svoji první investici během půl hodiny. Ovládají dokonale moderní telefony, které s pomocí aplikací jako je Robinhood a Binance nabízí investice v řádu několika minut.
Jak my můžeme impulzivnosti Generace Z využít?
Jak můžeme my využít toho, že jedna generace dokáže vypumpovat mrtvý token o 70 %? Jediné, co k využití takové příležitosti musíme identifikovat, je daný internetový trend.
Vyplatí se proto obměnit tradiční poskytovatele zpravodajství jako je Bloomberg a CNBC. Místo toho bychom se měli zaměřit na primární zdroj informací tak, aby se k nám dostaly co nejdříve. Pokud zrovna nechcete mít TikTok, tak dobře filtrovaný Facebook udělá kvalitní práci. Přece nemusíte vidět, jak bývalá sousedka venčí psa. Stačí zrušit sledování a místo toho se přidat do nějaké hutné skupiny pro investice. V případě nové výzvy pro mladou generaci se jistě najde někdo, kdo na to upozorní.
Slovo závěrem
Trh není nikdy tím, čím byl včera. Vyhrají pouze ti, kteří se dokážou přizpůsobit. CEO Binance Changpeng Zhao tráví na sociální síti 6 hodin denně, aby věděl o všem, co se ve světě děje. Warren Buffett sice na internetu moc času netráví, zato na to ale má armádu specialistů. Zvítězí pouze ten, kdo se novému světu přizpůsobí.
Jiří Makovský