Důvěra německých spotřebitelů v ekonomiku se dál zhoršuje
Důvěra německých spotřebitelů v ekonomiku se překvapivě dál zhoršuje. Index institutu GfK na březen klesl na minus 24,7 bodu ze zpřesněné únorové hodnoty minus 22,6 bodu, uvedly v dnešní zprávy instituty GfK a NIM. Domácnosti pozorně sledují hospodářskou, ale i politickou situaci, ukázal průzkum institutů.
Hodnota indexu na únor byla původně stanovena na minus 22,4 bodu, po zpřesnění dat byl tedy vývoj ve skutečnosti ještě nepatrně horší. Analytici v anketě agentury Reuters očekávali, že index na březen se zlepší a dostane se na minus 21,4 bodu. Německo má největší ekonomiku v Evropě a je na něm závislá řada dalších zemí.
"Aktuální čísla nevykazují žádné známky oživení spotřebitelské nálady v Německu. Od poloviny loňského roku spotřebitelské klima stagnuje na nízké úrovni. Mezi spotřebiteli stále panují velké pochybnosti a chybí jistota plánování,“ uvedl analytik institutu NIM Rolf Bürkl, který se věnuje právě chování spotřebitelů.
Analytici finančního ústavu DZ Bank očekávali, že nálada zůstane pochmurná, domnívají se ale, že pesimismus by mohly teď mírnit vyhlídky na změny v politice. V parlamentních volbách totiž o víkendu zvítězila konzervativní koalice CDU/CSU, kterou vede lídr Křesťanskodemokratické unie (CDU) Friedrich Merz. Ten by měl být i příštím kancléřem a nahradit ve funkci Olafa Scholze ze sociálnědemokratické strany (SPD).
Konzervativci slibují politiku, která podpoří hospodářský růst. Merzova koalice ale získala jen 28,5 procenta hlasů, což je sice jasné vítězství, ale ne dost na to, aby se mohla okamžitě zformovat vláda. Merz podle německého tisku už předběžně začal jednat o nové vládě se sociálními demokraty. Těsně po volbách řekl, že by chtěl mít vládu sestavenou do Velikonoc, které letos připadají na 20. dubna.
Bürkl považuje za důležité, aby vláda vznikla rychle. Aby měly domácnosti důvod k optimismu, pak je podle něj potřeba i rychle schválit rozpočet na letošní rok. "To by vytvořilo důležité podmínky k tomu, aby spotřebitelé ochotněji utráceli a aby se zvýšila spotřeba," uvedl. Průzkum také ukázal, že kvůli vyšším cenám spotřebitelé hůře hodnotí vývoj svých budoucích příjmů, dílčí index v této kategorii je nejníže za 13 měsíců.
Zdroj: Reuters, ČTK, NIM, GfK, DZ Bank
Čtěte více
-
Důvěra japonských firem je nejvýše za 6 let
Podnikatelská důvěra mezi velkými průmyslovými podniky v Japonsku se ve čtvrtém čtvrtletí zlepšila a je... -
Důvěra mezi britskými podnikateli vzrostla
Důvěra mezi britskými podnikateli byla ve druhém čtvrtletí nejvyšší od roku 2007. Náladu podpořil hlavně... -
Důvěra mezi velkými podniky v Japonsku je nejlepší za tři roky
Důvěra mezi velkými podniky v Japonsku byla ve druhém kalendářním čtvrtletí nejlepší za poslední více než tři roky. Vyplývá to z průzkumu s názvem tankan, jehož výsledky dnes zveřejnila japonská centrální banka. Podle analytiků jde o další známku, že třetí největší ekonomika světa pokračuje v růstu. Výrobci aut a strojírenské firmy těží ze silné poptávky v Asii. -
Důvěra Němců poprvé po roce a půl klesla
Nálada mezi spotřebiteli v Německu poprvé za více než rok a půl klesla. Ukázal to index důvěry, který... -
Důvěra německých spotřebitelů dál roste
Nálada německých spotřebitel se dále zlepšuje a vystoupila nejvýše za osm let. Ukázal to dnes index... -
Důvěra německých spotřebitelů dál roste
Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a je nejvyšší od října 2001. Přispívá k tomu mimo jiné... -
Důvěra německých spotřebitelů mírně roste
Nálada německých spotřebitelů se mírně zlepšuje a překonala odhady analytiků, kteří čekali, že naváže na... -
Důvěra německých spotřebitelů se zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a vystoupila na nejlepší úroveň za 13 a půl roku. Přispívá k tomu... -
Důvěra německých spotřebitelů se zvýšila
Nálada německých spotřebitelů se opět mírně zvýšila a pohybuje se na nejvyšší úrovni za zhruba 13 a půl... -
Důvěra německých spotřebitelů stále roste
Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a vystoupila na nejlepší úroveň za více než 13 let... -
Důvěra spotřebitelů v Británii roste, chystá se ale propouštění
Spotřebitelská důvěra v Británii se koncem června vyšplhala na nejvyšší úroveň od března, kdy se v zemi začala zavádět opatření proti šíření koronaviru. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Průzkum skupiny Make UK nicméně ukázal, že čím dál více britských továren se chystá propouštět, uvedla dnes agentura Reuters. -
Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku klesla
Důvěra v českou ekonomiku klesla v lednu meziměsíčně o 0,3 bodu na 97,4 bodu. V porovnání s prosincem se mírně zvýšil optimismus podnikatelů. Naopak mezi spotřebiteli důvěra klesla a dostala se na nejnižší úroveň od loňského února, uvádí Český statistický úřad (ČSÚ). I přes druhý meziměsíční pokles v řadě zůstává souhrnný indikátor důvěry výše než před rokem, kdy měl hodnotu 92,7 bodu. -
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku eurozóny je na rekordním minimu
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku eurozóny je na rekordním minimu. V červenci klesla na minus 27 bodů z červnových minus 23,8 bodu, což je více, než se čekalo. Vyplývá to z dnešní zprávy Evropské komise (EK). Náladu spotřebitelů zhoršují obavy z recese kvůli vysoké inflaci a také obavy z možného zastavení dodávek ruského plynu. -
Důvěra spotřebitelů v EU je nečekaně vyšší
Spotřebitelská důvěra v zemích eurozóny se v dubnu zlepšila více, než se čekalo. Ukazatel spotřebitelské nálady... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně roste
Spotřebitelská důvěra v eurozóně se v říjnu dostala na nejvyšší úroveň za více než dva roky, v celé Evropské... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšila
Důvěra spotřebitelů v zemích eurozóny se v červenci nečekaně výrazně zlepšila a dostala se na nejvyšší úroveň... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšila
Důvěra spotřebitelů v zemích eurozóny se v srpnu nečekaně výrazně zlepšila a dostala se na nejvyšší úroveň... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v eurozóně se v září dále zlepšila a vystoupila nejvýše za dva roky. Zlepšila se i důvěra v celé... -
Důvěra spotřebitelů v EU se výrazně zlepšila
Spotřebitelská důvěra v zemích eurozóny i v celé Evropské unii se v březnu po překvapivém únorovém propadu... -
Důvěra spotřebitelů v listopadu klesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější
Důvěra v českou ekonomiku v listopadu podruhé za sebou stoupla. Souhrnný indikátor důvěry vzrostl meziměsíčně o 0,3 bodu na 93,1 bodu při rozdílném vývoji jeho složek. Zatímco důvěra podnikatelů mírně stoupla, zejména díky většímu optimismu ve stavebnictví, mezi spotřebiteli naopak klesla. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).