Důvěra spotřebitelů v listopadu klesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější
Důvěra v českou ekonomiku v listopadu podruhé za sebou stoupla. Souhrnný indikátor důvěry vzrostl meziměsíčně o 0,3 bodu na 93,1 bodu při rozdílném vývoji jeho složek. Zatímco důvěra podnikatelů mírně stoupla, zejména díky většímu optimismu ve stavebnictví, mezi spotřebiteli naopak klesla. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Celkový indikátor důvěry podnikatelů v listopadu vzrostl na hodnotu 93,5 bodu z říjnových 92,8 bodu. Nejvýrazněji, o 6,6 bodu, stoupla důvěra ve stavebnictví. O 1,3 bodu vzrostla ve vybraných službách a o 0,2 bodu v obchodě. Naproti tomu pokles důvěry o 0,3 bodu zaznamenali statistici v průmyslu.
"Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v průběhu celého roku drží pod svým dlouhodobým průměrem a jinak tomu nebylo ani v listopadu. Určitou výjimkou ve srovnání s ostatními odvětvími je stavebnictví, kde byla důvěra převážnou část roku nad svým dlouhodobým průměrem a navíc v listopadu se meziměsíčně výrazněji zvýšila. Přesto ani podnikatelé ve stavebnictví nedůvěřují ekonomice více než ve stejném období loňského roku," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku se v listopadu meziměsíčně snížila o dva body na 90,7 bodu. "Z výsledků průzkumu vyplývá, že ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci domácnosti negativně hodnotí zejména svou současnou ekonomickou situaci a panují i určité obavy z jejího dalšího zhoršování," zhodnotila výsledek Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Počet respondentů očekávajících v následujících 12 měsících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se v listopadu meziměsíčně téměř nezměnil. Počet domácností hodnotících současnou finanční situaci hůře se ve srovnání s předchozími 12 měsíci zvýšil, stejně tak vzrostl počet respondentů očekávajících její zhoršení v příštích 12 měsících. Mírně proti říjnu narostl i podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
Nálada v ekonomice i přes mírný růst indexu zůstává spíše pesimistická, řekl ČTK Daniel Janeček ze strategického poradenství společnosti PwC ČR. Ukazatel sentimentu je podle něj nejen pod loňskou úrovní, ale stále hluboko pod průměrem období hospodářského růstu mezi 2015 až 2019. Přetrvávající relativně vysoká inflace, pokles HDP v ČR i nepříznivý vývoj v zahraničí jsou podle něj z hlavních faktorů, které za touto situací stojí.
Domácnosti zřejmě propadají nejistotám ohledně vývoje cen energií, což se projevilo v pesimismu ohledně jejich finanční situace a v nárůstu cenových očekávání, uvedl analytik Generali Investments Radomír Jáč. V průmyslu se podle něj zřejmě projevuje i nadále slabá situace v tomto sektoru napříč Evropou. Nepříznivé z pohledu České národní banky je obnovení očekávání růstu cen zejména ve službách, které pokrývá horizont začátku příštího roku, doplnil ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.
Zdroj: Reuters, ČTK, Generali Investments
Čtěte více
-
Důvěra německých spotřebitelů se zvýšila
Nálada německých spotřebitelů se opět mírně zvýšila a pohybuje se na nejvyšší úrovni za zhruba 13 a půl... -
Důvěra německých spotřebitelů stále roste
Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a vystoupila na nejlepší úroveň za více než 13 let... -
Důvěra spotřebitelů v Británii roste, chystá se ale propouštění
Spotřebitelská důvěra v Británii se koncem června vyšplhala na nejvyšší úroveň od března, kdy se v zemi začala zavádět opatření proti šíření koronaviru. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Průzkum skupiny Make UK nicméně ukázal, že čím dál více britských továren se chystá propouštět, uvedla dnes agentura Reuters. -
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku eurozóny je na rekordním minimu
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku eurozóny je na rekordním minimu. V červenci klesla na minus 27 bodů z červnových minus 23,8 bodu, což je více, než se čekalo. Vyplývá to z dnešní zprávy Evropské komise (EK). Náladu spotřebitelů zhoršují obavy z recese kvůli vysoké inflaci a také obavy z možného zastavení dodávek ruského plynu. -
Důvěra spotřebitelů v EU je nečekaně vyšší
Spotřebitelská důvěra v zemích eurozóny se v dubnu zlepšila více, než se čekalo. Ukazatel spotřebitelské nálady... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně roste
Spotřebitelská důvěra v eurozóně se v říjnu dostala na nejvyšší úroveň za více než dva roky, v celé Evropské... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšila
Důvěra spotřebitelů v zemích eurozóny se v červenci nečekaně výrazně zlepšila a dostala se na nejvyšší úroveň... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšila
Důvěra spotřebitelů v zemích eurozóny se v srpnu nečekaně výrazně zlepšila a dostala se na nejvyšší úroveň... -
Důvěra spotřebitelů v eurozóně se zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v eurozóně se v září dále zlepšila a vystoupila nejvýše za dva roky. Zlepšila se i důvěra v celé... -
Důvěra spotřebitelů v EU se výrazně zlepšila
Spotřebitelská důvěra v zemích eurozóny i v celé Evropské unii se v březnu po překvapivém únorovém propadu... -
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se mírně zlepšila
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se na konci roku mírně zlepšila. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnily instituty GfK a NIM. Index spotřebitelské důvěry na leden se zvýšil o 1,8 bodu na minus 21,3 bodu ze zpřesněné hodnoty minus 23,1 bodu z předchozího měsíce. Analytici v anketě agentury Reuters zlepšení očekávali, ale pouze na minus 22,5 bodu. -
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se výrazně zhoršila
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se výrazně zhoršila. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnily instituty GfK a NIM. Index spotřebitelské důvěry na prosinec klesl na minus 23,3 bodu, a nachází se tak zhruba na stejné hodnotě jako loni v prosinci. Analytici v anketě agentury Reuters ovšem očekávali menší pokles, a to na hodnotu minus 18,6 bodu. -
Důvěra spotřebitelů v Německu je lepší
Nálada německých spotřebitelů se nad očekávání zlepšila. Vyplývá to z dnes zveřejněného průzkumu společnosti GfK, jejíž index spotřebitelské důvěry na únor stoupl na 10,8 bodu z lednových 10,5 bodu. Analytici odhadovali únorovou hodnotu 10,3 bodu. Spotřebitelé jsou ochotnější utrácet, protože věří v růst svých příjmů a neodrazují je ani obavy o dopad odchodu Británie z Evropské unie na vývoj ekonomiky, hodnotí GfK. -
Důvěra spotřebitelů v Německu na 6letém maximu
Nálada mezi německými spotřebiteli vzrostla sedmý měsíc za sebou a je na novém maximu od září 2007... -
Důvěra spotřebitelů v USA dále posílila
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se dostala v prosinci na maximum za téměř osm let. Náladu... -
Důvěra spotřebitelů v USA je nečekaně horší
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v březnu překvapivě zhoršila, zejména kvůli horšímu hodnocení... -
Důvěra spotřebitelů v USA mírně stoupla
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v únoru mírně zvýšila, a to navzdory negativním dopadům mimořádně... -
Důvěra spotřebitelů v USA nečekaně roste
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech v srpnu překvapivě stoupla a spotřebitelé současnou... -
Důvěra spotřebitelů v USA nečekaně stoupla
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech po poklesu v předešlém měsíci v prosinci nečekaně stoupla... -
Důvěra spotřebitelů v USA nejvyšší za 7 let
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v polovině tohoto měsíce vyhoupla na nové maximum za...