Středa 22. ledna 2025 07:43
reklama
RebelsFunding
reklama
Purple webinář Ve vaší režii
reklama
Purple ebook česká koruna
reklama
RebelsFunding

Automobilový trh v Evropě v 2024 stagnoval

21.01.2025 18:07  Autor: XTB  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Rok 2024 byl pro evropský automobilový trh složitý. Přetrvávající inflace, vyšší úrkové sazby a klesající zájem o elektromobily vedly k tomu, že spotřebitelé odkládali nákup nových vozů. Registrace nových automobilů v Evropě vzrostly jen o 0,9 % na 13 milionů jednotek, zatímco prodeje plně elektrických vozidel klesly o 1,3 %, což snížilo jejich podíl na trhu na 15 %. Tento pokles byl způsoben zejména ukončením státních dotací na elektromobily v některých zemích, například v Německu.

Těžký rok pro automobilky

Evropské automobilky čelí v roce 2025 dalším výzvám. Přísnější emisní limity Evropské unie je nutí zvyšovat prodeje elektromobilů, i když poptávka po nich klesá. K tomu se přidává tlak z klesajících prodejů v Číně, největším automobilovém trhu na světě, a hrozba nových cel ve Spojených státech zavedených prezidentem Donaldem Trumpem.

Současné tržní podmínky představují pro evropské výrobce automobilů mimořádně náročné prostředí. Klesající poptávka, cenový tlak, rizika spojená s novými cly a přísnější regulace emisí vytvářejí situaci, která bude vyžadovat nové strategie a investice. Analytici očekávají pokles prodejů nových aut v prvním pololetí roku 2025, přičemž ve druhé polovině roku by mohl přijít mírný růst díky cenovým slevám.

Problémy s elektromobily a preference hybridů

Zatímco prodeje plně elektrických vozů klesají, spotřebitelé stále více preferují hybridní modely, které kombinují spalovací motor a baterii. Tento trend komplikuje strategie automobilek zaměřené na rozvoj elektromobilů. Prodeje plug-in hybridů sice během roku klesaly, ale v prosinci zaznamenaly nárůst.

Registrace plně elektrických vozů byly obzvláště slabé v prosinci, kdy v EU klesly o 10 %. V Německu, které se potýká s koncem státních dotací, se prodeje elektromobilů propadly o 38,6 %, zatímco ve Francii poklesly o 20,7 %. Na druhé straně registrace plug-in hybridů vzrostly o 4,9 %, a to zejména díky nárůstu ve Francii a Německu.

Regionální rozdíly v prodejích

Zatímco Španělsko zaznamenalo nárůst registrací o 7,1 %, ostatní významné evropské trhy, jako Německo (-1 %), Francie (-3,2 %) a Itálie (-0,5 %), vykázaly pokles. Tento trend je důsledkem přetrvávajících problémů s dodavatelskými řetězci a měnících se preferencí spotřebitelů.

Budoucí výzvy a očekávání

Evropské automobilky budou v roce 2025 muset hledat způsoby, jak přilákat zákazníky a udržet si konkurenceschopnost na mezinárodním trhu. Přísnější emisní limity nutí výrobce zvyšovat podíl elektromobilů, aby se vyhnuli vysokým pokutám, zatímco zákazníci nadále preferují vozy se spalovacími motory nebo hybridy. Lokální politické změny a podpora automobilového průmyslu budou klíčové pro budoucí vývoj tohoto sektoru v Evropě.

 


Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 74 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků. Investování je rizikové. Investujte zodpovědně. Tento materiál je marketingovou komunikací ve smyslu čl. 24 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů, kterou se mění směrnice 2002/92/ES a směrnice 2011/61/EU (MiFID II). Marketingová komunikace není investiční doporučení ani informace doporučující či navrhující investiční strategii ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/6/ES a směrnic Komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/958 ze dne 9. března 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014, pokud jde o regulační technické normy pro technická ujednání pro objektivní předkládání investičních doporučení nebo jiných informací doporučujících nebo navrhujících investiční strategie a pro zveřejnění konkrétních zájmů nebo náznaků střetu zájmů nebo jakékoli jiné rady, a to i v oblasti investičního poradenství, ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Marketingová komunikace je připravena s nejvyšší pečlivostí, objektivitou, prezentuje fakta známé autorovi k datu přípravy a neobsahuje žádné hodnotící prvky. Marketingová komunikace je připravena bez zohlednění potřeb klienta, jeho individuální finanční situace a nijak nepředstavuje investiční strategii. Marketingová komunikace nepředstavuje nabídku k prodeji, nabídku, předplatné, výzvu na nákup, reklamu nebo propagaci jakýchkoliv finančních nástrojů. Společnost XTB S.A., organizační složka nenese odpovědnost za jakékoli jednání nebo opomenutí klienta, zejména za získání nebo zcizení finančních nástrojů, na základě informací obsažených v této marketingové komunikaci. V případě, že marketingová komunikace obsahuje jakékoli informace o jakýchkoli výsledcích týkajících se finančních nástrojů v nich uvedených, nepředstavují žádnou záruku ani předpověď ohledně budoucích výsledků. Minulá výkonnost nemusí nutně vypovídat o budoucích výsledcích a každá osoba jednající na základě těchto informací tak činí zcela na vlastní riziko.

 

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Automobilky hlásí, že prodej aut v ČR zpomaluje
    Po rekordním roce 2017 čekají české automobilky horší časy. Prodeje komplikují nové regulace ze strany EU, které způsobily poklesem prodejů od loňského roku.
  • Automobilky kvôli vyšším mzdám zo Slovenska neodídu. Lebo sú tu z iného dôvodu
    Všemožné reakcie na štrajk vo Volkswagene ma utvrdili v tom, že tu panuje jeden veľký mýtus tom, že automobilový priemysel je u nás taký veľký pre to, lebo sa v západnej Európe jedného krásneho dňa spakovali fabriky kvôli mzdám a odišli na Slovensko (nehovorím len o automobilkách, ale aj o subdodávateľoch). Keďže slovenskému automobilovému priemyslu spomedzi európskych investorov dominujú tí nemeckí, tak by podľa tejto logiky malo v Nemecku ubúdať pracovných miest v automobilovom priemysle.
  • Automobilky Nissan a Renault dosáhly dohody o úpravě aliance
    Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily dnes firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
  • Automobilky pod tlakem konkurence a změn
    Ostrá konkurence ve světě automobilek tlačí dolů marže a zisky. Jakási nestabilní rovnováha trvá již řadu let. Peníze mizí v nenávratnu, neboť jejich návratnost neodpovídá nákladu kapitálu. Mnoho automobilek svůj náklad kapitálu ani z daleka nepokrývá a jejich zisky jsou mnohem nižší, než by měly být zisky odpovídající tomu, kolik bylo do firmy investováno peněz. Mnoho z nich je i přímo ve ztrátě. Jen pár z nich náklad kapitálu pokrývá.
  • Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
    Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
  • Automobilky v srpnu stáhly průmysl do záporu
    Průmyslová produkce v ČR v srpnu po očištění o sezónní vlivy oproti červenci klesla o 3,2 %. To bylo plně v souladu s naším odhadem. Nicméně v časové řadě došlo ke změnám v meziročním srovnání. Průmysl tak rostl o pouhých 1,4 %, zatímco my jsme počítali s růstem kolem 4 %. Tržní očekávání bylo v průměru lehce nad 5 %, nicméně rozptyl odhadů byl velmi vysoký od 1,9 % do 8,5 %, což napovídá o vysoké nejistotě vývoje průmyslové produkce. Současně lze také říci, že průmyslová výroba v srpnu byla pod všemi odhady. Srpnovému výsledku navíc pomohla meziroční kalendářní výhoda v podobě jednoho pracovního dne navíc. Po standardním očištění o tento efekt odhaduje statistický úřad pro meziroční srovnání dokonce záporných 1,4 %.
  • Automobilový průmysl napříč globálním trhem
    Rok 2019 se neprojevuje v kladných číslech zejména u automobilky Volkswagen. Produkce automobilového průmyslu se loni naopak zvýšila na Slovensku.
  • Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
    Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti loňskému srpnu byla nižší o 1,4 %. Hlavním důvodem slabších srpnových čísel byly jednoznačně slabší výsledky automobilového průmyslu. Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů.
  • Automobilový průmysl zajišťuje Evropě týdenní zisk; dnes vládne Valeo
    Evropské trhy drží v mírném zisku poblíž svých šestiletých maxim. Na vyšší hodnoty se ale neodhodlaly. Futures na amer...
  • Automobilový sektor v ohrození
    Akciové indexy v Európe a v USA majú za sebou negatívny týždeň vďaka pokračujúcej neistote týkajúcej sa koronavírusu. Bezpečné prístavy, ako sú drahé kovy zaznamenali nárast, pričom cena sa priblížila k úrovni 1650 dolárov za uncu. Spomínaná neistota podnietila investorov, aby presúvali svoje peniaze do bezpečných prístavov, čo spôsobilo pokles výnosov na dlhopisoch, pričom výnosy na 30-ročných amerických dlhopisoch sa dostali na historické minimá.
  • Automobily poslaly zahraniční obchod do hlubokého deficitu
    Dubnová bilance zahraničního obchodu skončila se schodkem téměř 27 miliard korun, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje zhoršení o 43 miliard. Hlavním důvodem bylo výrazné zhoršení salda motorových vozidel, které meziročně propadlo o 36 miliard. Vývoz aut klesl o 70 mld. CZK. To se, vzhledem k tomu, že výroba automobilů klesla meziročně o více než 80 %, dalo očekávat. Výraznému poklesu se ale nevyhnuly ani ostatní kategorie zahraničního obchodu. Zhoršení bilance v rozmezí 3-5 miliard zaznamenal i obchod s počítači, elektrickými přístroji, plastovými výrobky či textiliemi. Od ještě většího deficitu bilanci naopak zachránil vývoj cen na světových komoditních trzích. Vliv měla i nižší poptávka po komoditách z důvodu výpadku výroby u řady průmyslových podniků. Deficit s ropou a zemním plynem byl tak o 6,5 mld. CZK nižší, o necelých 5 miliard byla nižší i bilance se základními kovy.
  • Automobily Tesla přidány na seznam veřejných zakázek čínské provincie
    Tesla má za sebou skvělý začátek tohoto měsíce. Od začátku července si společnost připsala již více než 21 %. Nedávné zisky akcií Tesly jsou částečně způsobeny zlepšením počtu dodaných vozů ve 2. čtvrtletí, který činil 443 900 kusů. To znamená návrat k pozitivnímu mezičtvrtletnímu růstu (+15 %), který je však stále slabší než loni (-8 % r/r). Tesla je tak stále na cestě k tomu, aby zaznamenala svůj první rok s poklesem objednávek. Nicméně díky překonání očekávání investorů byla zpráva o nově prodaných vozech přijata pozitivně.
  • Automobily v Česku zdraží o dalších minimálně 15 procent, nejen kvůli chybějícím kabelům z Ukrajiny
    V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Autoprůmysl čelí „kabelovému hladomoru“.
  • Automotive a sázka na “nejistotu”
    Průmyslová výroba v posledních měsících začala klopýtat a jediným světlým bodem zůstává produkce automobilů. Meziroční dynamika zvolnila z necelých 3 % na 1,2 %, což by samo o sobě asi nevypadlo nijak špatně. Problém je v tom, že ji zásadním způsobem pomohl právě sektor automotive, který meziročně rostl po sezónním očištění o 30 %. Kromě automotivu, farmaceutické produkce a výroby elektrických zařízení všechna ostatní klíčová odvětví včetně strojírenství meziročně klesala.
  • Automotive výrazně pomohl k lepšímu výsledku průmyslu
    Průmyslová produkce v Česku rostla úctyhodným meziročním tempem a proti loňskému srpnu stoupla o 7,2 % (bez kalendářního očištění o 10,3 %). Potvrzuje se tak naše domněnka, že měsíční výsledky budou dále rozkolísané, zejména v důsledku vývoje v automobilovém sektoru. Ten samotný díky nízké srovnávací základně přidal k růstu přes 6 procentních bodů a byl hlavním důvodem úspěchu.
  • Automotive – analýza trendů
    Globální automobilový průmysl je mnohem náročnější než si mnoho lidí, včetně vrcholových managerů, uvědomuje. Na první pohled, což často mate, je výkon i potenciál trhu silný. Celosvětový prodej dosáhl v roce 2016 rekordních 88 milionů vozů, což představuje nárůst o 4,8 procenta oproti předchozímu roku a zisky pro dodavatele a výrobce automobilů (také známé jako výrobci originálních zařízení nebo OEM) dosáhly 10 letého maxima. Nicméně, viděno prostřednictvím focusu na dvě kruciální kritéria, výkonnost, průmysl je ve vážných potížích.
  • Autonomous obnovil pokrytí Hannover Re jako neutrální; cílová cena stanovena na 265 EUR
    Společnost Autonomous obnovila pokrytí společnosti Hannover Rueck SE (HNR1 GR Equity) s neutrálním doporučením.
  • Autoprůmysl táhl v březnu export i průmyslovou výrobu
    „Růst vývozu automobilů opět pomohl českému exportu, a zahraniční obchod České republiky tak již potřetí za sebou skončil v přebytku. Podle aktuálních dat dosáhla v březnu bilance zahraničního obchodu přebytku 15,9 mld. Kč. V únoru byl přitom zahraniční obchod opět díky exportu aut v přebytku 14,3 mld. Kč. Nesmíme však zapomínat, že porovnáme s loňským obdobím, kdy byl autoprůmysl v hlubokém útlumu zejména vinou zpřetrhání dodavatelských řetězců a nedostatku čipů.
  • Autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že se blíží sleva BTC
    Robert Kiyosaki, autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že plánuje nákup bitcoinů za výrazně zlevněné ceny.
  • Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” varuje před velkým propadem trhu
    Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” , Robert Kiyosaki varuje před propadem trhu a říká, že potenciálním východiskem jsou Bitcoiny, Ethereum, Solana a zlato.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
Purple ebook česká koruna