Poměrně živo bylo i na akciích, které máme v portfoliu. Hlavním tématem byla sice výsledková sezóna, avšak například technologické společnosti, které máme v portfoliu (Apple, Alphabet) postupně oznamují, že budou propouštět nebo zpomalí nábor nových zaměstnanců. Firmám také poslední měsíce škodí také silný USD, který snižuje jejich tržby či zisky. Citlivé na silný dolar jsou zejména technologické společnosti, protože právě ty mají většinu svých tržeb ze zahraničí. Kromě toho bylo zajímavou informací také to, že americká letecká společnost Delta si objednala 100 ks Boeingů 737 MAX s opcí na dalších 30. Jedná se o první velkou objednávku u Boeingu za více než 10 let od této firmy.
Do investičního portfolia jsme tento měsíc zařadili akcie Amazonu. Ty se staly pro naše potřeby po splitu dostupnými a jejich ocenění je momentálně velmi zajímavé. Amazon většina z nás zná jako online prodejce všeho možného. To je v principu pravda, jelikož tržby z retailu tvoří přes 80 % z celkových tržeb firmy. Podíváme-li se ale na zisky tak uvidíme, že retail je asi nejméně podstatný segment ze všech, je relativně problémový a operuje se zde s velmi nízkými maržemi. Na klidu firmě v rámci retailu momentálně nepřidává ani zpomalování ekonomiky a poptávky po online nakupování. Problémy firmě dělají i naddimenzované skladové kapacity, rostoucí náklady na mzdy, nedostatek pracovníků a jejich fluktuace či vysoké náklady na palivo a přepravu. Retail je tedy těžký byznys.
Společnost je ale také světovou jedničkou na poli poskytování cloudových řešení a na tomto trhu má podíl zhruba 33 %. Na druhém místě se nachází Azure od Microsoftu s podílem 21 % a na třetím Google Cloud s 10 %. Cloud je tedy na první pohled sice nenápadný, avšak tvoří až tři čtvrtiny provozního zisku Amazonu. Kromě toho společnost vydělává i na reklamách, i když se jedná o další segment, který není příliš známý v souvislosti s Amazonem. Reklamy na Amazonu fungují tak, že chce-li prodejce při vyhledávání svůj výrobek umístit výše, musí Amazonu prostě zaplatit, aby ve vyhledávání přeskočil ostatní. Právě tyto dva segmenty považujeme za nejdůležitější. Kromě toho Amazon investuje desítky miliard USD do dalších technologií – autonomních vozů, fintechu, zdravotnictví a podobně. Společnost se tak tedy pomalu mění z online prodejce na technologického giganta v mnoha oblastech. Podrobnější informace o této firmě naleznete v tomto měsíčním videu Akciové Portfolio Tomáše Vranky, které si můžete přehrát prostřednictvím tohoto odkazu: