V dnešním článku se pustíme do všeobecně známého tématu, kterým je prokrastinace. Na toto téma je možné se podívat z mnoha úhlů a to i ve spojitosti s tradingem. Nás ale v tomto článku bude zajímat jeden konkrétní pohled a to ten, ve kterém je trading provozován v rámci prokrastinace. Tedy v ten okamžik, kdy trading slouží k odvedení pozornosti. Ale pojďme postupně.
Co to je prokrastinace?
Prokrastinace je v dnešní „moderní“ době velmi často skloňovaný pojem, který trápí mnoho lidí. Obecně je tento fenomén definován jako tendence odkládat plnění činností a úkolů, zejména těch nepříjemných, na pozdější dobu. V praxi je ovšem tento fenomén spojen s další věcí, a to nabourávání rutinní činnosti. Vlivem mnoha faktorů, mezi které patří i sledování televize, není „moderní“ člověk schopen udržet svojí pozornost delší dobu u jedné činnosti. Jedná se o poruchu soustředění, kdy mají lidé tendenci vykonávat více činností najednou, aniž by jedné věnovali 100 % své myšlenkové kapacity.
V souvislosti s tradingem je prokrastinace spojena také tím, že obchodníci odkládají například backtestování své obchodní strategie, což je nepříjemná a nudná práce, ale je nezbytná pro pochopení výkonnosti a mantinelů obchodního systému. Prokrastinace v tradingu může také souviset s odkládáním optimalizace stávajících obchodních výsledků, kdy se analyzují již existující obchody, a hledá se postup, který by obchodní výsledky zlepšil.
Trading jako prokrastinace
Nicméně i samotný trading může působit jako předmět prokrastinace. Například mám zkušenost s tím, že obchodníci, kteří pracují dálkově nebo v kanceláři, sahají k tradingu jako k možnosti rozptýlení od své rutinní práce. Také může být kvůli tradingu odsouvána důležitější činnost na později, například když si otevřený obchod vyžaduje řízení, nebo obchodník čeká na vykreslení svého vstupního patternu.
Důvodem, proč je trading využíván jako nástroj k prokrastinaci, je adrenalin, který rutinně pracující lidé postrádají. Vlivem své monotónní, mnohdy rutinní pracovní náplně postrádají tito obchodníci vzrušení, které poté vyhledávají na finančních trzích.
Obchodníci, kteří provozují trading tímto způsobem, jsou obvykle velmi náchylní k podlehnutí FOMO efektu, případně jejich obchodování je velmi impulsivní a jakýkoliv volatilnější cenový pohyb v nich může vyvolávat touhu obchodovat. Toto chování ve většině případů nekončí ziskově a působí velmi negativně na psychiku obchodníka.
Jedná se také o velmi psychicky náročný styl obchodování, který je prováděn mnohdy pouze polovědomou činností a tedy jakékoliv snahy o zkoumání výsledků a backtestování jsou zbytečné. Takovýto trading totiž není prováděn na základě exaktních vstupních proměnných, ale na základě emocionálních výkyvů. Obchodníci, kteří v tradingu vyhledávají pouze vzrušení, se budou muset nejspíše smířit s tím, že dopaminový efekt touto formou bude poměrně drahá záležitost.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass