V psychologických článcích se hodně bavíme o tom, jak by měl trader nad svým obchodováním přemýšlet, jak by se měl chovat a dokonce se i někdy přesáhneme v psychologických úvahách i rámec tradingu a celý procesy uvnitř mysli zobecníme tak, že hledáme myšlenkové vazby i v okolním světě a osobním životě. V dnešním článku v tomto tématu budeme pokračovat a zaměříme se na povahu tradera, která by mohla korespondovat s obecným nastavením finančních trhů.
Neúprosná statistika
Drobným písmem psaná věta, že „obchodování na finančních trzích je vysoce rizikové a 75 % obchodníků při něm přichází o peníze“, je toho jasným příkladem. Trading totiž vyžaduje od obchodníka určité vlastnosti, kterými ovšem většina populace nedisponuje, případně není ochotna si je osvojit. Jednou z klíčových vlastností, o které se budeme v tomto článku bavit, je schopnost kritického myšlení.
Kritické myšlení, nemá nic společného s negativním pohledem na svět nebo věčným nadáváním, stěžováním si a stavěním se do role oběti a chudáčka. Kritické myšlení si vyžaduje od tradera schopnost podívat se na situaci z více pohledů. Vyžaduje schopnost širšího vnímání jak tržního kontextu, tak i vazeb uvnitř jednoho konkrétního instrumentu. Kritické myšlení není vůbec založeno na kritice, ale jeho praktikování odstraňuje naivní důvěru nebo víru, že se něco udělá úplně samo.
Kritické myšlení v praxi
Bohužel většina populace nedisponuje kritickým myšlením. Raději slevě důvěřují autoritě nebo člověku/instituce, která jejich autoritu představuje. Toto dobrovolné odevzdání zodpovědnosti za svůj život a za své činy je naprosto v rozporu s myšlením ziskového tradera. Dokud obchodník sám nepřijme zodpovědnost za každý obchod, který udělá, nemůže na trzích dlouhodobě fungovat.
Kritické myšlení se v tradingu projevuje například hledáním důvodů, proč by mohla trendová čára v trhu nezafungovat, nebo proč by mohla S/R zóna být trhem ignorována. Místo otázek typu „kde se trh otočí“ si trader v rámci kritického myšlení pokládá otázku „proč by se trh zrovna tady neměl otočit“.
Jak je jistě z těchto příkladů patrné, jedná se spíše o proces, který má více fází, než o univerzální myšlenkový návod. Trader nejprve musí na základě pozitivního myšlení (víry v to, že se trh otočí) vyhledat své obchodní úrovně, a až poté je vystavit kritickému myšlení a procesu vyhledávání jejich slabin. Pouze tímto univerzálním myšlením se obchodník může jednoho dne dočkat ziskovosti.
Martin Klass